پارامتر های کنترل استارت استاپ درایو اینورتر پنتاکس
به نقل از خبرگزاری کتاب ایران1401/12/27کد خبر 1401c127696
"★" : نشان می دهد که مقدار پارامتر را نمی توان در زمانی که درایو صنعتی در وضعیت کار است اصلاح کرد.
"☆" : نشان می دهد که مقدار پارامتر را می توان زمانی که اینورتر در وضعیت توقف است تغییر داد.
پارامترهای کنترل راه اندازی / توقف: 00-P6.25
(تصویر شماره 2)
0 : راه اندازی مستقیم:
هنگامی که زمان تزریق ترمز DC صفر است، موتور با فرکانس راه اندازی استارت می شود.
هنگامی که زمان تزریق ترمز DC غیر صفر است، قبل از شروع راه اندازی جریان DC در موتور تزریق می شود. این کار برای کاربردهایی مناسب است که در زمان راه اندازی ممکن است موتور بخاطر اینرسی زیاد بار در جهت برعکس حرکت کند، مانند کاربرد جرثقیل یا آسانسور. 1 : راه اندازی با ردیابی سرعت چرخش موتور: اینورتر در درجه اول سرعت و جهت چرخش موتور را محاسبه می کند و سپس با فرکانسی که موتور در حال چرخش است، راه اندازی شروع می شود. اینکار باعث راه اندازی بدون ضربه موتور می شود. مناسب برای کاربردهایی است که در آن به دلیل خاموش شدن برق بصورت گذرا به دلیل اینرسی چرخشی بالا، موتور همچنان به چرخش خود ادامه می دهد. مانند فن و خرید هواکش صنعتی درجه یک یا آسیاب های بزرگ. پارامترهای موتور (گروه P1) باید به درستی تنظیم شود. 2 : راه اندازی با پیش تحریک این پارامتر فقط برای موتوهای القایی آسنکرون معتبر است و برای ایجاد میدان مغناطیسی قبل از استارت موتور استفاده می شود. برای تنظیم مقدار جریان پیش تحریک و زمان آن لطفا به پارامترهای P6.05 و P6.06 مراجعه کنید.
اگر زمان پیش تحریک 0 تنظیم شود، فرآیند پیش تحریک لغو خواهد شد و موتور با فرکانس راه اندازی استارت می شود. اگر زمان پیش تحریک 0 تنظیم نشده باشد، ابتدا پیش تحریک اولیه موتور انجام می شود و سپس شروع به راه اندازی می کند. به این ترتیب، عملکرد پاسخ دینامیکی موتور ارتقا می یابد. 3 - راه اندازی سریع SVC این حالت فقط در حالت کنترل SVC (کنترل برداری) موتور القایی استفاده می شود. که می تواند زمان راه اندازی را کاهش دهد.
به منظور تکمیل روند ردیابی سرعت چرخش موتور در کوتاهترین زمان، می توان مد ردیابی سرعت چرخش موتور را انتخاب کرد: 0 : ردیابی از بالا به پایین با فرکانس در زمان توقف، که معمولا در ابتدا انتخاب می شود.
1 : ردیابی از پایین به بالا از فرکانس صفر، زمانی که اینورتر پس از مدت زمان طولانی خاموش شدن برق مجددا شروع به کار می کند.
2 : ردیابی از بالا به پایین از فرکانس حداکثر به پایین ، که معمولا برای بارهای تولیدکننده برق استفاده می شود. در حالت ردیابی سرعت چرخش موتور، برای انتخاب سرعت ردیابی استفاده می شود. مقدار بالاتر پارامتر ، سرعت ردیابی را سریع تر می کند، اما مقدار خیلی بالا ممکن است باعث ردیابی غیر قابل اطمینان شود.
برای اطمینان از گشتاورکافی در هنگام راه اندازی موتور، فرکانس راه اندازی مناسب باید تنظیم شود. علاوه بر این، برای تنظیم شار مغناطیسی لازم در هنگام راه اندازی موتور، فرکانس راه اندازی برای یک دوره معینی از زمان قبل از این که موتور شتاب بگیرد باید ثابت بماند.
فرکانس راه اندازی P6.03 توسط فرکانس حد پایین محدود نمی شود. اگر مقدار فرکانس مرجع (منبع فرکانس) پایین تر از فرکانس راه اندازی باشد، اینورتر نمی تواند موتور را راه اندازی نماید و در حالت آماده به کار می ماند.
در فرآیند تعویض مثبت و منفی، زمان نگهداری فرکانس راه اندازی کار نمی کند. زمان نگهداری فرکانس راه اندازی شامل زمان شتاب نیز نمی شود، ولی در زمان اجرای PLC ساده شامل می شود.
