نشریه الکترونیکقدیری

امتیاز این صفحه

1

2

3

4

5

جزئیات ارزشیابی دبستانی‌ها در بازگشایی یکماهه مدارس/ زمان صدور کارنامه دانش‌آموزان
0.00 (0.0%) 0 votes

آیا این صفحه مفید بود؟

00

امروز در خبرگزاری های داخلی

Please Wait...

اخبار امروز بانکها

Please Wait...

اخبار دستگاه های اجرایی

Please Wait...

پر بیننده ترین اخبار هفته

Please Wait...

کاریکاتور

Please Wait...

اینفوگراف

Please Wait...

ویدئو

Please Wait...
نشریه الکترونیکی قدیری، پیش بینی هوا، نرخ دلار، قیمت خودرو

به نقل از خبرگزاری فارس

جزئیات ارزشیابی دبستانی‌ها در بازگشایی یکماهه مدارس/ زمان صدور کارنامه دانش‌آموزان

4 خرداد 1399 کد خبر: 13993105478

جزئیات ارزشیابی دبستانی‌ها در بازگشایی یکماهه مدارس/ زمان صدور کارنامه دانش‌آموزان

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: ورود «کرونا» در اواخر سال گذشته به کشور، باعث شد که مدارس در سراسر کشور تعطیل شود و این تعطیلی همچنان ادامه‌دار شد؛ مسؤولان وزارت آموزش و پرورش برای اینکه بتوانند در این ایام تعطیلات طولانی، آموزش نیمه تمام دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری را به پایان برسانند، آموزش‌های تلویزیونی، مجازی، رادیویی و در مناطق محروم حتی حضوری را ارائه کردند؛ هرچند که به رغم تمام این فعالیت‌ها، باز هم دانش‌آموزانی هستند که نتوانستند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

نگرانی از آموزش دانش‌آموزان باعث شد تا در ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیماتی در خصوص بازگشایی مدارس گرفته شود؛ رئیس‌جمهور 21 اردیبهشت اعلام کرد: «امروز هم تصمیم گرفتیم از هفته آینده مدارس صرفاً برای دانش‌آموزانی که مایلند بروند اشکالات‌شان را از معلمین عزیزشان سوال کنند، گشوده  شود و البته الزامی نیست».

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم همان روز گفت: «تمام مدارس دوره‌های ابتدایی و متوسطه (به جز کودکان استثنایی) از 27 اردیبهشت به منظور رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیل تاکنون نتوانسته‌اند از خدمات آموزشی غیرحضوری، بهره‌مند شوند، دایر خواهد شد».

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به استمرار روش‌های آموزش غیرحضوری، از تلویزیون و بستر «شاد»، تصریح کرد: «استفاده دانش‌آموزان از تمام یا بخشی از فرصت فراهم شده حسب نیاز و به صورت داوطلبانه خواهد بود».

بر این اساس از 27 اردیبهشت، مدارس باز شد تا دانش‌آموزان برای رفع اشکال مراجعه کنند؛ در خصوص مراجعه دانش‌آموزان و نگرانی‌های خانواده‌ها از میزان یادگیری محصلان، با رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت‌وگو کردیم:

* مدارس از 27 اردیبهشت دایر شده است اما برخی خانواده‌ها می‌گویند فرزندان‌مان را در این مدت در قرنطینه نگه داشتیم تا مشکلی پیش نیاید و در سلامت باشند پس نمی‌خواهیم آنها را به مدرسه بفرستیم؟ تکلیف این گروه از خانواده‌ها چیست؟

آموزش و پرورش یک وظیفه ذاتی دارد و آن هم بحث ارائه خدمات آموزشی است؛ در این مدت که مدارس به دلیل پیشگیری از کرونا تعطیل بود، آموزش و پرورش اقدامات متعددی را انجام داده است و برای ارزیابی این اقدامات که انجام شده و بررسی اینکه آیا آموزش‌ها منجر به یادگیری شده و چه مقدار یادگیری اتفاق افتاده است، لازم بود که مدارس بازگشایی شود.

بازگشایی مدارس به این دلیل بود که مدیران و معلمان حضور پیدا کنند و اگر احیانا دانش‌آموزان مشکلاتی داشتند یا دسترسی به آموزش‌ها نداشتند و یا اینکه محتوا را به خوبی یاد نگرفتند، امکان این را داشته باشند که در مدرسه حضور یابند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از آموزش‌ها استفاده کنند. 

پس امر اجباری نبوده است که خانواده ها بگویند صبر کنید تا ماجرای کرونا تمام شود؛ نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا نمی‌توان پیش‌بینی قطعی داشت که چه زمانی کرونا تمام می‌شود و آیا ادامه خواهد داشت یا اوج می‌گیرد؛ اما به هر صورت به عنوان وزارت آموزش و پرورش در پایان یک دوره آموزشی، چه در شرایط کرونا و چه در شرایط عادی، باید ارزیابی از میزان یادگیری دانش‌آموزان داشته باشیم. 

