به گزارش برنا آذربایجان غربی؛ محمدمهدی شهریاری در دیدار با رئیس سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر تخصیص منابع حمایتی لازم از عشایر بویژه در دوران کرونا تصریح کرد: شیوع کرونا آسیب های جدی به اقتصاد عشایر وارد ساخته و می طلبد از طریق تخصیص منابع مالی و نیز خرید های تضمینی نسبت به جبران بخشی از آسیب ها اقدام شود.

وی تامین ایل راه های مناسب را از جمله برنامه های استان برشمرد و افزود: تامین بسترهای رفاه و نیز شکوفایی اقتصادی جامعه عشایری بویژه از طریق افزایش سهم این قشر از مالیات بر ارزش افزوده جزو اولویت های استان است.


رئیس سازمان امور عشایری ایران نیز در این دیدار با اشاره به جمعیت عشایری کشور بیان کرد: طبق آخرین سرشماری سال 1387، جمعیت عشایر کشور یک میلیون و 200 هزار نفر در قالب 213 هزار خانوار عشایری بوده که این رقم بر اساس سرشماری ثبتی مبنایی به بیش از 300 هزار خانوار با یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت رسیده است.


کرمعلی قندالی با بیان اینکه آذربایجان غربی در رتبه سوم جمعیت عشایری ایران قرار دارد گفت: این آمار نشان می دهد با وجود برخی مهاجرت ها در جوامع در این حوزه نیز شاهد مهاجرت معکوس و برگشت عشایر به حوزه و مناطق خود هستیم.


وی بیان کرد: 35 میلیون هکتار از اراضی و مراتع کشور در حوزه جامعه عشایری است که با داشتن 23 میلیون راس دام 28 درصد دام کشور را در اختیار دارند.


رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: حدود 60 هزار خانوار عشایری از آب شرب پایدار بی بهره اند و دولت آبرسانی به این قشر را در اولویت قرار داده است.


قندالی ادامه داد: حدود 90 درصد مناطق عشایری کشور از آب شرب سالم بهره مند هستند و زیرساخت های لازم برای توسعه این بخش در حال تامین است.


وی اعطای تسهیلات کم بهره به جامعه عشایری را یکی از اقدامات این نهاد برای حمایت از عشایر عنوان کرد.


خبرنگار: علی غیور