مثال 1 :
P0.03 = 0 یعنی منبع فرکانس "مرجع دیجیتال" است.
P0.08 = 2.00Hz به این معنی است که فرکانس تنظیم دیجیتال Hz 2.00 است.
P6.03 = 5.00Hz به این معنی است که فرکانس راه اندازی Hz 5.00 است.
P6.04 = 2.0s به معنای این است که زمان نگهداری فرکانس راه اندازی 2.0 ثانیه است.
در این حالت، اینورتر در حالت آماده به کار قرار خواهد گرفت و فرکانس خروجی آن 0 Hz خواهد بود.
مثال 2 :
P0.03 = 0 یعنی منبع فرکانس "مرجع دیجیتال" است.
P0.08 = 10.00Hz به معنی این که فرکانس تنظیم دیجیتال Hz 10.00 است.
P6.03 = 5.00Hz به معنی این که فرکانس راه اندازی Hz 5.00 است.
P6.04 = 2.0s به معنای این است که زمان استقرار فرکانس راه اندازی 2.0 ثانیه است.
در این مورد، اینورتر با 5.00 هرتز شتاب می گیرد و برای 2 ثانیه در این فرکانس باقی می ماند و سپس تا فرکانس تنظیم 10 هرتز سرعت می گیرد.
(تصویر شماره 3)
پیش تحریک برای ایجاد میدان مغناطیسی در موتور قبل از راه اندازی استفاده می شود که سرعت پاسخ دینامیکی موتور را بهبود می بخشد.
تزریق جریان ترمز DC فقط هنگام راه اندازی مستقیم فعال است. اینورتر ابتدا ترمز DC را با توجه به تنظیم جریان DC به موتور تزریق می کند که باعث می شود ترمز DC عمل کند. و پس از آن راه اندازی موتور انجام می شود.
اگر زمان ترمز DC روی 0 تنظیم شده باشد، اینورتر به طور مستقیم بدون ترمز DC موتور را راه اندازی می کند. جریان ترمز DC بزرگتر، نیروی ترمز بیشتری ایجاد می نماید.
اگر راه اندازی موتور روی مد راه اندازی پیش تحریک آسنکرون باشد، ابتدا میدان مغناطیسی را از طریق تنظیم جریان پیش تحریک ایجاد می کند، سپس بعد از زمان پیش تحریک شروع به راه اندازی می کند. اگر زمان قبل از تحریک 0 تنظیم شود، اینورتر به طور مستقیم بدون فرآیند پیش تحریک راه اندازی می کند.
جریان DC راه اندازی و جریان DC پیش تحریک درصد نسبی از جریان نامی موتور است.
برای انتخاب روش تغییر فرکانس موتور در هنگام شروع و توقف استفاده می شود.
0 : شتاب خطی ACC/DEC
فرکانس خروجی در طول یک خط مستقیم افزایش یا کاهش می یابد. اینورتر دارای 4 نوع شتاب ACC/DEC می باشد. می توانید زمان شتاب را از طریق ترمینال های ورودی دیجیتال چند منظوره انتخاب کنید.
1 : شتاب بر اساس منحنی S مد A
فرکانس خروجی در طول یک منحنی S شکل افزایش یا کاهش می یابد. منحنی S به طور کلی در کاربردهایی که در آن شروع و توقف موتور باید نسبتا ملایم باشد، مانند آسانسور و تسمه نقاله استفاده می شود. زمان شتاب با سرعت موتور سازگار است. پارامترهای P6.08 و P6.09 می تواند به ترتیب برای زمان شروع شتاب و اتمام شتاب بر روی منحنی سرعت S تنظیم شوند.
پارامترهای P6.08 و P6.09 می توانند به ترتیب نسبت زمان بین بخش اول وبخش پایانی منحنی S را تعریف نمایند. شتاب منحنی S منحصر به فرد است. این پارامترها باید طوری تنظیم شوند که با استاندارد P6.08 P6.09≤100.0% مطابقت داشته باشد.
t1 در شکل زیر پارامترتعیین شده توسط P6.08 است، در این دوره زمانی شیب متغیر فرکانس خروجی بزرگتر و بزرگتر می شود. T2 توسط پارامتر P6.09 تعریف شده است، در این دوره زمانی شیب تغییر فرکانس خروجی به صفر تغییر می کند. شیب متغیر فرکانس خروجی در زمان t1 و t2 ثابت می باشد.
