نگاهی به جنبههای آموزشی شاهنامه
به نقل از خبرگزاری ایسنا1400/2/26کد خبر 14002970176
یک دانشجوی دکتری ادبیات حماسی دانشگاه فردوسی با اشاره به جنبههای آموزشی شاهنامه فردوسی گفت: روند داستانی بسیاری از داستانهای شاهنامه با نظریه بازیها صدق میکند.
(تصویر شماره 1)
ایسنا/خراسان رضوی یک دانشجوی دکتری ادبیات حماسی دانشگاه فردوسی با اشاره به جنبههای آموزشی شاهنامه فردوسی گفت: روند داستانی بسیاری از داستانهای شاهنامه با نظریه بازیها صدق میکند.
محمد بیانی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به کاربردهای آموزشی داستانهای شاهنامه اظهار کرد: ادبیات میتواند جنبه کاربردی و آموزشی خوبی داشته باشد. به عنوان نمونه میتوان از ادبیات در تعالیم فرزندان و افراد جامعه استفاده کرد.
وی ادامه داد: وقتی یک متخصص نظریه بازیها داستانهای شاهنامه را میخواند، مشاهده خواهد کرد در موقعیتهای مختلف شاهنامه همچون داستان ایرج و برادرانش «سلم» و «تور» این نظریه صدق میکند.
بیانی تصریح کرد: داستان از این قرار است که فریدون پادشاهی خود را که بسیار گسترده بود، بین سه فرزندش تقسیم میکند. ایران را به ایرج، توران را به تور و روم را به سلم میدهد. سلم و تور از این تقسیم ناراضی میشوند و میگویند که ایران نباید به ایرج برسد چون بهترین سرزمین است و ایرج برادر کوچکتر است. این دو برادر به حق ایج اعتراض میکنند و ایرج از طرف خودش، بدون هیچ سپاهی به نزد برادرانش میرود و در صحبتی با آنها ذکر میکند که اگر این تقسیم به این صورت باشد که برادریمان بر هم خورد، من از پادشاهی و حکومت بیزار خواهم بود. با این حال سلم و تور نمیتوانند جلوی خشم خود را بگیرند و تور، ایرج را میکشد.
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که یک متخصص نظریه بازیها به این داستان مینگرد، بر اساس فرمول نظریه بازیها، کنشها و واکنشهای آن، داستان را میتواند تحلیل کند و در نهایت چیزی که این متخصص از آن نتیجهگیری میکند، دقیقا همان چیزی است که در شاهنامه اتفاق افتاده که این، نکتهای بسیار هیجانانگیز است.
این دانشجوی دکتری ادبیات حماسی با بیان اینکه اگر در داستانهای دیگر همین نظریه بازیها پیاده شود، میتواند جنبه آموزشی داشته باشد، بیان کرد: این مساله به ما میآموزد در موقعیتهای مشابه چه تصمیمی بگیریم که بتواند بهترین نتیجه را برای ما و همتیمیهایمان داشته باشد. بر این اساس میتوانیم از طریق این داستانها این نظریه را به فرزندان و افراد در جامعه به صورتی هیجانانگیز آموزش دهیم.
وی با اشاره به اینکه علوم مختلف میتواند وارد ادبیات شود و استفادههای بسیار جالبی از ادبیات برد، بیان کرد: علوم، به ویژه در داستانهای شاهنامه، کلیله و دمنه و گلستان سعدی و یا ادبیات تعلیمی ما بسیار کاربرد دارد و میتوان با استفاده از همین ادبیات به دیگران تعلیم و آموزش و بعد تربیتی افراد جامعه را ارتقا داد. این آموزشها میتواند روی جنبه تصمیمگیریهای افراد تاثیر زیادی گذارد.
بخش پایانی گفتوگو با محمد بیانی، دانشجوی دکتری ادبیات حماسی دانشگاه فردوسی را در ویدیوی زیر مشاهده میکنید.
انتهای پیام
ایسنا/خراسان رضوی یک دانشجوی دکتری ادبیات حماسی دانشگاه فردوسی با اشاره به جنبههای آموزشی شاهنامه فردوسی گفت: روند داستانی بسیاری از داستانهای شاهنامه با نظریه بازیها صدق میکند.
