علیخانی، مدیری و غفوریان حذف شدند، معتمدی و رضا صادقی چه می کنند؟
به نقل از خبرگزاری تحلیلی ایران1401/12/26کد خبر 1401c1239410
مهسا بهادری: اساسا در آثاری که برای تلویزیون ساخته می شود، رگه های خلاقیت و نبوغ چندان به چشم نمی خورد. این مسئله هم به این خاطر نیست که هنرمندان خلاقیت ندارند یا بلد نیستند برنامه ای متفاوت بسازند. اتفاقا هنرمندان ما بسیار هم توانمندند اما چه می شود که در تلویزیون برنامه ای ساخته نمی شود که متفاوت باشد؟ اولین ایرادی که به این ماجرا وارد می شود، عدم توانایی تلویزیون در نگه داشتن هنرمندان توانمندش است. می پرسید چرا؟ همین ویژه برنامه های نوروزی را نگاه کنید، کدام یک از مجریانی که محبوب بودند و هر سال روی آنتن مخاطبان را سرگرم می کردند، امسال هم حضور دارند؟ رامبد جوان، مهران مدیری، رضا رشیدپور، علی ضیا و... این افراد هم مجریان توانمندی هستند، هم ایده های خوبی برای برنامه سازی دارند. یکی از همین ایده ها «خندوانه»ی رامبد جوان بود؛ اما چه شد؟ جهانی شد؟ خیر. درآخر او را کنار گذاشتند. مسئله دومی که درباره عدم توانایی در ساخت برنامه های متنوع، متفاوت و خلاقانه در تلویزیون مطرح می شود، این است که این رسانه مقبولیت و مشروعیت خود را نسبت به گذشته از دست داده و کمتر کسی آن را دنبال می کند.
کاهش جذابیت برنامه ها، افت کیفی سریال ها، کم شدن مخاطبان و موارد دیگر، از مهم ترین اتفاقاتی است که در سال های اخیر در تولیدات سازمان صداوسیما دیده می شود. شاید برای گریز از این بحران بود که مدیران سیما تصمیم گرفتند تا با کپی برداری از برنامه های محبوب خارجی یا اصطلاحا بومی سازی و ایرانیزه کردن آن ها، برای تلویزیون جذابیتی دست وپا کنند.
اگرچه عده ای معتقدند این مسئله امری عادی در دنیای تلویزیون ها است و در همه جای جهان با چنین اتفاقی روبه رو هستیم اما بسیاری دیگر این مسئله را نقصی اساسی برای نهادی بزرگ و گسترده مانند صداوسیما می دانند و تاکید می کنند کپی کاری، بیشتر در شبکه های کوچک و غیرملی با پوشش کم استفاده می شود اما گویا شبکه های داخلی، گوش شان به این انتقادها چندان بدهکار نیست و همچنان بر طبل کپی کاری می کوبند. در ادامه چند نمونه از کپی هایی که اخیرا در تلویزیون پخش شده اند را مرور می کنیم. مگر «عصر جدید» چه ایرادی داشت؟
به تازگی در یکی از شبکه های فارسی زبان خارجی برنامه ای پخش می شود که هنرمندان و کسانی که صدای خوبی دارند، در هر سن و با هر جنسیتی در آن برنامه حاضر می شوند و استعداد خوانندگی خود را به نمایش می گذارند، برنامه ای که مشابه آن را داشتیم اما فقط به خوانندگی معطوف نمی شد و به هر استعدادی بها می داد. نام این برنامه «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی بود. زمانی که این برنامه روی آنتن تلویزیون رفت، تَب این تقلیدها تازه در تلویزیون داغ شده بود. ماجرای فراگیر شدن این برنامه استعدادیابی از آن جایی شروع شد که حدود سه ماه قبل از آغاز «عصر جدید»، علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما، به برنامه «حالا خورشید» آمد و خبر از ساخت یک برنامه جدید با اجرای احسان علیخانی داد. بعد از صحبت های مدیر شبکه سه در مورد برنامه «عصر جدید»، تبلیغاتش شروع شد که از مردم می خواست ویدئوی استعداد خودشان را در زمینه های مختلف برای برنامه بفرستند، باز هم تا این جا چیزی مشخص نبود که می خواهند با این ویدئوها چه کاری انجام بدهند. از اوایل بهمن که ویدئوهای تبلیغاتی این برنامه آغاز شد، همه متوجه شدند که با یک مسابقه استعدادیابی طرف هستند. تا اینجای کار اتفاق عجیبی رخ نداده بود اما پس از شروع اولین قسمت و دیدن دکور و اجرای برنامه مشخص شد که سوژه ساخت «عصر جدید» چیزی نبود جز برنامه «آمریکا استعداد دارد» (America"s Got Talent) که در کشورهای مختلف دنیا با رعایت قانون کپی رایت امتیاز آن خریداری شده و در شکل های مختلف و با دکورهای متنوع اجرا می شود.
