باید جنگ جهانی سوم را به سینمای کودک و نوجوان بکشانیم!
(تصویر شماره 1)
تهران (پانا) - صادق صادق دقیقی نویسنده و کارگردان فیلم «بچه های طوفان» معتقد است شرایط سینمای کودک و نوجوان به گونه ای است که باید تصور کرد جنگ جهانی سومی رخ داده است و باید مخاطبان را بعد از آن با تدابیری با سینما پیوند دوباره داد.
صادق صادق دقیقی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «بچه های طوفان» که در بسته نوروزی 1402 اکران شده است، در گفت وگو با پانا درباره علت توقیف چند ساله این اثر بیان کرد: «این ماجرا مربوط به مدیریت دوره گذشته است اگرچه فیلم های کودک و نوجوان به مشکل کمتری در ممیزی می خورند اما ماجرای توقیف «بچه های طوفان» با نام قبلی «چهل کچل» درباره ادعای کسی است که فیلمنامه اش را برای خود می دانست و از من شکایت کرده بود و بعد از چند سال خوشبختانه موفق شدم ثابت کنم که این طور نبوده است و رای به نفع ما شد.»
وی ادامه داد: « اساسا داستان «چهل کچل» در تاریخ طبری آمده است و کسی نمی تواند ادعا کند قصه برای اوست. داستان این فیلم به یک افسانه برمی گردد، در استان مازندران هر وقت باران شدیدی بیاید و مزارع را خراب کند مردم برای کمتر ضرر دیدن اسم چهل کل را پیدا کرده و روی کاغذ می نویسند تا مانع از این تخریب شوند.»
این فیلمساز درباره تلفیق دو ژانر دفاع مقدس و کودک و نوجوان در این ساخته خود عنوان کرد: «البته همه قصه «بچه های طوفان» مربوط به جنگ نیست اما ارتباط کوچکی با دفاع مقدس دارد. این فیلم به مضامین کودک و نوجوان و عشق در بستر طوفان و سیل می پردازد. قهرمانان این فیلم بچه ها هستند و در آن گفته می شود که اگر بحرانی طبیعی رخ بدهد، نوجوانان قبل از رسیدن مسئولان و ناجیان چطور می توانند به هم نوعان خود کمک و با اینکه خود از چیزی ترس دارند بر آن غلبه کنند.»
صادق دقیقی درباره وضعیت فعلی سینمای کودک و نوجوان نیز گفت: «حقیقت این است که قبل تر بسیاری از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان و مدیران در این باره صحبت کرده اند اما متاسفانه امروز در کشور ما خیلی موارد به مرحله اجرا نمی رسد. زمانی گفته شد دولت باید سوبسید به فیلم کودک و نوجوان بدهد و این جنس فیلم ها اکران شوند و این کار درستی هم بود. برای مثال اگر در شهری مثل تهران 300 سالن سینما وجود دارد 10 سالن به طور اختصاصی به اکران فیلم های کودک و نوجوان اختصاص یابد حتی اگر این سالن ها خالی از تماشاگر باشند.»
وی افزود: «ما همچنین در بحث فیلمنامه و نوع نگاه به کودک و نوجوان امروز و شناخت درست از او مشکلاتی داریم. از سویی دیگر متاسفانه گاهی در سینما نگاه کاسب کارانه صورت می گیرد و همین سینمای کودک را به نابودی می کشاند.»
کارگردان فیلم «تا آمدن احمد» با اشاره به راهکاری برای بهبود شرایط سینمای کودک و نوجوان توضیح داد: «به نظرم بهترین کار این است که فکر کنیم جنگ جهانی سومی رخ داده است و مثل ایتالیا که بعد از جنگ برای برگرداندن مردمش به فرهنگ و هنر تدابیر ویژه ای در نظر گرفت، شبیه به این اتفاق برای ما رخ دهد، دولت باید بیشتر در پخش و لانسه کردن فیلم کودک و نوجوان به مردم کمک کند تا مردم سینمارو شوند و این بحث ها زیرساختی و ریشه ای است. دولت و وزارت آموزش و پرورش می توانند زنگ سینما را در مدارس دایر کنند. می توانیم کتاب هایی ویژه سینما در مدارس آموزش دهیم و دست کم هفته ای یک جلسه در مدارس فیلم اکران کنیم که هم جنبه تفریحی و سرگرمی دارد و هم کودک و نوجوان را با تاریخ و مباحث تخصصی آشنا می کند.»
وی ادامه داد: «همچنین معلمان و استادان می توانند در مدرسه مسیر را برای دانش آموزان مشخص کنند و در مجموع باید برای سینمای کودک و نوجوان از خود گذشتگی کرد.»
