اعتماد میان کشورها برای همکاری با ایران به شکل مطلوبی رو به افزایش است
به نقل از پایگاه خبری ایران اکونومیست1402/3/4کد خبر 14023113812
رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست خارجی ایران، سیاستی جامع و متوازن، بر اساس همگرایی و چندجانبه گرایی اقتصادی و توسعه روابط با قطب های اقتصادی آسیا است، اظهار داشت: ما در گام اول اعتمادسازی را آغاز کردیم و امروز اعتماد میان کشورها برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران به شکل مطلوبی رو به افزایش است..
به گزارش ایران اکونومیست به نقل از سایت ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در بدو ورود به کشورمان پس از سفر رسمی دو روزه به اندونزی، ضمن تبریک دهه کرامت گفت: سفر به اندونزی با توجه به اینکه این کشور در منطقه جنوب شرق آسیا و ترتیبات منطقه ای آن جایگاه ممتازی دارد، سفری مهم و دارای ابعاد متعددی بود..
دکتر رئیسی همچنین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در آسیا را سیاستی جامع و متوازن توصیف و تصریح کرد: ما به دنبال توسعه روابط با قطب های اقتصادی در آسیا از جمله چین، روسیه، هند و اندونزی هستیم و در این سفر نیز 11 سند همکاری میان ایران و اندونزی در حوزه های اقتصادی، تجاری، انرژی، فرهنگی و علم و فناوری به امضا رسید..
رئیس جمهور با اشاره به نمایش مستندی از کار تجهیزات روباتیک جراحی از راه دور ساخت ایران که در بیمارستانی در اندونزی به کار گرفته شده بود، در جلسه مذاکرات مقامات دو کشور و دستور رئیس جمهور اندونزی برای تجهیز 12 بیمارستان این کشور به این دستگاه های دانش بنیان اظهار داشت: در این سفر قراردادهای خوبی برای تداوم همکاری دو کشور در حوزه های پزشکی و درمانی منعقد شد..
رئیسی همچنین به توافق دو کشور درباره تجارت با تعرفه ترجیحی اشاره و خاطرنشان کرد: مذاکرات دو کشور در این زمینه از 17 سال پیش آغاز اما به نتیجه نرسیده بود که در این سفر نهایی شد و این توافق می تواند مسیر تجارت میان دو کشور و منطقه را هموار کند..
همچنین توافق نوآورانه دیگر تجارت بر اساس تهاتر بود که با توجه به مکمل بودن اقتصاد دو کشور تاثیر زیادی بر رفع موانع گسترش تجارت فیمابین خواهد داشت..
رئیس جمهور همچنین توافق دیگر انجام شده میان دو کشور را همکاری در حوزه انرژی در بخش های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز عنوان کرد که مقرر شده اقدامات مرتبط با آن سریعا آغاز شود..
رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به توافقات دو کشور در عرصه های فرهنگی گفت: در این سفر شاهد ابراز محبت عمیق مردم عزیز اندونزی به جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله در مرکز اسلامی جاکارتا بودیم که گواه جایگاه رفیع ایران اسلامی در دل مردم منطقه است؛ این احساس علاقمندی گواه رابطه عمیق میان دو ملت بود که ناگسستنی است..
رئیس جمهور همچنین به مذاکرات دو کشور درباره مسائل سیاست خارجی نیز اشاره کرد و افزود: دو کشور درباره مسائل منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله مسئله فلسطین، افغانستان و میانمار دیدگاه های مشترکی دارند..
رئیسی با بیان اینکه در مذاکرات با مسئولین عالی اندونزی شاهد بودیم که اراده دو کشور برای گسترش همه جانبه روابط کاملا جدی است، اظهار داشت: مذاکرات مقامات ایران و اندونزی برای اجرایی کردن توافقات حاصل شده از همان زمان حضور ما در این کشور آغاز شد..
رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی تصریح کرد: مسائل مطرح شده در این نشست مورد توجه مقامات دو کشور قرار خواهد داشت و تلاش می کنیم موانع موجود در مسیر گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری هر چه سریع تر برطرف شود..
رئیس جمهور در پایان با قدردانی از استقبال گرم مردم و مقامات اندونزی، اظهارامیدواری کرد که این سفرها و تبادل هیئت ها میان دو کشور به ارتقای بیش از پیش سطح روابط در حوزه های مختلف و در راستای تامین منافع دو ملت و ملت های منطقه بیانجامد..
واژه شناسی این خبر (رییس جمهور):
رییس جُمهور یا پرزیدِنت (به انگلیسی : President ) بالاترین مقام سیاسی در کشورهای دارای حکومت جمهوری است. او با رأی مردم از میان نامزدهای ریاست جمهوری برای مدت معینی برگزیده می شود.
رییس جمهور در اکثر کشورها جایگاهی است که دارای اختیارات بالای نظارتی و هدایتی است. قدرت معمولاً میان رییس جمهور و نخست وزیر یا صدراعظم تقسیم می شود، هرچند در برخی کشورهای دارای نظام ریاست جمهوری مانند افغانستان یا ایالات متحدهٔ آمریکا ، پست های قابل توجهی مانند نخست وزیری یا صدراعظمی وجود ندارد و رییس جمهور که با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود، دارای اختیاراتی دوچندان است.
(برگرفته از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
واژه شناسی این خبر (سیاست خارجی ایران):
سیاست خارجی ایران به رابطه های اقتصادی و دیپلماتیک میان حکومت ایران و حکومت های کشورهای دیگر اشاره دارد. به طور کلی، می توان سیاست خارجی این کشور را به سه بازهٔ زمانی قاجار ، پهلوی و جمهوری اسلامی بخش بندی کرد.
آخرین حکومت های ایران، سیاست خارجی متفاوتی را دنبال کرده اند. محمدرضا پهلوی ، در سیاست خارجی به دنبال دوری از تنش بود و با وجود روابط نزدیک با آمریکا ، با اتحاد جماهیر شوروی نیز روابط مناسبی ایجاد کرد؛ در همین حال، با بسیاری از کشورهای جنبش عدم تعهد ، روابط گرمی را حفظ کرد. با وجود روابط دوستانه با جهان، وی همواره نیروی نظامی ایران را تقویت می کرد. اما با پدیداری جمهوری اسلامی ، ایران تبدیل به کشوری تجدیدنظرطلب، مخاصمه جو، رادیکال و مذهبی شد. استکبارستیزی و صدور انقلاب از سیاست های مورد توجه ایران در این دوره هستند. در زمینهٔ غرب ستیزی، جمهوری اسلامی همچنین کوشش کرد که با رژیم های کمونیستی روابط نزدیکی برقرار کند. سیاست خارجی ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ ، بیشتر بر اساس ارزش گذاری های نظام دینی شکل گرفت و تغییر ماهیت داد. پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی بر اساس قانون و احکام اسلامی و برنامه های هسته ای و موشکی ایران را مهم ترین چالش های این کشور در روابط خارجی اش برمی شمارند. در سال های اخیر مذاکراتی با گروه ۱+۵ صورت گرفت اما نه تنها نتیجه مثبتی در سیاست های خارجی و تحریم های آمریکا علیه ایران نداشت بلکه پس از خروج آمریکا با چرایی نقض برجام توسط جمهوری اسلامی، تحریم های شدید و سنگین تری علیه ایران ایجاد شد.
(برگرفته از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)