با وجود این که خود «عصر جدید» یک کپی دست چندم از یک برنامه دیگر بود و البته بسیار مورد استقبال قرار گرفته بود، بازهم تعطیل شد و یک کپی خیلی ضعیف تر از برنامه «عصر جدید» ساخته شد. برنامه ای به نام «رویانیوم» که سیدبشیر حسینی اجرای آن را برعهده داشت. کسی که خود داورد مسابقه «عصر جدید» بود.
در آمریکا، اروپا، ترکیه و کشورهای زیادی برنامه استعدادیابی خوانندگی برگزار می کنند و پس از سال های طولانی نوبت برگزاری این مسابقات به ایران رسیده است.
بعد از «عصر جدید» که با تعطیلی اش موقعیت های استعدادیابی از دست رفت یکی از پلتفرم ها تصمیم به پخش مسابقه ای به نام «آوای جادویی» گرفت. برنامه ای که به کشف استعدادهای موسیقی می پردازد و داوران آن محمد اصفهانی، محمد معتمدی، رضا یزدانی و رضا صادقی هستند و پخش آن از صبح روز پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ به صورت هفتگی از پلتفرم فیلم نت آغاز شده است. علیرضا افکاری به عنوان مدیر هنری مسابقه حضور دارد و علی اوجی هم اجرای این مسابقه را برعهده دارد.
در نخستین قسمت از مسابقه «آوای جادویی»، علاوه بر معرفی داوران و جزییات مسابقه، اولین گروه از شرکت کنندگان هر کدام یک قطعه اجرا می کنند و نفرات منتخب وارد تیم داوران می شوند.
این مسابقه ابتدا قرار بود اسفند سال گذشته پخش خود را آغاز کند ولیکن درنهایت از آخرین پنجشنبه سال ۱۴۰۱ از فیلم نت عرضه شد.
پیش تولید این مسابقه سال ۹۹ آغاز و فراخوان ارسال ویدئوها توسط علاقه مندان به شرکت در خرداد سال ۱۴۰۰ منتشر شد. پس از اعلام فراخوان، چندین هزار ویدئو به دبیرخانه «آوای جادویی» ارسال شد که این آثار در گروهی به سرپرستی علیرضا افکاری مورد بررسی قرار گرفت و افراد منتخب برای مرحله اولیه مسابقه با عنوان راستی آزمایی به طور حضوری دعوت شدند. از بین این افراد، منتخبانی که اجرایشان مورد تایید قرار گرفت کارت طلایی دریافت کرده و وارد مسابقه شدند. در هر قسمت از «آوای جادویی»، شرکت کنندگان به اجرای قطعاتی از آثار چهره های مطرح کشور می پردازند و نفرات برگزیده با نظر داوران به مراحل بعدی راه می یابند. تلویزیون کنداکتورش را با مسابقه پر می کند طلسم حضور رضا صادقی و رضا یزدانی در شبکه نمایش خانگی شکست تلویزیون در پی جایگزین مهران مدیری است؟ «دورهمی» و تقلید از هندی ها
