به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛ حسنی مقدم در حاشیه جلسه ایی که به منظور بررسی وضعیت ایجاد آلودگی های به وجود آمده در مناطق جنوبی شهرستان خرم آباد به دلیل آتش زدن کاه و کلش به جای مانده از مزارع برنج برگزار شده بود در خصوص خودداری کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش مزارع ، اظهار کرد: آتش سوزی باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های خاک می شود و در بلند مدت خاک دچار آسیب می شود.


او افزود: برای کشت دوم تسهیلاتی برای خرید ادوات مکانیزاسیون و دستگاههای کاه و کلش خرد کن به کشاورزان پرداخت می شود.


حسنی مقدم با بیان اینکه کشاورزان برای کشت دوم مبادرت به آتش سوزی نکنند،تصریح کرد: کشاورزانی که مبادرت به آتش سوزی مزارع خود کنند از تسهیلات بخش کشاورزی و نهاده های یارانه دار محروم خواهند شد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص آتش سوزی های پس چر مزارع برنج حومه شهرستان خرم آباد ،یادآورشد:به زعم کشاورزان آتش زدن کاه و کلش دارای فواید است در صورتی که همه کارشناسان کشاورزی این مسئله را مطرود و مردود می دانند چرا که آتش سوزی باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های موجود در خاک شده و در بلند مدت خاک دچار آسیب می شود.


حسنی مقدم گفت: برای اینکه کشاورزان بتوانند راحت تر کشت دوم را انجام دهند تسهیلاتی برای خرید ادوات مکانیزاسیون شامل کارنده ها و دستگاه هایی که باعث خرد شدن کاه و کلش شده و حاصلخیزی خاک را در پی دارد ، در اختیار کشاورزان قرار می دهیم.


او خاطر نشان کرد: کشاورزانی که مبادرت به آتش زدن بقایای مزارع نمایند قطعاً از دریافت کلیه تسهیلات بخش کشاورزی اعم از تسهیلات بانکی ، نهاده های یارانه دار مانند کود ، سم و بذر محروم می شوند و هیچ نهاده ای در اختیار آنان قرار نخواهد گرفت لذا توصیه اکید این است که مبادرت به آتش سوزی کاه و کلش مزارع خود برای انجام کشت دوم نکنند.