لینک منبع
واژه شناسی این خبر (پارامتر):
در علوم دقیق، پارامتر (به انگلیسی : Parameter ) یا مولفهٔ تعیین کننده، به یک مقدار ناشناخته یا متغیر گفته می شود که پس از اختصاص دادن مقدار نهایی به آن، وضعیت نهایی یک سیستم را تعیین می کند. برای نمونه: وضعیت قرارگیری کلید چراغ برق، پارامتری برای سیستم روشنایی در اتاق است. یا دمای تعیین شده برای ترموستات پارامتری برای سامانهٔ گرمایشی است.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای پارامتر واژه های عامل یا مولفه را پیشنهاد کرده که ممکن است معنی درست این مفهوم را نرساند. به گونه ای که فرهنگستان برای بسیاری از ترکیب ها همان پارامتر را استفاده کرده است؛ فهرستی از این ترکیب ها را در سامانه واژه های مصوب فرهنگستان ببینید.
(برگرفته از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
دهه هشتادی ها مسئولیت پذیر هستند
1402/1/4
تهران (پانا) - دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان معتقد است دانش آموزان مقطع متوسطه یعنی دهه هشتادی ها، نسلی مسئولیت پذیر هستند و می خواهند نشان دهند که می توانند کارهای بزرگی را انجام دهند و این فرصت بی نظیری برای نظام است که باید به رسمیت شناخته شود. به گزارش ایرنا، نسل زد یا نسل نت به جوانانی گفته می شود که در سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰( ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰) متولد شده اند و ویژگی هایی متفاوت از نسل های گذشته مانند ریسک پذیری، سنت شکنی و گاه روحیه سرکشی دارند.این نسل از همان ابتدای کودکی پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را دیده اند و به همین دلیل به آنها نسل نت (اینترنت) یا بومی های دیجیتال هم گفته می شود و اکنون بسیاری از کارهای خود را با دستگاه ها و ابزارهای هوشمند ...
داستانی در ستایش «شدن»!1402/1/4
خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا )؛فاطمه نعمتی : «جغد شوالیه» همانی است که در عنوان این کتاب می بینید. جغدی است که از همان وقتی که به دنیا آمد با آرزوی شوالیه شدن بزرگ شد. او جغد بود و امکان نداشت شوالیه شود؛ ولی دنیای فانتزی در چارچوب خودش هر چیزی را ممکن می کند. البته شاید بپرسید امروز که جغدها نمی توانند شوالیه شوند چون اصلا شوالیه نداریم. بله، درست فکر می کنید؛ ولی این داستان، یک داستان قرون وسطایی است که هنوز در آن، قلعه ها و نیزه ها وجود داشتند و شوالیه هایی هم بودند که از سرزمین محافظت کنند. داستان این جغد و آرزویش به کجا می کشد؟ روزی از روزها به دلیل مفقودشدن ناگهانی چندشوالیه، مدرسه شوالیه گری فراخوان جذب نیرو را بر دیوارهای شهر چسباند و جغد داستان هم آن را دید. هیچ ...
کسری بودجه از عوامل ساختاری تورم زا در اقتصاد ایران / باید به سمت پایداری و توسعه تولید برویم1402/1/2
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کامران ندری در گفت وگو با بخش خبر سیما با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب و شعار سال «مهار تورم و رشد تولید»، اظهار داشت:عمده بانک های کشور دچار درماندگی مالی و در نتیجه کمبود نقدینگی شده اند، این موجب شد از منابع بانک مرکزی برداشت کنند و وضع نابسامان بانک ها از عوامل مهم رشد بالای نقدینگی و تورم شده است.وی افزود: سرعت رشد نقدینگی، با سرعت حرکت اقتصادی تطابق ندارد، به گونه ای که رشد اقتصادی در دهه گذشته بسیار پایین و رشد نقدینگی در سطح بالا بوده است که این نقدینگی بالا موجب ایجاد تورم و شوک های تورمی شده است.این استاد اقتصاد دانشگاه گفت:یکی از شوک های وارد شده به نقدینگی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی بود که در کوتاه مدت موجب شدقیمت ها افزایش یابد که در تورم ...
بوران شدید در جاده کرج - چالوس / ترافیک سنگین است1402/1/2
به گزارش ایلنا، سرهنگپیمان کرمی اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی مسافران از سفرهای غیر ضروری بویژه در محور کرج - چالوس خودداری کنند. وی افزود: باتوجه به وزش باد شدید در جاده کرج -چالوس احتمال سقوط بهمن در این محور دوراز انتظار نیست و از مسافران تقاضا داریم در صورت سفر به استانهای شمالی از محورهای جایگزین استفاده کنند. کرمی افزود: اکنون ترافیک در خط جنوبی جاده کرج - چالوس از محدوده شهرستانک تا دیزین سنگین است. رئیس پلیس راه البرز افزود: کنترل ترافیک پلیس راه ناجا با شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ به صورت شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه های کشور و آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی است. استان البرز دارای یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور ...