مهر نوشت: اواخر هفته گذشته بود که سوریه و جمهوری اسلامی ایران توافق جامعی برای تقویت همکاری های نظامی و امنیتی امضا کردند. این توافق با حضور ژنرال «علی عبدالله ایوب» وزیر دفاع و جانشین فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه و سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به امضا رسید.


در همین ارتباط، «بشار اسد» از امضای توافقنامه همکاری نظامی و امنیتی میان دو کشور استقبال کرد و آن را نشان دهنده سطح روابط راهبردی میان دو کشور توصیف کرد. وی افزود: امضای توافقنامه همکاری نظامی و امنیتی میان ایران و سوریه روابط راهبردی دو کشور را نشان می دهد و نتیجه سال ها اقدام مشترک و همکاری در زمینه جنگ علیه تروریسم در سوریه و مقابله با سیاست های خصمانه ای است که دمشق و تهران را هدف قرار داده است.


توافق همکاری های نظامی و امنیتی میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه یک توافقِ مهم، راهبردی و استراتژیک محسوب می شود. یکی از مهمترین بندهای این توافقنامه همکاری بر تقویت سامانه های دفاع موشکی سوریه توسط جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد. در واقع، تهران در این توافقنامه اعلام کرده است که سوریه را به پدافند هوایی پیشرفته مجهز خواهد کرد تا از این پس در برابر حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی امنیت بیشتری داشته باشد.


این توافق در حالی حاصل شد که در طول سال های گذشته آسمان سوریه به جولانگاهی برای جنگنده های متجاوز صهیونیست تبدیل شده بود؛ جنگنده هایی که گاه و بی گاه مواضع ارتش سوریه و انبارهای تسلیحاتی آن در نقاط مختلف را هدف قرار می دادند. اکنون با توافق همکاری های نظامی و امنیتی میان تهران و دمشق و به تبع آن مجهز شدن آسمان سوریه به پیشرفته ترین سامانه های پدافندی پیش بینی می شود که صهیونیست ها برای تداوم اقدامات سابق خود علیه دمشق با مشکلات فراوانی رو به رو شوند.


(تصویر شماره 1)


از آنجایی که رژیم صهیونیستی طی سال های گذشته حساب ویژه ای را روی حملات هوایی به مواضع مقاومت سوریه باز کرده بود، بنابراین پُر واضح است که با امضای توافقنامه همکاری های نظامی میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه، از این پس دستِ صهیونیست ها برای ترتیب دادن بمباران های بیشتر بسته خواهد ماند و بدین سان، حریم هوایی سوریه در مقایسه با گذشته از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود.


بر اساس آنچه گفته شد، کاملاً بدیهی است که توافقنامه مذکور لرزه به اندام صهیونیست ها انداخته و موجی از ترس و وحشت را در صفوف آنها حاکم ساخته باشد. امروز صهیونیست ها بیش از هر زمان دیگری از اتفاقاتی که در سوریه رخ می دهد، احساس نگرانی می کنند. توافقنامه همکاری های نظامی میان تهران و دمشق نیز نگرانی مقامات تل آویو را از آینده تحولات این کشور به اوج خود رسانده است.


به دلیل همین نگرانی هاست که رسانه های رژیم صهیونیستی در طول چند روز گذشته توافق میان ایران و سوریه در حوزه های نظامی و امنیتی را در کانون توجهات خود قرار دادند و ازبزرگترین راهبرد آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بیرون راندن ایران از سوریه با ناکامی مواجه شد آن سخن گفتند. در این ارتباط، می توان به اظهارات اخیر «روعی قیس» تحلیلگر صهیونیست اشاره کرد که توافقنامه امنیتی و نظامی دمشق و تهران را حاوی 2 پیام برای رژیم صهیونیستی دانسته بود.


