تا زمانی که سینمای کودک جدی گرفته نشود، موفقیتی نداریم
(تصویر شماره 1)
تهران (پانا) - حسین ریگی دوست دارد زودتر اکران آنلاین فیلم هایش در پلتفرم ها آغاز شود تا بهتر و در نقاط دورافتاده ای همچون سیستان و بلوچستان که سینما ندارد، دیده شود.
فیلم سینمایی «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی علی آشتیانی پور از فیلم های حاضر شده در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است که چند روز گذشته زمزمه پخش آن در تلویزیون به گوش رسید. از آنجایی که سرمایه گذار اصلی فیلم بنیاد سینمایی فارابی است، طبیعتاً اختیاراتی در مورد فروش آن را نیز در اختیار دارد. روز گذشته تهیه کننده این فیلم در گفتگویی با مهر درباره این تصمیم بنیاد سینمایی فارابی و نظرش درباره اکران آن گفت: «فکر می کنم با این تصمیم فروش فیلم در چرخه طبیعی اکران دچار آسیب خواهد شد. بالاخره این فیلم با فرمت سینمایی ساخته شده است و توقع من هم این بود که انتظار فروش در گیشه هم از آن داشته باشند. با این تصمیم اما آن اتفاقی که انتظارش را داریم طبیعتاً دیگر رخ نخواهد داد. دوستان فارابی خواسته بودند که درباره این مسائل خودشان تصمیم بگیرند.»
حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی «هوک» نیز قبل از اعلام این خبر گفت وگویی با خبرنگار پانا داشته است که در ادامه می خوانید.
رغبت کارگردان «هوک» به اکران آنلاین فیلمش
ریگی در گفت وگو با پانا در مورد اکران این فیلم در سینماها گفت: «در مورد اکران این فیلم در سینماها من نمی توانم نظر کارشناسی بدهم و مساله ای پیچیده است اما به شخصه دوست دارم فیلم هایی که با محوریت کودک و نوجوان است و این مخاطبان را جلب می کند، اکران شان در فصل تابستان باشد که بچه ها در تعطیلات تابستانی به سر می برند یا اینکه در فصل پاییز اتفاق بیفتد که مدارس باز است و می توان از ظرفیت سینما رفتن نوجوانان استفاده کرد. در این مورد تهیه کننده فیلم در حال برنامه ریزی است و امیدورایم که چنین اتفاقی بیفتد.»
وی با بیان اینکه فیلم قبلی اش نیز که «لیپار» نام دارد هنوز اکران نشده است، اظهار کرد: «قرار بود فیلم «لیپار» در پاییز 1401 اکران شود که با توجه به شرایط موجود این اکران رخ نداد و شاید هر دو فیلم را سال 1402 به اکران برسانیم.»
(تصویر شماره 3)
کارگردان فیلم «هوک» تاکید کرد: «بیش از اینکه فیلم هایم به اکران سینماها برسد، دوست دارم اکران آنلاین آنها در پلتفرم ها آغاز شود تا بهتر و در نقاط دورافتاده ای همچون سیستان و بلوچستان که سینما ندارد، دیده شود.»
وی در توضیح این فیلم گفت: «موضوع «هوک» درباره جنگندگی آدم هایی است که برای رسیدن به موفقیت می جنگند. قصدم این بود که در پس زمینه فیلم نیز چهره ای متفاوت از استان سیستان و بلوچستان را به نمایش بگذارم همچنان که در دیگر فیلم های کوتاه، مستند و بلندم چنین قصدی را عملی کرده ام. ولی در کل، «هوک» تلفیقی از سختکوشی مردم سیستان و بلوچستان و چهره ای که تاکنون به تصویر کشیده نشده بود.»
آشتی بین مخاطب و سینما؛ اما و اگرها
ریگی در بخش دیگری از گفت وگو، درباره عواملی که سبب جذب مخاطب برای سینماها می شود، توضیح داد: «دو مقوله در مورد سینما قابل ذکر است؛ اول اینکه فروش سینما دستوری نیست، یعنی مدیران برای اکران برنامه ریزی می کنند که مشخص نیست این اکران موفق می شود یا خیر. قطعاً فیلم هایی که از بطن جامعه ساخته می شود و مردم ارتباط خوبی با آنها داشته باشند و مخاطب حرف خودش را در سینما بشنود، جواب بهتری می گیرند و مخاطب بیشتری را جذب می کنند. ما اگر بتوانیم به عنوان مدیر و سینماگر، چنین فضایی ایجاد کنیم می توانیم بگوییم آشتی بین مردم و سینما اتفاق می افتد اما اگر حرفی بزنیم که راه خودمان را برویم و جامعه نیز مسیر خودش را برود و دغدغه نداشته باشیم، مردم استقبال نخواهند کرد. بنابراین باید فضایی را ایجاد کرد که فیلم هایمان از بطن جامعه باشد.»