مسئله کپی از برنامه های خارجی تا قبل از برنامه «دورهمی» مهران مدیری آن چنان جنجال به پا نکرده بود، دست کم به اندازه امروز عیان نشده بود. اولین بار که در سال ۹۴ مراحل پیش تولید برنامه «دورهمی» آغاز شد، به نظر می آمد یک برنامه متفاوت و خلاقانه قرار است با ساختاری کاملا جدید نسبت به سایر آثار نمایشی پیشین تلویزیون ساخته شود اما پس از شروع برنامه معلوم شد که «دورهمی» کپی کاملی از یک برنامه پربیینده کشور هندوستان به نام «Comedy night with kapil» است که مدت هاست به زبان هندی پخش می شود و یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی و جُنگ های طنز شبانه هند است. «دورهمی» کاملا با کپی برداری از آن برنامه ساخته شد و حتی این کپی برداری در شکل دکور و نحوه نشستن مهران مدیری نیز رعایت شده بود و فقط به نوعی متن فارسی در قالب یک برنامه هندی اجرا می شد. کی زودتر کُپی کرد؟
رمضان سال ۹۷ بود که محمدرضا گلزار پس از حضور در برنامه «ماه عسل » احسان علیخانی، اعلام کرد در حال ساخت برنامه ای با هدف ترویج کتابخوانی است و در همین میان هم به این نکته اشاره کرد که «برنده باش»، نمونه ایرانی یک مسابقه آمریکایی است و او سعی کرده آن را مطابق با شرایط کشور بازسازی و به عبارتی ایرانیزه اش کند اما پیش تر از پخش «برنده باش» برنامه ای با نام «پنج ستاره» برای اولین بار در تاریخ ۱۷ اسفند ۹۶ روی آنتن تلویزیون رفت. کارگردان این برنامه، مصطفی امامی، هم هدف این مسابقه را ترویج کتابخوانی اعلام کرد. مجری فصل اول این برنامه اشکان خطیبی و مجری فصل دوم و سوم آن حمید گودرزی بود.
جنجال های پیرامون این مسابقه تلویزیونی و اشاره به کپی بودن آن زمانی آغاز شد که حمید گودرزی، در صفحه شخصی خود کنایه ای به برنامه رقیب زد و نوشت:« ما می خواهیم یک برنامه حرفه ای و استاندارد بسازیم همه انرژی و توان یک تیم ۶۰ نفر این است که شما یک ساعت از دیدن یک مسابقه جذاب لذت ببرید. هر کسی می خواهد کپی کند، بکند ولی حداقل درست کپی کند.»
این در حالی بود که گلزار حدود دو ماه قبل از شروع برنامه اعلام کرده بود که الگوی خود برای ساخت این برنامه را یک کشور غربی قرارداده اما گودرزی که فصل دوم برنامه اش سه هفته زودتر از «برنده باش» آغاز شده بود معتقد بود که «برنده باش» یک کپی دست دوم و سطح پایین از برنامه «پنج ستاره» است. در همین میان هم عده ای معتقد بودند که این بحث ها تنها یک دعوای رسانه ای برای تبلیغات برنامه است و عده ای دیگر هم معتقد بودند کُپی، کُپی است فرقی نمی کند چه کسی زودتر آن را انجام داده باشد. مهم این است که خلاقیت و نوآوری در آن وجود ندارد. مهران غفوریان، استیو هاروی می شود؟
بعدها هم برنامه ای به اسم «اعجوبه ها» با اجرای مهران غفوریان پخش شد که از همان ابتدا و حتی از تیزر آن هم مشخص بود که موضوع آن رقابت کودکان برای کشف استعدادهایشان است. این برنامه در ۱۰۰ قسمت ۷۰ دقیقه ای از شبکه سه سیما پخش شد و بعد از آن، امسال، حامد سلطانی اجرای آن را برعهده گرفت که دیگر با محوریت اصلی آن تفاوت فاحشی داشت.