تهران (پانا) - صادق صادق دقیقی نویسنده و کارگردان فیلم «بچه های طوفان» معتقد است شرایط سینمای کودک و نوجوان به گونه ای است که باید تصور کرد جنگ جهانی سومی رخ داده است و باید مخاطبان را بعد از آن با تدابیری با سینما پیوند دوباره داد.
صادق صادق دقیقی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «بچه های طوفان» که در بسته نوروزی 1402 اکران شده است، در گفت وگو با پانا درباره علت توقیف چند ساله این اثر بیان کرد: «این ماجرا مربوط به مدیریت دوره گذشته است اگرچه فیلم های کودک و نوجوان به مشکل کمتری در ممیزی می خورند اما ماجرای توقیف «بچه های طوفان» با نام قبلی «چهل کچل» درباره ادعای کسی است که فیلمنامه اش را برای خود می دانست و از من شکایت کرده بود و بعد از چند سال خوشبختانه موفق شدم ثابت کنم که این طور نبوده است و رای به نفع ما شد.»
وی ادامه داد: « اساسا داستان «چهل کچل» در تاریخ طبری آمده است و کسی نمی تواند ادعا کند قصه برای اوست. داستان این فیلم به یک افسانه برمی گردد، در استان مازندران هر وقت باران شدیدی بیاید و مزارع را خراب کند مردم برای کمتر ضرر دیدن اسم چهل کل را پیدا کرده و روی کاغذ می نویسند تا مانع از این تخریب شوند.»
این فیلمساز درباره تلفیق دو ژانر دفاع مقدس و کودک و نوجوان در این ساخته خود عنوان کرد: «البته همه قصه «بچه های طوفان» مربوط به جنگ نیست اما ارتباط کوچکی با دفاع مقدس دارد. این فیلم به مضامین کودک و نوجوان و عشق در بستر طوفان و سیل می پردازد. قهرمانان این فیلم بچه ها هستند و در آن گفته می شود که اگر بحرانی طبیعی رخ بدهد، نوجوانان قبل از رسیدن مسئولان و ناجیان چطور می توانند به هم نوعان خود کمک و با اینکه خود از چیزی ترس دارند بر آن غلبه کنند.»
دولت و وزارت آموزش و پرورش می توانند زنگ سینما را در مدارس دایر کنند. می توانیم کتاب هایی ویژه سینما در مدارس آموزش دهیم و دست کم هفته ای یک جلسه در مدارس فیلم اکران کنیم که هم جنبه تفریحی و سرگرمی دارد و هم کودک و نوجوان را با تاریخ و مباحث تخصصی آشنا می کند
صادق دقیقی درباره وضعیت فعلی سینمای کودک و نوجوان نیز گفت: «حقیقت این است که قبل تر بسیاری از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان و مدیران در این باره صحبت کرده اند اما متاسفانه امروز در کشور ما خیلی موارد به مرحله اجرا نمی رسد. زمانی گفته شد دولت باید سوبسید به فیلم کودک و نوجوان بدهد و این جنس فیلم ها اکران شوند و این کار درستی هم بود. برای مثال اگر در شهری مثل تهران 300 سالن سینما وجود دارد 10 سالن به طور اختصاصی به اکران فیلم های کودک و نوجوان اختصاص یابد حتی اگر این سالن ها خالی از تماشاگر باشند.»
وی افزود: «ما همچنین در بحث فیلمنامه و نوع نگاه به کودک و نوجوان امروز و شناخت درست از او مشکلاتی داریم. از سویی دیگر متاسفانه گاهی در سینما نگاه کاسب کارانه صورت می گیرد و همین سینمای کودک را به نابودی می کشاند.»
کارگردان فیلم «تا آمدن احمد» با اشاره به راهکاری برای بهبود شرایط سینمای کودک و نوجوان توضیح داد: «به نظرم بهترین کار این است که فکر کنیم جنگ جهانی سومی رخ داده است و مثل ایتالیا که بعد از جنگ برای برگرداندن مردمش به فرهنگ و هنر تدابیر ویژه ای در نظر گرفت، شبیه به این اتفاق برای ما رخ دهد، دولت باید بیشتر در پخش و لانسه کردن فیلم کودک و نوجوان به مردم کمک کند تا مردم سینمارو شوند و این بحث ها زیرساختی و ریشه ای است. دولت و وزارت آموزش و پرورش می توانند زنگ سینما را در مدارس دایر کنند. می توانیم کتاب هایی ویژه سینما در مدارس آموزش دهیم و دست کم هفته ای یک جلسه در مدارس فیلم اکران کنیم که هم جنبه تفریحی و سرگرمی دارد و هم کودک و نوجوان را با تاریخ و مباحث تخصصی آشنا می کند.»
وی ادامه داد: «همچنین معلمان و استادان می توانند در مدرسه مسیر را برای دانش آموزان مشخص کنند و در مجموع باید برای سینمای کودک و نوجوان از خود گذشتگی کرد.»