محمد بیانی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به کاربردهای آموزشی داستانهای شاهنامه اظهار کرد: ادبیات میتواند جنبه کاربردی و آموزشی خوبی داشته باشد. به عنوان نمونه میتوان از ادبیات در تعالیم فرزندان و افراد جامعه استفاده کرد.
وی ادامه داد: وقتی یک متخصص نظریه بازیها داستانهای شاهنامه را میخواند، مشاهده خواهد کرد در موقعیتهای مختلف شاهنامه همچون داستان ایرج و برادرانش «سلم» و «تور» این نظریه صدق میکند.
بیانی تصریح کرد: داستان از این قرار است که فریدون پادشاهی خود را که بسیار گسترده بود، بین سه فرزندش تقسیم میکند. ایران را به ایرج، توران را به تور و روم را به سلم میدهد. سلم و تور از این تقسیم ناراضی میشوند و میگویند که ایران نباید به ایرج برسد چون بهترین سرزمین است و ایرج برادر کوچکتر است. این دو برادر به حق ایج اعتراض میکنند و ایرج از طرف خودش، بدون هیچ سپاهی به نزد برادرانش میرود و در صحبتی با آنها ذکر میکند که اگر این تقسیم به این صورت باشد که برادریمان بر هم خورد، من از پادشاهی و حکومت بیزار خواهم بود. با این حال سلم و تور نمیتوانند جلوی خشم خود را بگیرند و تور، ایرج را میکشد.
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که یک متخصص نظریه بازیها به این داستان مینگرد، بر اساس فرمول نظریه بازیها، کنشها و واکنشهای آن، داستان را میتواند تحلیل کند و در نهایت چیزی که این متخصص از آن نتیجهگیری میکند، دقیقا همان چیزی است که در شاهنامه اتفاق افتاده که این، نکتهای بسیار هیجانانگیز است.
این دانشجوی دکتری ادبیات حماسی با بیان اینکه اگر در داستانهای دیگر همین نظریه بازیها پیاده شود، میتواند جنبه آموزشی داشته باشد، بیان کرد: این مساله به ما میآموزد در موقعیتهای مشابه چه تصمیمی بگیریم که بتواند بهترین نتیجه را برای ما و همتیمیهایمان داشته باشد. بر این اساس میتوانیم از طریق این داستانها این نظریه را به فرزندان و افراد در جامعه به صورتی هیجانانگیز آموزش دهیم.
وی با اشاره به اینکه علوم مختلف میتواند وارد ادبیات شود و استفادههای بسیار جالبی از ادبیات برد، بیان کرد: علوم، به ویژه در داستانهای شاهنامه، کلیله و دمنه و گلستان سعدی و یا ادبیات تعلیمی ما بسیار کاربرد دارد و میتوان با استفاده از همین ادبیات به دیگران تعلیم و آموزش و بعد تربیتی افراد جامعه را ارتقا داد. این آموزشها میتواند روی جنبه تصمیمگیریهای افراد تاثیر زیادی گذارد.
بخش پایانی گفتوگو با محمد بیانی، دانشجوی دکتری ادبیات حماسی دانشگاه فردوسی را در ویدیوی زیر مشاهده میکنید.
انتهای پیام
واژه شناسی این خبر (ادبیات حماسی): ▲
حَماسه یا شعر حَماسی یا یَلنامه (به انگلیسی: Epic poetry) نوعی از اشعار روایی است که مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و مردانگیها و افتخارات فردی یا قومی میباشد که شامل مظاهر مختلف زندگی آنها میشود. حماسهها عموماً منظوم نوشته میشوند. به داستانها و موضوعات غیررزمی در ادبیات، بَزمی یا غِنایی گفته میشود. دن کیشوت نمونهای خاص از حماسه است.
(واژه ادبیات حماسی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
- قیمت طلای 18 عیار امروز جمعه 10 فروردین 1403، 1.090 درصد افزایش داشت
- نگاهی به زمین لرزه ها در 4 استان در پنجشنبه 9 فروردین 1403
- نرخ تبادل دلار آمریکا و روپیه هند امروز 0.07 درصد افزایش را تجربه کرد - پنجشنبه 9 فروردین 1403
- تغییرات نرخ تبادلات دلار آمریکا با ارزهای مطرح قاره اروپا - 1403/01/09
- خط روند تغییرات ارزش جهانی دلار آمریکا به سمت سطح مقاومت بالا متمایل شد – پنجشنبه 9 فروردین 1403