ماه هاست که خبر عرضه شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بازار سرمایه مطرح می شود اما؛ تابه حال زمان دقیق آن اعلام نشده است.


شرکت نفت ستاره خلیج فارس بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه و جهان محسوب می شود و قرار است 30 الی 40 درصد از سهام این شرکت توسط فرابورس عرضه شود و می توان عرضه اولیه این پالایشگاه را جزء اولین و بزرگ ترین عرضه های بازار سهام در این حوزه دانست. پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و اولین در خاورمیانه است و با تولید سوخت با کیفیت به جمع صادرکنندگان پیوست.


اگرچه میزان صادرات بنزین ستاره خلیج فارس مشخص نیست، اما؛ با ورود بنزین تولید شده در این پالایشگاه بود که ایران فرصت صادرات بنزین پیدا کرد. وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش مسئول صادرات بنزین هستند و مشخص نیست چه میزان از مجموع بنزین صادراتی ایران در ستاره خلیج فارس تولید شده است.


در نتیجه پیش بینی می شود که عرضه این پالایشگاه بزرگ تر و پررونق تر از عرضه شستا در بازار باشد. همچنین سخنگوی دولت در آخرین سخنان خود خبر این عرضه را در بازار فرابورس داده است اما؛ تاریخ دقیقی اعلام نشده و ممکن است طی هفته جاری و یا هفته آینده در بازار فرابورس عرضه شود.


به گزارش تعادل 15 تیر ماه سال جاری، محمد رضوانی فر، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی درباره عرضه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بورس گفته بود: با عنایت به غیرمدیریتی بودن شرکت پالایشگاه نفت خلیج فارس انجام این امر مستلزم موافقت سهامداران بوده و بنابراین در صورتی که این توافق حاصل شود انجام این کار امکانپذیر خواهد بود.


هرچند کمی بعد به نظر رسید این موضوع چندان مانعی بر سر راه این عرضه اولیه نیست اما مقامات مسئول دیگر اعلام کردند که این عرضه اولیه موانعی دارد و آن موانع در حال برطرف شدن هستند. همچنین در 15 شهریور ماه سال جاری امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس از انجام فرآیند پذیرش شرکت ستاره خلیج فارس در بازار فرابورس خبر داد و گفت: پیش تر مساله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در فرابورس مطرح شده بود که به دلیل مسائلی در بدهی ارزی این شرکت فرآیند آن با توقف مواجه شد.


با تلاش های صورت گرفته و قول های مساعدی که مبنی بر تبدیل بدهی ارزی این شرکت به بدهی ریالی داده شده، فرآیند پذیرش آن بار دیگر به جریان افتاده است تا بخشی از سهام این شرکت بزرگ پالایشی بتواند با انجام فرآیندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس عرضه اولیه شود.


داود زاهدی کارشناس بازار سرمایه درخصوص تاریخ عرضه اولیه این شرکت بزرگ پالایشی بیان داشت: مسوولین اقتصادی در تلاشند که وضعیت این روزهای بازار و تاثیر اخبار منفی را در بازار خنثی کنند در نتیجه این عرضه باعث خواهد شد که بازار سهام جانی دوباره به خود بگیرد. وی ادامه داد: عرضه اولیه شرکت سهام ستاره خیلج فارس به دلیل بزرگی می تواند اثر روانی مثبتی بر روی بازار سهام داشته و موج مثبتی میان سهامداران داشته باشد اما؛ در صورتی که با حجم بزرگ تر وقیمت مناسب در بازار عرضه شود. این کارشناس بورسی افزود: بسیاری از کارشناسان بورسی بر این نظرند که قیمت فعلی سهام و نرخ دلار، می تواند وارد دوره ای جدید شود و روندی صعودی به خود گیرد.


براین اساس عرضه اولیه ای در این حجم می تواند محرک مناسبی برای رشد بازار سرمایه باشد. برهمین اساس گمانه زنی ها براین موضوع است که عرضه اولیه در هفته جاری انجام خواهد شد اما؛ در غیر این صورت تنها اخبار این عرضه در بازار بخش می شود تا زمینه سازی برای عرضه فراهم شود. عرضه این سهام می تواند تحولی در بازار پس از عرضه سهام شستا در بازار باشد.


ستاره خلیج فارس می تواند روند مثبت و صعودی برای چندین هفته برای بازار پدید آورد. سهامدار اصلی شرکت ستاره خلیج فارس شستا و تاپیکو هستند و این عرضه می تواند سوددهی خیلی خوبی برای این سهم پدید آورد در نتیجه اگر سهامدار یکی از این دو سهم هستید به هیچ عنوان سهام خود را نفروشید چراکه؛ سود در انتظار شماست.


این عرضه یک سری نکات قابل توجه دارد: زمان ثبت سفارش عرضه اولیه این شرکت با زمان تخصیص سهام عرضه شده فرق دارد. لازم است سهامداران حداقل 12ماه یعنی یکسال سهام خود را نگاه دارند. و شما نمی توانید سهام خود را تا پیش از اسفند 99 به فروش برسانید باتوجه به زمان عرضه اولیه این شرکت ممکن است زمان فروش کمی جابه جا شود.


این عرضه تنها بزرگترین عرضه در فرابوررس نخواهد بود بلکه رونق بورس انرژی را نیز پدید می آورد و پیش بینی می شود تا پایان فصل پاییز و شروع فصل جدید بورس انرژی به واسطه این عرضه از رونق خوبی برخوردار شود و سهامداران اقدام به خرید و فروش سهام موجود در این بازار کنند. می توان گفت که عرضه هرچه زودتر سهام این پالایشگاه باعث می شود که بورس سریع تر به تعادل برسد و میزان نقدینگی موجود در بازار افزایشی شود.


براساس گفته های سخنگوی دولت پیش بینی می شود که طی هفته جاری این عرضه انجام شود اما؛ اگر عرضه هم انجام نشود زمینه سازی لازم در بازار سهام انجام می شود که زمینه مناسبی برای عرضه ایجاد شود.