به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شرکت بیوتکنولوژی فرانسوی «Valneva» اخیراً اعلام کرد که اولین آزمایش بالینی فاز 2 نشان داده که واکسن آن ها علیه بیماری لایم ایمن و مؤثر است.این واکسن با ایجاد سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادی برای شش سروتیپ مشترک این بیماری که در آمریکای شمالی و اروپا یافت می شود، عمل می کند. این کار را با معرفی یک پروتئین جدا شده از پاتوژن به بدن انجام می دهد و به سیستم ایمنی بدن اجازه می دهد پروتئین های سطحی موجود در باکتری های مسئول بیماری لایم به نام، Borrelia burgdorferi را تشخیص داده و پاسخ دهد.


سروتیپ، سرم وار یا سروم جوره تفاوت های (سویه های) مجزایی در گونه باکتری یا ویروس یا سلول های ایمنی است. این باکتری ها، ویروس ها یا یاخته ها بر پایه پادگن شان دسته بندی می شوند. به این ترتیب زیر-گونه های میکروارگانیسم ها طبقه بندی اپیدمیولوژیک می شوند.


به بیش از 570 بزرگسال سالم در آمریکا و اروپا یکی از دو سطح دوز واکسن در سه تزریق داده شد در حالی که به دیگران کنترل دارونما داده شد. در هر دو گروه که دوز فعال دریافت کردند ، مقدار قابل توجهی از آنتی بادی علیه هر یک از شش سروتیپ سطح خارجی پروتئین A متداول Borrelia burgdorferi تولید شده است.


این واکسن جدید بالقوه، معروف به VLA15، در حال حاضر تنها واکسن فعال بیماری لایم در پیشرفت بالینی است. در سال 1998، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) واکسن بیماری لایم را موسوم به LYMErix تصویب کرد که تنها سه سال بعد به دلیل شک و تردید در مورد اثربخشی آن و دیگر اعتراضات از بازار خارج شد.


با این حال بسیاری از بحث و گفت وگوها توسط جنبش ضد واکسیناسیون که در آن زمان در حال رشد بود آغاز شده است.


بیماری لایم نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی است. حداقل سه گونه از جنس بورلیا مانند بورلیا بورگدورفری عامل این بیماری هستند. این عوامل بوسیله نیش خانواده سخت کنه ها (Ixodidae) (نوعی کنه) منتقل می شوند. آهو و موش در چرخه این بیماری، با اهمیت هستند. مهم ترین علائم بیماری تب، سردرد، خستگی، افسردگی و خارش پوستی هستند.