به گزارش فارس، مطالعات بر روی افراد بیمار در اوایل همه گیری کرونا نشان داد بسیاری از مبتلایان یک ویژگی مشترک به نام چاقی داشته اند. با افزایش مطالعات جهانی، محققان در کشور های مختلف ارتباط میان ابتلا به کرونای شدید و چاقی را تایید کردند. با این حال دانشمندان به تازگی موفق شدند دلیل ارتباط میان این دو را کشف کنند. چاقی می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تشدید علائم کرونا در افراد و قربانی شدن آن ها نقش داشته باشد.


بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اضافه وزن و چاقی در افراد باعث افزایش خطر برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی و دیابت می شود همین بیماری های زمینه ای نیز خطر ابتلا به کرونای شدید را افزایش می دهد. این بدان معناست که چاقی به صورت غیر مستقیم با ایجاد بیماری های زمینه ای می تواند خطر ابتلا به کرونای شدید را در افراد افزایش دهد.


عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماریهای تنفسی ازجمله بیماری ویروس کرونا دارد. عامل ابتلا به این ویروس بیماریهای زمینه ای مثل دیابت و بیماریهای ریوی، بیمار یهای قلبی ، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است . کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین هایی مثل ویتامین C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماریها را افزایش می دهد.


بیشتر بخوانید؛کرونا جان رئیس بیمارستان معروف تهران را گرفت


با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ایی ،جعفری،پیازچه، شاهی ، گوجه فرنگی از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند. بعنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا 2 عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند.


هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج ، برگ چغندر وبرگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند. بطورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه 3 واحد از گروه سبزی ها ( بجز سبزی های نشاسته ایی )( و حداقل 2 واحد میوه توصیه شود.


کودکان زیر 5سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و لازم است نکات پیشگیرانه را به طور جدی رعایت کنند.


باید توجه داشت رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذیها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.


در طول مدت همه گیری کووید 19 که بسیاری از ما تحرک بدنی کمتری داریم، برای افراد در هر سن و توانایی بدنی بسیار مهم تر از قبل است که تا آنجا که می توانند فعال بوده و تحرک داشته باشند. حتی انجام 3 تا 5 دقیقه فعالیت بدنی مثل راه رفتن یا حرکات کششی بعد از نشستن طولانی مدت به شما در کاهش فشار ماهیچه ها، تسکین تنش ذهنی و بهبود گردش خون و فعالیت عضلات کمک می کند.