بنابراین آن چیزی که مربوط به وظیفه ذاتی ما بود، انجام دادیم یعنی مدیران، معلمان و کسانی که باید خدمات ارائه دهند، در محل کار حاضر هستند و استفاده کنندگان از این خدمات که دانش آموزان هستند، می‌توانند مراجعه کنند؛ببینید مثل این است که شما بانک ها را باز می‌کنید و افراد سرکار حضور می‌یاندد ولی اینکه مردم از این خدمات استفاده کنند،  به اختیار خودشان است.

به عبارت دیگر، اگر کسی نیاز داشته باشد، مراجعه می‌کند و ما در بخشی که مربوط به آموزش و پرورش و ارائه خدمات آموزشی و ارزیابی یادگیری است، حضور داریم ولی حضور دانش‌آموزان، داوطلبانه است.

* برای رفع نگرانی خانواده‌ها چه کردید؟

پروتکل‌های بهداشتی به مدارس ابلاغ شده است و بر اساس آن، دانش‌آموزان در مدرسه حضور پیدا می‌کنند.

*در دوره بازگشایی یکماهه چه اتفاقی در مدارس می‌افتد و برنامه کار مدیران و معلمان چیست؟

در دستورالعمل ارسالی، تأکید کردیم که مدیر مدرسه باید در زمان بازگشایی، ارزیابی دقیق داشته باشد که آیا دانش‌آموزان دسترسی به آموزش‌های تلویزیونی و مجازی و سایر آموزش‌ها را داشتند و استفاده کردند و همچنین برای دانش‌آموزانی که به هر دلیل مشخص شد که نتوانستند از فضاهای به وجود آمده، استفاده کنند باید برنامه جبرانی مشخص شود.

ما تأکید داریم که دو موضوع خیلی جدی است؛ اول اینکه همه محتوا آموزش داده شود به جز پایه دوازدهم که تکلیف مشخص شود و نکته دوم، ارزیابی یادگیری است که باید جدی باشد و تأکید کردیم که آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها نباید سرسری باشد و برای همین دستورالعملی را نوشتیم.

در دستورالعمل ارسالی، فرمی است که باید معلمان تکمیل کنند؛ یعنی چه دانش‌آموز به مدرسه بیاید چه نیاید، باید مشخص شود برای آموزش از چه بسترهایی استفاده کرده است و دوم اینکه میزان یادگیری چقدر است.

* وضعیت دانش‌آموزان کلاس اولی، خاص است؛ چرا که باید حروف الفبا را یاد بگیرند. برای آنها چه برنامه‌ای دارید؟

برای دانش‌آموزان کلاس اولی به خاطر شرایط خاص و اهمیت یادگیری حروف الفبا که پایه یادگیری‌های بعدی و مهارت خواندن است، دستورالعمل خاص داریم؛ به این صورت که ارزیابی معلمان از میزان یادگیری حروف الفبا توسط دانش‌آموزان و مهارت‌های پایه خواندن و نوشتن در سطح کلاس اول باید هم شفاهی و هم کتبی انجام شود؛ علاوه بر معلم که ارزیابی را مشخص می‌کند، مدیر هم باید تأیید کند.

به عبارت دیگر، اگر معلمی تأیید کند که دانش‌آموز حروف الفبا را یاد گرفته و مهارت‌های کلاس اول را به دست آورده است، مدیر باید تأیید کند و در غیر این صورت باید برای دانش‌آموز برنامه جبرانی شخصی پیش‌بینی شود و متناسب با شرایط دانش‌آموز ارائه شود.

* این برنامه جبرانی باید چگونه باشد؟ حضوری یا غیرحضوری است؟

اینکه این برنامه در بستر شاد انجام شود یا به شکل دیگری انجام شود، تشخیص معلم و تأیید مدرسه است و ارزیابی هم همینطور است؛ اما توصیه‌ای که برای کلاس اولی‌ها داریم این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دو نفر دو نفر یا سه نفر سه نفر، دانش‌آموزان به صورت حضوری به مدرسه بروند چون به نفعشان است وگرنه والدین، برنامه جبرانی را با کمک مدرسه دریافت کنند و کمک کنند که مشکلی پیش نیاید. 

در عین حال این موارد، توصیه است و اجباری نیست. بنابراین درباره چالش این اقدمات را انجام دادیم و پیش بینی همین بود که 10، 15 یا 20 درصد مراجعه کنند و همین هم اتفاق افتاده است. برآورد ما همین است. دقیقا شبیه آن چیزی است که ما پیش بینی کردیم. می توانیم بگوییم که اقداماتی که انجام دادیم به هدف رسیده است و دستورالعمل بازگشایی را داشتیم اگر خدای ناکرده شرایط کرونایی را داشتیم، الان با آمادگی بیشتری از آن فضا استفاده کنیم.

