نوستالژی بازی ستارگان موسیقی پاپ دهه 1360
به نقل از خبرگزاری اقتصاد ایران1399/12/6کد خبر 1399c2427914
قاسم افشار و حمید غلامعلی پس از سالها دوری از صحنه، به جشنواره موسیقی فجر آمدند و اجرایشان را به صحنه بردند.
غلامعلی در ابتدای این اجرا گفت: دفعه قبلی که روی این صحنه بودم، هنوز موهایم مشکی بود. خوشحالم که با وجود همه این مشکلات این اتفاق رخ داده و میتوانیم در خدمت شما باشیم.
این اجرا که پیشتر در تالار وحدت ضبط شده بود، از ساعت 21 و 30 دقیقه از طریق سایتهای تیوال و سایت جشنواره پخش شد.
حمید غلامعلی در بخش نخست این اجرا، آهنگهایی را اجرا و سپس قاسم افشار با آمدن روی صحنه او را همراهی کرد تا آهنگهایی را به صورت دوصدایی بخوانند. در ادامه هم قاسم افشار چند آهنگ را با صدای خودش خواند.
«وسعت سبز»، «نبض»، «غریبانه»، «آنچه گذشت»، «سنگ قبر آرزو»، «وقف پرندهها»، «آرامش»، «دل نگرون» و «جوونی» آهنگهایی بودند که در این کنسرت با صدای حمید غلامعلی و قاسم افشار اجرا شدند.
سرپرست: محمدرضا چراغعلی/ تنظیمکننده: پیروز کوچکی/ خوانندگان: حمید غلامعلی و قاسم افشار/ نوازندگان ویلن: دانیال جورابچی، حسن اکبریان، مهدیه رضازاده/ نوازنده پیانو : پیروز کوچکی/ نوازنده کیبورد: پانیذ کوچکی/ درام: سروش عمومی/ پرکاشن: علیرضا میرآقا/ گیتار اسپانیایی: محمدرضا گلشنی، گیتار الکتریک: آرش احمدی/ ویُلن؛ امین غفاری، هومان ابراهیمی، سعید حاجیشریف، مهسا بنکدار، مهسا خمان، بهاره آقابیگ، نازیک مؤمنی، سوگل فتاحی، غزاله نیکپی، سمیه محمدیان، نیلوفر سلطانویسی، هاله دوستی/ و مسئول صدا: هومن موسوی اعضای این ارکستر را در این کنسرت تشکیل میدادند.
واژه شناسی این خبر (حمید غلامعلی): ▲
حمید غلامعلی (زادهٔ 1346) خوانندهٔ سبک پاپ و آهنگساز اهل ایران است. او در دههٔ هفتاد و نیمهٔ اول دههٔ هشتاد شمسی، یکی از خوانندگان پُرکارِ موسیقی در ایران بود. نخستین قطعهٔ موسیقی که او به عنوان خواننده تک خوان (سولیست) اجرا کردهاست، تیتراژ زیر گنبد کبود (مجموعه تلویزیونی) معروف به «آقای حکایتی» به آهنگسازی بهرام دهقانیار در سال 1366 است. وی پس از سالها سکوت، از دههٔ 1390 با تولید و اجرای قطعات جدید، به فعالیت خود ادامه داد.
(واژه حمید غلامعلی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
واژه شناسی این خبر (جشنواره موسیقی فجر): ▲
جشنواره موسیقی فجر در سال 1364 و با نام اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگهای انقلابی» شکل گرفت و اولین دوره آن با شرکت 20 گروه در تهران برگزار شد. پس از چهار سال یعنی در سال 1368 دوره پنجم آن با طراحی آرم و نشانه و نماد و با عنوان «پنجمین جشنواره موسیقی فجر» ادامه یافت.در سال 1370 و در هفتمین دوره خود، این جشنواره برای اولین بار شکل بینالمللی به خود گرفت و بخش «معرفی موسیقی ملل مسلمان» به آن اضافه شد و گروههای موسیقی از تاجیکستان (گروه استاد آدینه هاشماف و گروه دولتمند خالف)، هند (با رهبری استاد بسمالله خان نوازنده مشهور شهنای) و آذربایجان (استاد هابیل علیاف و آواز نصرالله ناصح پور در آن به اجرای برنامه پرداختند و از آن پس هر ساله جشنواره موسیقی فجر میزبان گروههای موسیقی از کشورهای مختلف دنیا شد.از اتفاقات مهم در سال 1376 (سیزدهمین دوره جشنواره)، حضور بانوان بود که برای اولین بار بخشی تحت عنوان «ویژه بانوان» به آن اضافه شد. دو سال بعد یعنی در جشنواره پانزدهم موسیقی فجر برای اولین بار 10 کشور آن هم از کشورهای صاحب تمدن و موسیقی در جشنواره شرکت کردند.در دوره شانزدهم نیز بخشی تحت عنوان سازسازی به جشنواره اضافه شد. در این دوره همچنین برای اولین بار در طول برگزاری جشنوارههای موسیقی فجر بخشی با عنوان «پایاننامه» به جشنواره اضافه شد.در دوره بیستم نگاه جشنواره بهطور خاص و ویژه به بحث پژوهش در موسیقی بوده و در دوره بیست و سوم بخش رقابتی در جشنواره موسیقی فجر راهاندازی شد و در دورههای بعدی نیز موضوع جوانگرایی در جشنواره مطرح شد.
(واژه جشنواره موسیقی فجر از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)