فصل اول «اعجوبه ها» برنامه ای بود که تاکنون مانند آن در ایران ساخته نشده بود اما استیو هاروی، مجری آمریکایی، پیش از این برنامه ای را با عنوان «کله گنده های کوچک / Little Big Shots» روی آنتن برده که موضوع برنامه رقابت کودکان برای کشف استعدادشان است. عکس های اولیه منتشر شده از دکور برنامه شباهت زیادی به الگوی آمریکایی خود دارد.
۲۵۹۲۴۵ کد خبر 1743808
واژه شناسی این خبر (تلویزیون):
تلویزیون (به فرانسوی : Télévision ) از یونانی tele دور و vision دید یا نگاه، یک سیستم ارتباطی برای پخش تصویر متحرک و صداها از مسافت دور است. برای استفاده و دریافت امواج تلویزیون، به یک دستگاه به نام گیرنده تلویزیون احتیاج است.
امروزه در ایران ، به مجموعه فراهم کننده و پخش کننده برنامه های تلویزیونی، «صدا و سیما» گفته می شود. از جان لوگی برد ، دانشمند و مخترع اهل اسکاتلند ، به عنوان مخترع تلویزیون یاد می شود. اگر چه دانشمندان و مخترعان بسیار دیگری مانند پایول نیپکو ، بوریس روزینگ ، ولادیمیر زورکین و فیلو فارنزورث از اواخر سده ۱۹ میلادی تاکنون در توسعه و تکمیل فناوری تلویزیون نقش موثر داشته اند.
واژهٔ تِلِویزیون از زبان فرانسوی به فارسی راه یافته و خود واژهای دورگه است که بخش نخست آن واژه «تِله» (دور) از زبان یونانی و بخش دوم آن واژه «ویزیون» (دید) از زبان لاتین گرفته شده است.
با اینکه در بیشتر زبان ها همین واژهٔ تلویزیون (البته با تلفظ های بسیار گوناگون) به کار می رود، برخی زبان ها واژه های خود را برای این مفهوم دارند. برای نمونه، در زبان آلمانی برای تلویزیون همیشه واژهٔ Fernsehen به کار برده می شود که معنی واژگانی آن «دور دید» است. در زبان محاوره ای فارسی معمولاً به صورت «تل ویزیون» ادا می شود.
(برگرفته از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
واژه شناسی این خبر (هنرمندان):
هنرمند شخصی است که به آفرینش آثار هنری می پردازد یا در هر شاخه ای از فعالیت های انسانی که به هنر مربوط می شود در حال فعالیت است. استفاده از واژهٔ «هنرمند» در صحبت های روزمره (و حتی علمی و فرهنگی) معمولاً فقط به شخصی اشاره دارد که در هنرهای تجسمی مشغول فعالیت است. هنرمند معمولاً به کسانی که برای تفنن به این امر مشغولند نیز اطلاق می شود. این اصطلاح برای موسیقی دانان ، نوازندگان سازها ، نقاش ها و اجراکنندگان نمایش نیز به کار می رود و اما در مورد بازیگرها معمولاً از لفظ هنرپیشه استفاده می کنند؛ البته «هنرپیشه» در عین حالی که بار معنایی بسیار متفاوتی دارد، با هنرمند مترادف است.البته که هنرمند بسیار به نگاه کلی ذات هنر می پردازد بدون هر گونه تفکر سودجویانه و منافع شخصی خود.هنر از درون انسان بر می انگیزد و باید تماما در اختیار آن بود.
در زبان پهلوی برای بیان دارندگی در واژه «هنر»، از پسوند «وند» استفاده می شد و فرد صاحب هنر، «هنروند» نامیده می شد. امروزه از پسوند «مند»، که آن هم نشانه دارندگی است، استفاده می کنیم.
