• دلار آمریکا23,991
  • طلای 18 عیار1,027,300
  • بیت کوین50,998.10(%0.17)▲
  • انس طلا1,710.00
  • نفت اوپک64.00
  • مجله بانکی
  • بازار سرمایه
  • پیشخوان
  • مجله سلامت
  • لرزه نگاری
  • خبر ویدئو
  • داغترین ها
  • حمایت مالی
  • پیشخوان
  • زهد از نگاه قرآن
  • سردار شهید «علی کوشکی» را بیشتر بشناسیم
  • تاکید سیدجمال‌الدین اسدآبادی بر مفهوم تجدد در قالب اسلامی
  • واکنش وزارت دفاع سعودی به حمله ارتش یمن به عمق خاک عربستان
  • همایش مسئولان فرهنگی فدراسیون های ورزشی برگزار شد
  • در شرايط كنوني بايد امنيت كارگران و ايجاد اشتغال حفظ و گسترش دهيم
  • عکس | تقدیر سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی از ایکنا
  • سرقت مسلحانه از موزه هفت تپه نافرجام ماند
  • کشف بیش از ۲۳۸ کیلوگرم تریاک در کهگیلویه و بویراحمد
  • سال قرآنی را از عید مبعث آغاز کنیم / غفلت از تجربه پیشکسوتان قرآنی
  • حکیم: سفر پاپ ایستگاهی در مسیر بازگرداندن جایگاه دینی عراق است
  • پخش یا عدم پخش تلاوت قاریان در سیما، تابع ضوابط شورای عالی قرآن است
  • کتاب «سور سوریه» ظهور یک قلم جدی در حوزه مباحث تحلیلی است

کتاب «سور سوریه» ظهور یک قلم جدی در حوزه مباحث تحلیلی است

زمین لرزه 2.7 ریشتری در خراسان شمالی, سنخواست

دکتر بهروز اسکندر پور

عضو کانال نشریه شوید.ghadirinews@

بیت کوین اول فروردین ماه چند میشه؟بر اساس نظریه ها و دیدگاه های مدیریتی

پیش بینی نوسان قیمت دلار، طلا، سکهدر ابتدای فروردین ماه

تحلیل تکنیکال لحظه ای بورسسهام چی بخرم؟ کی بخرم؟

آیا زلزله قابل پیش بینی است؟

علی اکبر فخریانمشاور امور بانکی

زهد از نگاه قرآن

فایل های صوتی و تصویری این مطلببه نقل از خبرگزاری ایکناکد خبر 1399c244611399/12/61

کناره‌گیری و پرهیز مطلق از زیبایی‌ها و لذت‌های مادی، نشان زهد نیست، بلکه زهد همان بی‌رغبتی و بی‌میلی نسبت به دنیا و نعمت‌های آن، همراه با قناعت و مناعت طبع و عفت نفس است؛ یعنی زهد راستین، با وجود مال و مقام و موقعیت نیز تحقق می‌پذیرد.

