وزیر امور خارجه آمریکا در استنادی که برای جامعه جهانی مورد قبول نیست، مدعی شد که قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران‎ باید اعمال شود.


«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه شب در بیانیه ای ادعا کرد که قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران که براساس قطعنامه 2231 این شورای لغو شده بود، به دلیل فعال شدن مکانیسم ماشه بازگشته و کشورهای باید آن را اعمال کنند.


پمپئو در این بیانیه که پس از تحریم 2 فرد و 6 شرکت چینی به بهانه همکاری با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر شده، گفت که قطعنامه 1929 خواستار هشیاری کشورهای هنگام همکاری با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابعه آن تحت شرایط خاص است.


او همزمان در پیامی توییتری نیز با اشاره به این تحریم ها، شرکت ها و کشورهای جهان را تهدید کرد. پمپئو نوشت: هشدار ما صریح است: اگر با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا توابع آن تجارت کنید، خطر تحریم های ایالات متحده را پیش رو دارید.


ادعای پمپئو در حالی است که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در سال 2015 و در پی انعقاد توافق برجام به اتفاق آرا در این شورا به تصویب رسید، صراحتا از پایان یافتن همه قطعنامه های علیه ایران از جمله قطعنامه 1929 سخن به میان آورده است.