تکانه: سینمای تجربی با زبان هایکو
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران، کارگردان فیلم کوتاه «تکانه» در سخنان خود به اهمیت زمان و تجربه در سینمای اکسپریمنتال اشاره کرد و تاکید نمود که این نوع فیلمسازی نیازمند صبر و تفکر عمیق است. وی همچنین به علاقهاش به هایکوهای ژاپنی به عنوان منبع الهام در نگاه شخصیاش به فیلمهای تجربی اشاره کرد و افزود: «من هایکوهای ژاپنی را بیشترین ریشههای نگاه شخصیام در فیلم تجربی میبینم. در هایکو پس و پیش آن لحاظ شده است بیآنکه به صورت کلمه آمده باشد.» این اظهارات بیانگر تلاشهای کارگردانان جوان برای گنجاندن تفکر عمیق و فلسفی در آثارشان است؛ به طوری که این نگاه میتواند به درک بهتر احساسات و اندیشهها در سینما منجر شود. کارگردان «تکانه» نگاهی نوآورانه به زبان سینما دارد و بر این باور است که سینما باید به سطوحی از درک بالاتر دست یابد تا بتواند جاذبههای خود را به مخاطب منتقل کند. سینمای تجربی با ساختارهای متفاوت و ایدههای جسورانه خود، همواره یکی از راههای ابراز خلاقیت و فردیت در دنیای هنر بوده و بر اساس نظرات این کارگردان، تنوع و توانمندیهای موجود در این نوع فیلمسازی میتواند به غنای سینمای ایران کمک کند. این در حالیست که روند تولید و بررسی فیلمهای اکسپریمنتال همچنان یکی از چالشهای اساسی در عرصه سینما به شمار میآید. با توجه به ریشههای فلسفی و ادبی ایجاد آثار سینمایی، به نظر میرسد جوانان هنرمند ایرانی در تلاشاند تا با استفاده از عناصر فرهنگی خود، سینمایی غنی و معنادار را خلق کنند که فراتر از مرزهای سنتی باشد.