با این وجود دو سال است که برای شروع این جایگزینی به مجوز زیست محیطی نیاز بوده که هنوز اعطا نشده است
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F دولتی از برنامه های شرکت حرارتی برای افزایش راندمان و توان نیروگاهی در کشور است.
دی ماه سال 1401 علیرضا نصراللهی مجری طرح نیروگاه های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی از برنامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F در کشور خبر داد که احداث آن ها از طریق دو بخش دولتی و خصوصی دنبال شد.
جدیدترین پروژه در این برنامه که مربوط به بخش دولتی بود و به مرحله بهره برداری رسیده، واحد گازی نیروگاه دو کوهه اندیمشک بود که در ابتدای بهمن ماه وارد مدار شد و ظرفیت نیروگاه های ایران به 90 هزار مگاوات رسید.
اما نیروگاه های کلاس F چه مزیتی نسبت به نسل قبلی نیروگاه ها دارند؟ امروزه با توجه به اهمیت مصرف سوخت و ضرورت استفاده از تجهیزات با راندمان بالا، استفاده از نیروگاه های سیکل ترکیبی با راندمان بالا در سطح دنیا جایگاه ویژه ای دارد که مورد توجه وزارت نیرو نیز قرار گرفته و با تصمیم دولت برای راه اندازی نیروگاه های کلاس F و ایجاد جهش راندمانی بسیار مناسب برای بخش نیروگاهی کشور، مقرر شد تا بخش خصوصی نیز وارد حوزه ساخت این نیروگاه ها شوند و بخشی از برنامه توسعه نیروگاه ها به آن ها سپرده شود.
در حوزه اثرات زیست محیطی، سطح استانداردی که برای اکسیدهای نیتروژن در نیروگاه های کشور پیش بینی شده حدود 200 پی پی ام بوده که این رقم در نیروگاه های کلاس F به کمتر از 25 پی پی ام رسیده است؛ به عبارتی در این واحدها سطح آلایندگی اکسیدهای نیتروژن یک دهم استاندارد موجود است.
در نیروگاه های کلاس F مصرف آب به شدت کاهش یافته، راندمان به 58 درصد افزایش پیدا کرده و توان تولیدی یک توربین گاز به 300 مگاوات رسیده است.
سه ساختگاه هنگام، دوکوهه و سهند در فاز اولیه قرار دارند که دو مورد اول به مدار وارد شده و اقدامات لازم در مورد نیروگاه سهند نیز در حال انجام است.
او افزود: با توجه به اینکه دو نیروگاه مربوط به بخش دولتی وارد مدار شده، پیشرفت های بخش خصوصی به بخش دولتی نرسیده، اما برنامه ریزی شده از تابستان 1402 نیروگاه های کلاس F بخش خصوصی هم در مدار تولید قرار بگیرند.
نصراللهی در خصوص نقش دانش بنیان ها در پروژه های نیروگاهی گفت: در پروژه هایی مثل ایستگاه های گازی یا سامانه های خنک کننده از شرکت های دانش بنیان بهره می گیریم و همکاری مستمری با دانشگاه ها داریم.
به طور کلی صنعت برق همکاری بسیار خوبی با مجموعه های دانش بنیان و دانشگاهی دارد که نمونه بارز آن در پروژه نیروگاهی شازند بود.
دریافت مجوز جایگزینی نیروگاه بعثت تا اردیبهشت 1402 او با اشاره به چگونگی فاز دوم احداث نیروگاه های کلاس F دولتی گفت: جایگزینی نیروگاه ها در فاز دوم برنامه 5 هزار مگاواتی قرار دارد و جانمایی یکی از نیروگاه ها در نیروگاه بعثت تهران مشخص شده است.
با این وجود دو سال است که برای شروع این جایگزینی به مجوز زیست محیطی نیاز بوده که هنوز اعطا نشده است.
مجری طرح نیروگاه های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی ادامه داد: علت اصلی این تاخیر هم تمایل سازمان محیط زیست به انتقال نیروگاه ها به خارج از شهر است، اما باید در نظر داشت انتقال بعضی از نیروگاه ها که باید در مناطق حساسی از شهر تولید توان داشته باشند به خارج از شهر مقدور نیست.
مکاتباتی انجام شده و امیدواریم تا فروردین و یا اردیبهشت ماه مصوبه لازم برای این نیروگاه را هم دریافت کنیم و نیروگاه فرسوده و کم راندمان بعثت را از مدار خارج کنیم.
سهم 4 درصدی نیروگاه های کلاس F از توان کلی نیروگاهی به گفته نصراللهی تاکنون 14 واحد نیروگاهی کلاس F در قالب بخش گاز و همینطور سیکل کامل در 7 نیروگاه کشور با ظرفیت 3922 مگاوات راه اندازی شده و سهم این نیروگاه ها از کل قدرت منصوبه 4/3 درصد است.
نصراللهی با اشاره به میزان مصرف آب در نیروگاه بعثت در مقایسه با نیروگاه جایگزین آن گفت: نیروگاه بعثت قریب به 700 مترمکعب آب در ساعت از منابع زیرزمینی آب تهران مصرف می کند در صورتی که اگر با یک نیروگاه جدید سیکل ترکیبی جایگزین شود در بدترین حالت مصرف آن 30 مترمکعب خواهد شد از طرفی راندمان آن از 29 درصد به 58 درصد افزایش پیدا می کند و 330 مگاوات برق تولید خواهد کرد.
او افزود: طبق مطالعات انجام شده که تاییدیه سازمان محیط زیست هم دارد، اگر این نیروگاه جایگزین شود، نزدیک به 3 درصد در کاهش آلودگی هوای تهران مثمر ثمر واقع خواهد شد.