تا زمانی که سینمای کودک جدی گرفته نشود، موفقیتی نداریم
کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» درباره وضعیت برگزاری جشنواره فیلم های کودک و نوجوان نیز به پانا گفت: «سال 1399 فیلم من، «لیپار» در این جشنواره حضور داشت و سه جایزه گرفتیم. آن سال فیلم های خوبی ساخته شد و به نمایش درآمد اما سال بعدش فیلم ها کمتر و با کیفیت پایین تری بودند و به همین میزان نیز در سال های بعد چنین اتفاقی رخ داد. در واقع به سمتی می رویم که دعا می کنیم چند فیلم کودک ساخته شود. تا زمانی که نتوانیم فیلم درست بسازیم و نتوانیم سینمای کودک و نوجوان را جدی بگیریم، هیچ موفقیتی برای این ژانر از سینما اتفاق نخواهد افتاد.»
(تصویر شماره 4)
چطور به دوران اوج فیلمسازی کودک برگردیم؟
وی تصریح کرد: «وقتی بتوانیم یاد بگیریم که یک فیلم کودک و نوجوان می تواند در جشنواره فیلم فجر و دیگر جشنواره های معتبر حضور داشته باشد و دیده شود و برای اکران بین المللی آن فکر درستی شود، آن زمان می توانیم بگوییم فیلمسازها برای ساختن فیلم کودک رغبت پیدا می کنند. اما وقتی نگاه جدی نباشد، هر سال افت خواهیم داشت و نمی توانیم به دوره اوج فیلم کودک برگردیم.»
ریگی در پایان درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان بیان کرد: «فیلم سینمایی «هوک» با محوریت کودک و نوجوان است و برای این مخاطب؛ و قاعدتاً دغدغه حضور در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان را داریم.»
تهران (پانا) - حسین ریگی دوست دارد زودتر اکران آنلاین فیلم هایش در پلتفرم ها آغاز شود تا بهتر و در نقاط دورافتاده ای همچون سیستان و بلوچستان که سینما ندارد، دیده شود.
فیلم سینمایی «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی علی آشتیانی پور از فیلم های حاضر شده در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است که چند روز گذشته زمزمه پخش آن در تلویزیون به گوش رسید. از آنجایی که سرمایه گذار اصلی فیلم بنیاد سینمایی فارابی است، طبیعتاً اختیاراتی در مورد فروش آن را نیز در اختیار دارد. روز گذشته تهیه کننده این فیلم در گفتگویی با مهر درباره این تصمیم بنیاد سینمایی فارابی و نظرش درباره اکران آن گفت: «فکر می کنم با این تصمیم فروش فیلم در چرخه طبیعی اکران دچار آسیب خواهد شد. بالاخره این فیلم با فرمت سینمایی ساخته شده است و توقع من هم این بود که انتظار فروش در گیشه هم از آن داشته باشند. با این تصمیم اما آن اتفاقی که انتظارش را داریم طبیعتاً دیگر رخ نخواهد داد. دوستان فارابی خواسته بودند که درباره این مسائل خودشان تصمیم بگیرند.»
حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی «هوک» نیز قبل از اعلام این خبر گفت وگویی با خبرنگار پانا داشته است که در ادامه می خوانید.
رغبت کارگردان «هوک» به اکران آنلاین فیلمش
ریگی در گفت وگو با پانا در مورد اکران این فیلم در سینماها گفت: «در مورد اکران این فیلم در سینماها من نمی توانم نظر کارشناسی بدهم و مساله ای پیچیده است اما به شخصه دوست دارم فیلم هایی که با محوریت کودک و نوجوان است و این مخاطبان را جلب می کند، اکران شان در فصل تابستان باشد که بچه ها در تعطیلات تابستانی به سر می برند یا اینکه در فصل پاییز اتفاق بیفتد که مدارس باز است و می توان از ظرفیت سینما رفتن نوجوانان استفاده کرد. در این مورد تهیه کننده فیلم در حال برنامه ریزی است و امیدورایم که چنین اتفاقی بیفتد.»