این چالش ما فقط نیست چالش نظام های آموزشی است و شما هر مسیری را که بروید بلاخره نقاط ضعف و قوتی دارد ولی در این شرایط خاص به نظرم این بازگشایی یکی از بهترین تصمیماتی بود که وزارت آموزش و پرورش گرفت.

* همان برنامه جبرانی ، خانواده تماس گرفته، ده نفر، ده نفر، بیایند. 5 نفر، برای ارزیابی،حتما باید برویم؟ بعضی از مدارس خودشان جلسه گذاشتند، آنهایی که ضعیفتر را گفته است. آیا اگر نیایند، بهترین روش جبرانی، حضوری است اگر می توانست غیرحضوری یاد بگیرد، که یاد می گرفت. آیا مورد چکار باید کرد؟اجبار با اختیار در تضاد است. 

مدارس باید گزارش دهند، اگر مدرسه تشخیص داد که به مدارس واگذاز کردیم. اگر خانواده به دلیل نگرانی که داشت نفرستاد، مدیر مدرسه گزارش دهد که تشخیص داده شده راه جبرانی این دانشس آموز، آموزش حضوری است و خانواده امتناع کرده است و طبیعتا اینجا مسؤولیت بر عهده مدرسه نیست، برعهده والدین است.

به یک نکته ای اشاره می کنم. مدارسی که این کار را می کنند قطعا اگر دانش آموز نیاید کار کمتری دارند و نشان می دهد که دغدغه و دلسوزی دارند و باید خانواده ها با مدرسه به تفاهم برسند که نگرانی خانواده ها رفع شود و بحث یادگیری دانش آموزان خیلی مهم است و ان شاءالله اتفاق بیفتد.

* الان ارزیابی چگونه است، محتواها تمام شده است که سر ارزیابی بروند؟ همه دانش آموزان محتوای یادگیری را فرا گرفته اند؟

ببینید در برنامه تلویزیونی، تمام کتاب ها تدریس شده، محتواها دوره می شود ودرس ها دوره کردیم و همچنان ادامه دارد. در شبکه شاد محتواهایی را بارگذاری کردیم از تدریس باقیمانده در دوره ابتدایی بیش از 5 میلیون و 600 هزار عضو دارد و استفاده می کنند. من فکر می کنم به جز مواردی که استثنا هستند، البته آنجا درسنامه ارسال شده و راهبران رفتند. گزارشی که گرفتیم که موضوع تدریس محتوا به اتمام رسیده است وانچه مهم است ارزیابی از این است که محتوای یاد داده شده منجر به یادگیری شده است و مثلا آنها که جامانده است. 

تهران به تفکیک درآمده است. هزار نفر اتباع هستند که ممکن است برگشته باشند. ثبت نام اتباع امکان پذیر است. همه استان ها گزارشات با جزئیات داشتند. محتواها در دوره ابتدایی تمام شده است. ارزیابی و جبران ضعف یادگیری در این مدت دنبال می شود. مدرسه صورتجلسه می کند. اگر به این نتیجه رسیدند که مشکلی وجود ندارد و کسی مراجعه نمی کند مدرسه می تواند برای پایان فعالیت ها اقدام کند. 

* دیگه معلمان، ارزشیابی توصیفی می کنند و کارنامه ها چه زمانی صادر می شود؟

محول به شورای مدرسه کردیم و گفتیم وقتی ارزیابی انجام دادند و برنامه جبرانی را ارئاه می کنند. معلم هر زمانی که شورای مدرسه، اعلام کرد می تواند به ثبت نتایج اقدام کند. این موضوع از مدرسه به مدرسه و منطقه و منظقه است.

شورای مدرسه که نماینده اولیا هم وجود دارد تصمیم گیری می کند.

* بازه زمانی که دارید؟

بازگشایی تا 27 خرداد است اما اگر مدرسه زودتر به نتیجه رسید و دیگر دانش آموزانی مراجعه نداشتند، می توانند اقدام کنند.

*ثبت نام از اول خرداد می شود.

روال سال گذشته همین بود. بازه ثبت نام شروع کردیم از اول خرداد و تا پایان مرداد ادامه دارد. بلاخره شرایط امسال عادی نیست و نمی توان با قوانین عادی اقدام کردو  ما متناسب با شرایط اقدام می کنیم.  

این مطلب را به اشتراک بگذارید

نظر شما در مورد این مطلب

robotchecker
ثبت نظر

نظرات سایر کاربرین