به گزارش فارس، ذخایر اورانیوم عربستان سعودی ممکن است به اندازه ای باشد که این کشور بتواند از آن برای ساخت سلاح اتمی استفاده کند.


روزنامه «گاردین» روز پنجشنبه نوشت، به مدارکی از زمین شناسان چینی دست پیدا کرده است که در برنامه انرژی اتمی عربستان سعودی مشارکت داشته و وظیفه آن ها یافتن معادن اورانیوم در این کشور است.


در این گزارش که آن را زمین شناسان چینی تهیه کرده اند، آمده است که آن ها تمام طول سال و حتی در گرمای طاقت فرسای تابستان عربستان سعودی مشغول به کار بوده اند تا ذخایر اورانیوم این کشور را که می تواند تولید بیش 90 هزار تن از این ماده را میسر کند، مورد شناسایی قرار دهند.


سعودی ها از سال 2017 اعلام کرده اند قصد دارند در تولید اورانیوم مورد نیاز برای تأمین انرژی هسته ای این کشور، به خودکفایی برسند. اکنون گزارش کارشناسان چینی نشان می دهد که منابع اورانیوم عربستان سعودی بسیار بیشتر از حدی است که سوخت هردو رآکتور این کشور را تأمین کند.


«مارک هیبس» عضو ارشد موسسه «کارنگی» در این باره هشدار داد: «اگر توسعه سلاح اتمی را در نظر داشته باشید بهترین کار این است که برنامه هسته ای خود را بومی تر کنید. در برخی موارد تأمین کنندگان خارجی اورانیوم تعهداتی درخصوص لزوم استفاده صلح آمیز از این عنصر را درخواست می کنند و اگر اورانیوم شما به صورت بومی تولید شود نیازی نیست نگران این محدودیت ها باشید».


«بروس ریدل» عضو موسسه «بروکینگز» در این باره گفت، اطلاعات موجود نشان می دهد که سعودی ها به صورت «افسار گسیخته به دنبال تأمین پیش نیازهای خود» برای برنامه تولید انرژی یا تسلیحات اتمی است و بومی سازی منابع اورانیوم می تواند آن را تقویت کند.


«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی سال 2018 با اتهام زنی بی پایه علیه ایران گفته بود اگر تهران سلاح هسته ای تولید کند «ما نیز در کوتاه ترین زمان همین کار را خواهیم کرد». بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی اکنون به دنبال این هستند که پادشاه سعودی را متقاعد کنند با نظارت کامل بر تأسیسات اتمی این کشور موافقت کند.


«رافائل گروسی» رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه درباره نظارت بر تأسیسات اتمی عربستان سعودی گفت: «با آن ها در حال مذاکره هستیم. آن ها مشتاق به توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز هستند».


با این حال گروسی گفت: «واضح است زمانی که آن ها فعالیت خود از جمله تولید مواد اتمی را تقویت کنند، باید نظام نظارتی قوی تری را به کار بگیریم و هیچ مسئله ای باعث نخواهد شد از این کار صرف نظر کنیم».


ماه گذشته گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا به «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور این کشور هشدار داده اند برنامه های موشکی و هسته ای اعلام نشده عربستان سعودی تهدیدی جدی در برابر تلاش ها برای جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته ای در منطقه ایجاد می کنند.


«کریس ون هولن»، سناتور دموکرات آمریکایی در نامه ای که با حمایت دو سناتور دموکرات و سه سناتور جمهوری خواه همراه شده خطاب به ترامپ نوشته اند: «عربستان سعودی خودش را در آستانه رسیدن به چرخه کامل سوخت هسته ای قرار داده است.»


در ادامه این نامه آمده است: «این فناوری ها، چنانچه کنترل نشوند توانمندی های مخفیانه ای در اختیار ریاض قرار می دهند تا بتواند اقدام به ساخت مواد شکافت پذیر هسته ای برای سلاح های اتمی کند.»


وال استریت ژورنال حدود دو هفته پیش به نقل از مقامی غربی فاش کرد عربستان با کمک چین اقدام به ساخت تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم کرده است. این روزنامه نوشته بود این تأسیسات برای تولید کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است.