وی با بیان اینکه فیلم قبلی اش نیز که «لیپار» نام دارد هنوز اکران نشده است، اظهار کرد: «قرار بود فیلم «لیپار» در پاییز 1401 اکران شود که با توجه به شرایط موجود این اکران رخ نداد و شاید هر دو فیلم را سال 1402 به اکران برسانیم.»
(تصویر شماره 3)
کارگردان فیلم «هوک» تاکید کرد: «بیش از اینکه فیلم هایم به اکران سینماها برسد، دوست دارم اکران آنلاین آنها در پلتفرم ها آغاز شود تا بهتر و در نقاط دورافتاده ای همچون سیستان و بلوچستان که سینما ندارد، دیده شود.»
وی در توضیح این فیلم گفت: «موضوع «هوک» درباره جنگندگی آدم هایی است که برای رسیدن به موفقیت می جنگند. قصدم این بود که در پس زمینه فیلم نیز چهره ای متفاوت از استان سیستان و بلوچستان را به نمایش بگذارم همچنان که در دیگر فیلم های کوتاه، مستند و بلندم چنین قصدی را عملی کرده ام. ولی در کل، «هوک» تلفیقی از سختکوشی مردم سیستان و بلوچستان و چهره ای که تاکنون به تصویر کشیده نشده بود.»
آشتی بین مخاطب و سینما؛ اما و اگرها
ریگی در بخش دیگری از گفت وگو، درباره عواملی که سبب جذب مخاطب برای سینماها می شود، توضیح داد: «دو مقوله در مورد سینما قابل ذکر است؛ اول اینکه فروش سینما دستوری نیست، یعنی مدیران برای اکران برنامه ریزی می کنند که مشخص نیست این اکران موفق می شود یا خیر. قطعاً فیلم هایی که از بطن جامعه ساخته می شود و مردم ارتباط خوبی با آنها داشته باشند و مخاطب حرف خودش را در سینما بشنود، جواب بهتری می گیرند و مخاطب بیشتری را جذب می کنند. ما اگر بتوانیم به عنوان مدیر و سینماگر، چنین فضایی ایجاد کنیم می توانیم بگوییم آشتی بین مردم و سینما اتفاق می افتد اما اگر حرفی بزنیم که راه خودمان را برویم و جامعه نیز مسیر خودش را برود و دغدغه نداشته باشیم، مردم استقبال نخواهند کرد. بنابراین باید فضایی را ایجاد کرد که فیلم هایمان از بطن جامعه باشد.»
تا زمانی که سینمای کودک جدی گرفته نشود، موفقیتی نداریم
کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» درباره وضعیت برگزاری جشنواره فیلم های کودک و نوجوان نیز به پانا گفت: «سال 1399 فیلم من، «لیپار» در این جشنواره حضور داشت و سه جایزه گرفتیم. آن سال فیلم های خوبی ساخته شد و به نمایش درآمد اما سال بعدش فیلم ها کمتر و با کیفیت پایین تری بودند و به همین میزان نیز در سال های بعد چنین اتفاقی رخ داد. در واقع به سمتی می رویم که دعا می کنیم چند فیلم کودک ساخته شود. تا زمانی که نتوانیم فیلم درست بسازیم و نتوانیم سینمای کودک و نوجوان را جدی بگیریم، هیچ موفقیتی برای این ژانر از سینما اتفاق نخواهد افتاد.»
(تصویر شماره 4)
چطور به دوران اوج فیلمسازی کودک برگردیم؟
وی تصریح کرد: «وقتی بتوانیم یاد بگیریم که یک فیلم کودک و نوجوان می تواند در جشنواره فیلم فجر و دیگر جشنواره های معتبر حضور داشته باشد و دیده شود و برای اکران بین المللی آن فکر درستی شود، آن زمان می توانیم بگوییم فیلمسازها برای ساختن فیلم کودک رغبت پیدا می کنند. اما وقتی نگاه جدی نباشد، هر سال افت خواهیم داشت و نمی توانیم به دوره اوج فیلم کودک برگردیم.»
ریگی در پایان درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان بیان کرد: «فیلم سینمایی «هوک» با محوریت کودک و نوجوان است و برای این مخاطب؛ و قاعدتاً دغدغه حضور در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان را داریم.»