سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت وگو با فارس به شگرد کلاهبرداران مجازی به بهانه حراج تابستانه و پیشنهاد ات وسوسه انگیز در این باره اشاره و اظهار داشت: استفاده از تبلیغاتی تحت عنوان «حراج های تابستانه» که متناسب با شرایط زمانی و مکانی اتفاق می افتد و هم اکنون هم در فصل تابستان و در بازه زمانی اعیاد قربان تا غدیر با آن مواجهیم، یکی از روش های کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبری است؛ چراکه با این شگردها قربانی های خود را به سمت اهداف و نیت های مجرمانه شان هدایت و تشویق می کنند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: تبلیغات گسترده در فضای مجازی، تخفیفات چشمگیر و روش ها و شیوه های اغواکننده که کاربران را به سمت مجرمین هدایت می کند، از جمله این روش هاست.


وی گفت: کلاهبرداران با سه روش ممکن از افراد سوءاستفاده می کنند؛ یا قربانی را به سمت یک درگاه پرداخت جعلی هدایت کرده و اطلاعات حسابش را به سرقت برده و جرم فیشینگ را انجام می دهند یا بیعانه و پول کالا را دریافت کرده و کالایی تحویل نداده و ارسال نمی کنند.


سرهنگ رجبی ادامه داد: یکی دیگر از روش های کلاهبرداری به این صورت است که کالای تبلیغ شده با کالای تحویل شده متفاوت است؛ هم از نظر کیفیت و مشخصات و هم از نظر اصالت و جنس کالا.


وی به هموطنان توصیه کرد که حتماً از سایت های دارای قدمت و خوشنامی خرید کنند؛ سایت هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیک باشند و در درگاه اصلی خرید آنها shaparak.ir وجود داشته باشد و از روش اصلی به درگاه ها منتقل شوند.


سرهنگ رجبی با تأکید بر این مطلب که کار پی جویی و پیگیری قضایی و حقوقی خریدهای اینترنتی فرایند بسیار سختی دارد از افراد درخواست کرد که از شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم خرید نکنند؛ چراکه تضمینی برای ارائه کالا با همان اصالت و کیفیت معرفی شده وجود ندارد.