(برگرفته از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
حسن خجسته: در سینمای پاک ایران زن نقش کالا ندارد/ رقیبی سرسخت برای سینما به نام VOD وجود دارد
1401/12/29
حسن خجسته کارشناس رسانه و عضو هیئت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره وضعیت گیشه سینماها در سال آینده گفت: ما شاهد پرورش نسلی در سینما هستیم که یک حدی از دانش و معرفت نسل قبل را دارد و از نگاه خوبی نسبت به مسائل جدیدتر برخوردار است. وی با تأکید بر اینکه سینما در حال پوست اندازی است، افزود: ۵-۶ سال است که این پوست اندازی شروع شده و شدت پیدا کرده، من در جشنواره امسال ۶ فیلم دیدم و حس می کنم که مبنای معرفتی فیلم ها تفاوت پیدا کرده است. خجسته ادامه داد: ممکن است قصه ها ضعف هایی داشته باشند اما مبنا برای رسیدن به یک عمق بیشتر در حال تغییر است. جشنواره چهل و یکم نشان می دهد بدنه سینمای جدید دیده شده در حالی که سال قبل این بدنه خیلی ...
آغاز پخش «نون خ۴» از سه شنبه؛ پخش «گیل دخت» در دو روز آخر هفته1401/12/29
به گزارش خبرگزاری فارس از روابط عمومی شبکه یک، سریال «نون خ ۴» با طی مراحل پس از تولید این روز ها برای پخش نوروزی آنتن شبکه یک از اول فروردین ماه ۱۴۰۲ آماده می شود و با توجه به تقارن ایام ماه مبارک رمضان پخش این سریال در این ماه مبارک نیز ادامه خواهد داشت.مجموعه «نون خ ۴» در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه از شبکه یک روی آنتن می رود و مطابق معمول پنجشنبه ها و جمعه ها بینندگان این شبکه شاهد پخش مجموعه «گیل دخت» در همین ساعت خواهند بود.در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: «پس از یورش گله گرگ ها به روستا و تارو مار شدن گاو و گوسفندان روستاییان، زندگی اهالی با چالش جدیدی مواجه می شود. بزرگان ده تلاش می کنند با شکار گرگ ها اوضاع را به حالت عادی برگردانند، اما هر ...
اعطای کارت کیشوندی به هنرمندان دارای درجه یک هنری/ حمایت از هنرمندان وظیفه ذاتی صندوق اعتباری هنر ...1401/12/29
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی صندوق اعتباری هنر، سید مجید پوراحمدی دراین مراسم، با تشریح مختصری از فعالیت ها و عملکرد صندوق اعتباری هنر، حمایت و تکریم از هنرمندان پیشکسوت عرصه های مختلف هنری که چندین دهه فعالیت ثمربخش خود زمینه بالندگی فرهنگ و هنر کشور را فراهم کرده اند را از وظایف ذاتی و رسالت خطیر این صندوق برشمرد. وی تاکید کرد: مصمم هستیم تا حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر همواره سرلوحه امور قرار گرفته و براساس برنامه ای نظام مند و مستمر ضمن زمینه سازی برای توانمند شدن هنرمندان، روز به روز شاهد ارائه خدمات بهینه به این قشر فرهیخته باشیم. مشاور وزیر فرهنگ با اشاره به خدمات نوین صندوق به نامداران فرهنگ و هنر گفت: سال گذشته واحد نامداران در صندوق ...
هنرمند با اثرش جاودانه است1401/12/29
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ؛ سال 1401 روزهای پایانی خود را طی می کند و همین مناسبت بهانه خوبی است که به سراغ درگذشتگان هنر در سال 1401 برویم و از آن ها یادی کنیم. یارعلی پور مقدم – نمایشنامه نویس یارعلی پورمقدم ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۲۹ در محله نفتونِ مسجدسلیمان متولد شد. یارعلی پورمقدم نویسنده و نمایشنامه نویس اهل ایران بود. از وی به عنوان نویسنده ای صاحب سبک در ادبیات معاصر ایران یاد می شود. او در جوانی با نخستین نمایشِ خود، جایزه اولِ جشنواره نمایشنامه نویسی «جشن هنر طوس» را کسب کرد. وی در سال ۱۳۶۰ کافه ای با نام «کافه شوکا» در تهران تأسیس کرد که طی سال ها، به محفلی برای نویسندگان، شاعران، روزنامه نگاران و هنرمندان تبدیل شد. یارعلی پورمقدم ...