تحلیل پارادوکس نور و تاریکی جنگ
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران، مریم رسولی، کارگردان فیلم کوتاه تجربی «آن شب»، در خلال چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، به تحلیل ایدهها و درونمایههای این اثر پرداخت. وی در سخنان خود به ایجاد یک پارادوکس میان نور و سیاهی ناشی از جنگ اشاره کرد و گفت که ایده اولیه فیلم از یک شعر ناتمام که مدتها در نوتبوک گوشیاش باقی مانده بود، شکل گرفته است. جنگ، در نهایت، این ایده را تکمیل و جان تازهای به آن بخشید.
رسولی در توضیح درباره داستان فیلم خاطرنشان کرد که تلاش کرده است تا مفهوم جنگ را آشنازدایی کند. او با بیان اینکه گل آفتابگردان در این اثر نماد نور و زندگی است، افزود: «نور جنگ» به ترس و وحشت میانجامد و این دو عنصر، ارتباطی متفاوت را به تصویر میکشند. بدین ترتیب، پارادوکس میان نور و سیاهی جنگ به مرکز توجه داستان وحرکتی درونی بدل گردید.
این کارگردان با تاکید بر این نکته که درونمایه فیلم به تضادهای عمیق انسانی و اخلاقی پرداخته است، عنوان کرد: «هدف من این بود که با این پارادوکس، مخاطب را به تأمل در معنای جنگ و تأثیرات آن بر زیبایی و زندگی وادارم.»
وی همچنین تأثیرات سینمای مینیمال و خلاقیت شاعرانه را در آثار خود مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد که با وجود عدم تأثیر مستقیم از آثار خاص، ناتوان از انکار تأثیرات غیرمستقیم بر خودش نیست. وی به منظره گلهای آفتابگردان در پارک مطهری بهعنوان یکی از منابع الهام اشاره کرد و به جذابیت و تحسین جهانی خلاقانه و خیالانگیز شهرام مکری نیز پرداخت. همچنین، علاقهاش به تبدیل شعر به تصویر و سینمای مینیمالیستی با ریتم کُند، بهخصوص آثار سهراب شهید ثالث، را مورد اشاره قرار داد.
رسولی در مورد رویکرد فرمی و ساختاری فیلم «آن شب» توضیحاتی ارائه کرد و به ساختارشکنی در موضوع و مفهوم آن اشاره کرد. او تأکید کرد بهجای بازی در فرم، سعی شده است مفهوم بدون پیچیدگیهای غیرضروری و بهصورت صادقانه ارائه شود. در پایان، وی اعلام کرد که هیچ نظریه مشخصی را دنبال نکرده و این ساختارشکنی در ایده و نگاه به جنگ، بهطور طبیعی مسیر فیلم را شکل داده است.