(تصویر شماره 1) کناره گیری و پرهیز مطلق از زیبایی ها و لذت های مادی، نشان زهد نیست، بلکه زهد همان بی رغبتی و بی میلی نسبت به دنیا و نعمت های آن، همراه با قناعت و مناعت طبع و عفت نفس است؛ یعنی زهد راستین، با وجود مال و مقام و موقعیت نیز تحقق می پذیرد. زهد و ساده زیستی یکی از ارزشمندترین فضایل اخلاقی است که اهمیت آن در آیات و روایات به روشنی مشهود است.
زهد در لغت ضد رغبت و حرص به دنیاست، ولی در اصطلاحات اسلامی به معنای پشت کردن به دنیا و توجه به آخرت و بلکه بریدن و قطع نظرکردن از غیرخدا و روی آوری به خداوند است که البته این حالت و مقام اخیر از بالاترین درجات زهد است.
انسان در عین این که قدرت و امکان آن را دارد که لباس خوب بپوشد و غذای لذیذ بخورد و در مسکن عالی بنشیند و بر مرکب گران قیمت سوار شود، اما برای این که مسئولیت خود را بهتر انجام بدهد و با مردم مستمند و دردمند همدردی و همرنگی داشته باشد و خشنودی پروردگار را به این وسیله جلب کند، از همه اینها صرف نظر کند و امکانات خود را در راه رفاه مستمندان و تامین زندگی محتاجان صرف نماید و خود با زندگی ساده بسازد و از تنعم و تجمل و لذت گرایی پرهیز کند.
حجت الاسلام حاقظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: بینش و نگرش درست نسبت به خود و خدا و هستی موجب می شود تا آدمی دلبسته به دنیا نشود و بتواند نسبت به دنیا زهد ورزد و پارسایی پیشه کند.
وی زهد را بی رغبتی یا از دست دادن متاع دنیوی دانست و افزود: زهد به معنای مال و دارایی نداشتن نیست؛ بلکه به معنای بی رغبتی نسبت به از دست دادن و به دست آوردن متاع دنیوی است.
وی با استناد به آیه 31 سوره اعراف «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا» بیان کرد: در این آیه می خوانیم: ای پیامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگی دنیا و زیور و زینتش را می خواهید بیایید تا برخوردارتان نمایم و با روشی پسندیده رهایتان کنم.
زمانی، ادامه داد: کسی که زینت های دنیا را زینت دنیا و نه انسان می شمارد به آنها دلبسته نمی شود و به سادگی از آن می گذرد و بلکه از افتادن در دام اینکه زینت انسان است نیز رهایی یافته و می گریزد، چنین شخصی هرگز نسبت به دنیا و زینت های آن تمایلی ندارد و میلی به آنها پیدا نمی کند.
امام جمعه ملکان، یادآورشد: اگر پارسایی و زهد در اصطلاحات قرآنی به معنای بی رغبتی قلبی به دنیا و زینت های آن باشد آ دمی هرگز درپی ثروت اندوزی و گردآوری مال نمی رود. تاکید بر گریز از دنیا به معنای گریز از زینت های دنیوی است.
وی با اشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: زهد کوتاهی آرزوها و گزاردن شکر نعمت ها و خویشتن داری در هنگام روبه رو شدن با محرمات است.
زمانی، از مراد خداوند گفت و تاکید کرد: آنچه که مراد خداوند است عدم علاقه و دلبستگی انسان به دنیاست، بنابراین وقتی از او خواسته می شود که به سوی خدا بگریزد به معنای آن است که از میل و گرایش ذاتی به دنیا بگریزد؛ زیرا تاکید قرآن بر اینکه انسان نباید به زینت های دنیوی دل ببندد به معنای آن است که آنچه به نظر می رسد زینت انسان است در حقیقت زینت دنیاست و هیچ تاثیری در تغییر ذات آدمی جز به بدی ندارد.
زهد همان بی رغبتی و بی میلی نسبت به دنیا و نعمت های آن است
در ادامه حجت الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجت شیر نیز، اظهار کرد: کناره گیری و پرهیز مطلق از زیبایی ها و لذت های مادی، نشان زهد نیست، بلکه زهد همان بی رغبتی و بی میلی نسبت به دنیا و نعمت های آن، همراه با قناعت و مناعت طبع و عفت نفس است؛ یعنی زهد راستین، با وجود مال و مقام و موقعیت نیز تحقق می پذیرد.
وی زهد واقعی را ترک دنیاطلبی دانست و افزود: زهد واقعی، ترک دنیاطلبی است، نه دست کشیدن از دنیا و نعمت های آن.
وی با استناد به آیه 20 سوره شوری «مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ۖ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ» بیان کرد: در این آیه می خوانیم: هر كس كشت آخرت را بخواهد به كشته اش مى افزاييم و هركس كشت دنيا را بخواهد به او عطا مى كنيم، ولى ديگر در كشت آخرتش نصيبى نيست.
شربیانی، ادامه داد: بینش درست در کنار ایمان واقعی و عمل صالح موجب می شود که آدمی به دنیا به عنوان زینت بی رغبت شود و تنها برای رفع نیازهای روزانه و دستیابی به ابزارهای کمالی چون تن سالم و آسایش و آرامش از مواهب دنیوی بهره گیرد.
امام جمعه عجب شیر، ضمن بازگو نمودن چگونگی تحقق یافتن زهد یادآورشد: زهد، آن گاه تحقق می یابد که شخص توانایی بهره مندی از دنیا و نعمت های آن را داشته باشد و آن گاه آن را رها سازد. انگیزه ترک دنیا هم، پستی و بی ارزشی آن، در مقایسه با خدا و آخرت باشد، درغیر این صورت، صفت زهد، تحقق نمی یابد.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: اخلاقى كه بیشتر انسان را كمک بدین می كند، زهد نسبت بدنیاست.
شربیانی، از مهم ترین علل گرایش به دنیاپرستی گفت و تاکیدکرد: مهم ترین علل گرایش به دنیا طلبی و زهدگریزی مربوط به بینش و نگرش نادرست انسان می شود و با تصحیح آن می توان امید داشت که انسان ها به جای آنکه دل به زینت های دنیوی ببندند به زینت های واقعی جان توجه و اهتمام ورزند و نسبت به زینت های دنیوی بی رغبت شوند و در همان حال از همه مواهب دنیوی در راستای کمال یابی بهره گیرند. انتهای پیام
همچنین بخوانید:
حُب دنیا؛ عامل تخریب پیوند‌های اجتماعی
برگزاری ۸۵۰ گفتمان دینی در فضای مجازی
موسوی: با تشخیص استاندار مازندران تودیع می‌شوم
زهد
قرآن
در این نشریه:
تحلیل تکنیکال سهام و بازار بورس
محاسبه دیرکرداقساط بانکی
محاسبه اقساط و سود وام بانکی
پیش بینی نوسان قیمت دلار، طلا و سکه، ...
سفارش رپورتاژ آگهی در این نشریه
به اشتراک بگذارید
امتیاز دهید(0.0)
آیا این صفحه مفید بود؟
برای مشاهده کد تصویری اینجا ضربه بزنید
ثبت نظر

این نشریه

  • منابع خبری
  • شناسنامه
  • ارتباط با ما
  • RSS

شبکه های اجتماعی

  • لینکدین
  • کلوب

نشریه در پیام رسان ها

  • واتس اپ
  • بله
  • گپ
  • آی گپ
  • روبیکا

نشریه را ببینید.

  • آپارات
  • نماشا
  • تماشا
  • دالفک
  • میهن ویدئو
  • نمایش

نشریه را بشنوید (پادکست).

  • Apple
  • Google
  • Anchor
  • Podbean
  • Buzzsprout

عضو خبرنامه شوید.

برای اطلاع از پربیننده ترین اخبار هفته عضو خبرنامه شوید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به نشریه الکترونیک قدیری بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

Ghadiri News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Copyright © 2021 GhadiriNews (Ghadiri Soft).