نباید به هر قیمتی پاسخگوی رفع نیاز مسکن در اصفهان باشیم
به نقل از خبرگزاری فارس1399/10/25کد خبر 1399a1115325
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان،محمد بنائیان در رابطه با راهکارهای دولتی برای جبران کمبود زمین در کلانشهرها گفت: توسعه و زیست پذیری شهرها و توسعه پایدار مباحث روز دنیا است که برای پیاده سازی آن در سطح شهرها باید ظرفیت زیست پذیری هر شهر در نظر گرفته شود به طوری که آسیبی به محیط زیست نرسیده و فاکتورهای اقتصادی، اجتماعی و صنعتی نیز در نظر گرفته شود.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: تمرکز صنعت و اقتصاد در کلانشهرها موجب افزایش مهاجرت به کلانشهرها شده است و اگر بخواهیم متناسب با این افزایش جمعیت، کاربریها را افزایش دهیم باید ظرفیتهای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی شهر در نظر گرفته شود، علاوه بر این تا کنون به اندازهای که جمعیت در قالب طرحهای جامع و توسعه عمران پیشبینی میشده افزایش اراضی نیز پیشبینی شده است.
وی گفت: اکنون در کلانشهرهایی همچون اصفهان با پدیده سرریز جمعیت رو به رو هستیم که چند شهر جدید برای پذیرایی از این سر زیر جمعیت پیشبینی شده است و همچنان نیز برای تأمین مسکن برنامهریزی میکنیم.
بنائیان افزود: در شهر اصفهان به دلیل کمبود اراضی ملی امکان ساخت مسکن ملی وجود ندارد اما بر اساس برنامهریزیها مسکنهای طرح ملی مسکن اصفهان در شهر بهارستان که فاصله کمی نیز با شهر دارد ساخته خواهد شد. وجود شهرهای جدید در کنار کلانشهر اصفهان موجب کاهش حاشیهنشینی در شهر اصفهان شده و توانستهایم پاسخگوی رفع نیاز جمعیت مازاد شهر باشیم.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه برای گسترش محدوده شهر باید مباحث زیست محیطی را نیز در نظر بگیریم، ادامه داد: یکی از مسائلی که این روزها کلانشهرها با آن درگیر هستند، آلودگی هوا و محیط زیست است، افزایش محدوده به معنای افزایش تراکم و تغییر کاربریها اگر متناسب با ظرفیتها نباشد درآینده بر مشکلات شهرمان اضافه خواهد کرد.
وی گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در کلانشهر اصفهان با آن رو به رو هستیم کمبود آب است بنابراین توسعه کلانشهر باید متناسب با موضوعات توسعه پایدار شهری بوده و ظرفیت پذیری شهر باید در نظر گرفته شود، نباید به هر قیمتی پاسخگوی رفع نیاز مسکن باشیم و نیاز حقیقی باید احصا شود.
بنائیان افزود: اصفهان یکی از کلانشهرهایی است که حریم آن کمتر از سایر کلانشهرها است؛ اگر بخواهیم محدوده شهر را در سطح افزایش دهیم باید اراضی کشاورزی به محدوده الحاق شود تا بتوان زمین برای مسکن تأمین کرد که این کار تبعات زیست محیطی بسیاری خواهد داشت.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: افزایش تراکم و تغییر کاربری در سطح شهر بر پایداری شهر اثرات منفی میگذارد؛ یکی از پاسخهایی که برای حل مشکل مسکن داده شد ایجاد شهرهای جدید بوده که مهمترین آن بهارستان است، لذا نقش شهرهای جدید باید مشخص شود.
وی تصریح کرد: به عنوان نمونه شهر بهارستان به دلیل فاصله کمی که با شهر اصفهان دارد بیشتر افراد ساکن در آن، محل اشتغالشان در اصفهان است؛ بنابراین لازم است که حمل و نقل عمومی از طریق مترو به این شهر تسهیل شود تا سفرهای روزانه کاری موجب ازدیاد خودروهای شخصی و آلودگی هوای بیشتر در کلانشهر اصفهان نباشد.
بنائیان گفت: در کشور ما قانونی برای کنترل مهاجرت از شهری به شهر دیگر وجود ندارد، در این صورت اگر ظرفیت جمعیتپذیری افزایش یابد، مهاجرت بی رویه به کلانشهرها که مسائل اقتصادی اولین انگیزه آن است شدت بیشتری مییابد، بنابراین برای افزایش جمعیتپذیری باید نیاز واقعی شهر سنجیده شده و برنامهریزی برای جمعیت ساکن شهر اصفهان انجام شود.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: میتوان بخشی از جمعیت را در شهرهای جدید سکونت داد زیرا اگر موضوع حمل و نقل حل شود سرریز جمعیت در شهرهای جدیدی که امکانات و زیر ساخت مناسب برای آن نیز فراهم شده است ساکن میشوند.
وی تاکید کرد: مخالف توسعه شهر نیستیم اما برای هر گونه توسعه به عنوان نمونه افزایش تراکم باید مطالعات کامل بر فاکتورهای توسعه پایدار انجام شود. یکی از مهمترین مشکلاتی که شهروندان را تهدید میکند آلودگی هوا است این ظرفیت برای شهر وجود ندارد که بتوان جمعیت جدیدی را به آن الحاق کرد بنابراین توسعه باید در قالب یک برنامه و طرح جامع باشد.
بنائیان اذعان داشت: برنامه جامع اصفهان که همه برنامهریزی های شهری بر اساس آن انجام میشود در سال 68 تدوین شده است، اما طرح جامع اصفهان پس از 30 سال مجدداً بازنگری شده و در حال تدوین آن هستیم.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: در طرح جامع جدید اصفهان که با رویکرد جدید در حال تدوین است، توسعه پایدار در نظر گرفته شده زیرا هر گونه توسعه باید در قالب مطالعه و برنامهریزی باشد و توسعه شهر نیز با مطالعه انجام خواهد شد.
63086/ج/
اخبار مربوط به (استان اصفهان) را دنبال کنید:
تهران میزبان جشنواره ملی گاو هلشتاین در سال 1403
رفع 48 نقطه حادثه خیز از راه های استان اصفهان
ورود بیش از 3800 نفر به کلاس درس مقطع ابتدایی در استان اصفهان
واژه شناسی این خبر (استان اصفهان): ▲
استان اصفهان از استانهای مرکزی ایران است که مرکز آن، شهر اصفهان است. استان اصفهان ششمین استان پهناور، سومین استان پرجمعیت ایران و پس از استان قم رتبه دوم شهرنشینی در کشور دارد. این استان با مساحتی حدود 106786 کیلومترمربع بین 30 درجه و 43 دقیقه تا 34 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی خط استوا و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 31 دقیقه طول شرقی نصفالنهار گرینویچ، واقع شدهاست. استان اصفهان بیشترین استانهای همسایه را در کنار خود دارد که از شرق به استانهای یزد و خراسان جنوبی، از شمال به استانهای سمنان، قم و مرکزی، از غرب به استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری، از جنوب به استانهای کهگیلویه و بویراحمد و فارس محدود است. از نظر طبیعی نیز استان به دشت کویر در شرق و شمال، رشته کوههای زاگرس در غرب و جنوب محدود شدهاست که این موقعیت طبیعی، از یک طرف محدودیتها و از طرف دیگر پتانسیلها و مزیتهایی را برای استان فراهم نمودهاست.
(واژه استان اصفهان از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)