این تحلیلگر صهیونیست صراحتاً اذعان کرد که پیام اول توافقنامه مذکور این است که ایران علیرغم اقدامات تل آویو، در سوریه باقی خواهد ماند و پیام دوم نیز این است که ایران قادر است اسرائیل را هدف قرار دهد. بر این اساس، موج هراس و وحشتِ حاکم بر صفوف صهیونیست ها از امضای توافق امنیتی و نظامی میان تهران و دمشق کاملاً واضح و آشکار است. صهیونیست ها به خوبی دریافته اند که این توافقنامه بیش از پیش موازنه قدرت در سوریه را به نفع مقاومت تغییر داده است.


علاوه بر آنچه که گفته شد، صهیونیست ها و متحدان آمریکایی آنها در طول سال های گذشته تلاش بسیاری کردند تا ائتلاف راهبردی و استراتژیک میان تهران و دمشق را از هم گسسته جلوه داده و اینگونه وانمود کردند که دمشق در نهایت به دنبال فشارهای واشنگتن و تل آویو راهی جز خروج از ائتلاف با ایران ندارد.


(تصویر شماره 2)


لذا امضای توافق همه جانبه در حوزه های امنیتی و نظامی میان دو طرف تمامی رؤیاهای آمریکا و صهیونیسم برای ازهم گسستگی مقاومت به ویژه در سوریه را بر باد داد و عمق استراتژیک روابط و مناسبات دو طرف را برای همگان به نمایش گذاشت. امضای توافقنامه مذکور این پیام مهم و راهبردی را به سران آمریکایی و صهیونیستی رساند که ائتلاف تهران، دمشق همچنان راهبردی و قدرتمند است.


از سوی دیگر، امضای توافقنامه مذکور یکی از بزرگترین و مهمترین راهبردهای ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه را به شکست کشاند و آن، وادار کردن ایران به عقب نشینی از سوریه بود. یکی از مهمترین اهدافِ بسیاری از فشارهایی که طی ماههای اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شد، مجبور ساختن آن به خروج از سوریه و باز گذاشتن دست صهیونیست ها برای ضربه زدن به محور مقاومت بود که امضای توافق راهبردی میان تهران و دمشق، ضربه مهلکی بر پیکره این راهبرد بود.


همچنین باید گفت که توافقنامه همه جانبه میان ایران و سوریه به نوعی قانون تحریمی «سزار» توسط واشنگتن علیه دمشق را به چالش کشاند. بر اساس یکی از بندهای این قانون تحریمی، هیچ دولتی حق همکاری با دمشق را ندارد و در صورت عدول از این قانون، با تحریم و مجازات مواجه خواهد شد.


بنابراین، جمهوری اسلامی ایران با امضای توافق همکاری با دمشق اولاً سیلی محکمی را به آمریکایی ها زد و به آنها نشان داد که اقداماتشان نمی تواند تأثیری بر سیاست های استراتژیک تهران داشته باشد و ثانیاً، قانون تحریمی سزار را به صورت رسمی به چالش کشاند.


در این میان، هراس آمریکایی ها از توافق استراتژیک میان ایران و سوریه نیز کاملاً قابل مشاهده است. در همین راستا، وزارت دفاع آمریکا در واکنشی عجولانه به توافق مذکور اعلام کرد که علیرغم این موضوع آمریکا برنامه ای برای ایجاد تغییر در مأموریت های خود در سوریه ندارد. سخنگوی پنتاگون مدعی شد: مأموریت نیروهای آمریکایی نسبت به سال 2014 هیچ تغییری نکرده است. مأموریت ما تحقق شکست دائم داعش است.


این واکنش آمریکایی ها نشان می دهد که آنها نیز به شدت از توافق نظامی و امنیتی راهبردی میان تهران و دمشق هراسان شده اند و به خوبی نیز دریافته اند که ائتلاف قدرتمند مقاومت پس از این توافق قادر است تا بیش از گذشته سلسله طرح ها، نقشه ها و توطئه های واشنگتن و تل آویو در سوریه را به شکست بکشاند.