نظر آیت الله جوادی آملی در خصوص دانشجو
به نقل از خبرگزاری برنا1402/3/5کد خبر 1402318267
مرجع تقلید شیعیان گفت: در بحث علم، مظروف، ظرف را توسعه می دهد، علوم الهی دانشگاه را توسعه می دهد، به دانشگاه ظرفیت می دهد، دانشجو نیز همواره باید به دنبال این باشد که ظرفیت خود را بالا ببرد..
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و هیئت همراه با حضور در بیت آیت الله عبدالله جوادی آملی در قم با وی دیدار و گفت وگو کردند..
آیت الله جوادی آملی در ابتدای این دیدار، ضمن گرامیداشت دهه کرامت، اظهار کرد: خداوند در اولین آیاتی که نازل کرده خود را معرفی می کند، می فرماید: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ﴾؛ من خدای اکرم هستم و شما هم در کلاس درس کرامت شرکت کنید و درس کرامت بخوانید..
کرامت معادل فارسی ندارد، ما در فارسی از کریم هم به بزرگوار یاد می کنیم و از کبیر و عظیم نیز به بزرگوار یاد می کنیم، در حالی که این کرامت وصف فرشته هاست؛ اساس دین بر کرامت است و دین می خواهد که انسان، کریم باشد..
وی با بیان اینکه دانش دانشگاه را توسعه می دهد، بیان داشت: هر ظرفی تابع مظروف است و وقتی مظروف آمد جا را تنگ می کند، به غیر از علم که در فضای دانش، هر چه وارد ظرف شد، ظرف را توسعه می دهد..
مولا امیرالمومنین علی(ع) می فرماید: کُلُّ وِعاءٍ یَضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ؛ فإنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ ظرف دانش با افزودن آن گنجایشش بیشتر می شود و ظرفیت آن گسترش پیدا می کند، این امکان برای جویندگان علم در حوزه و دانشگاه هست که با تحصیل علم، همواره ظرفیت خود را بالا ببرند..
آیت الله جوادی آملی توصیه کرد: ادبیات همواره در دست دانشجویان باشد، گفتار و اشعار حافظ و سعدی خیلی اثر دارد، چون تحمیل نیست و با کمک اینها می توانند لایه ها را کنار گذاشته و خود را بهتر بشناسند..
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: علم یک پوسته است و هر چه دارد از معلوم دارد، معلوم هم هر چه هست همه مخلوق خداست و خداوند اینها را سه ضلعی آفرید، مثلث آفرید، نظام فاعلی، نظام داخلی و نظام غایی؛ در مبدأ فاعلی فرمود: کل شیء مخلوق خداست (رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى کُلَّ شَیْ ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى)؛ ثانیاً نظام داخلی او را هر چه خواست به او داد، (أَعْطى کُلَّ شَیْ ءٍ خَلْقَهُ) سپس (ثُمَّ هَدى) راهنمایی کرد که کجا باید بروید، چه باید بکنید..
استاد سطوح عالی و دروس خارج حوزه ادامه داد: اگر کل شیء مثلث است، پس برای او اضلاع ثلاثه ای است، اما این مثلث را الان مُثله کردند..
مثلث مثله شده، خودش علم سردخانه ای است، این علم کسی را به جایی نرسانده و نمی رساند، از علم سردخانه ای هیچ کاری ساخته نیست و نتیجه آن جنگ های جهانی و جنگ های نیابتی و همین تحریم های ظالمانه است..
آیت الله جوادی آملی بیان داشت: این مثلث مُثله شده نمی تواند انسان درست کند، در غرب به این فکر نیستند که بعد از این حیات چه خواهد شد..
حرف کانت و فلاسفه غربی همین بود که می گفتند زندگی ما همین نشئه دنیا و مرگ و حیات طبیعت است و جز طبیعت کسی ما را نمی میراند، این حرف جدید نیست، خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده است که کفار می گفتند: ﴿مَا هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا وَمَا یُهْلِکُنَا إِلَّا الدَّهْرُ﴾، این حرف فلاسفه غرب هم هست و همین حرف وارد دانشگاه های ما هم شده است..
آنچه در فضاهای علمی و دانشگاه ها باید بحث شود این است که ما با مرگ می پوسیم یا از پوست به در می آییم؟.
. قرآن کریم می فرماید شما مثل درخت نیستید که پس از ثمردهی، هیزم شوید و تمام. بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می شوید، مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است..
واژه شناسی این خبر (دانشجو):
دانشجو از لحاظ لغوی به معنی کسی است که دانش می جوید و در اصطلاح، برای اطلاق به محصّلان در سطح تحصیلات دانشگاه و پس از آن به کار می رود. در یک نظام آموزش عالی، وقتی یک فرد می آموزد که «دیگران چه گفته اند و چه کرده اند» و برایش می گویند که «مسایل پیچیدهٔ یک علم را چگونه حل کرده اند» دانشجو است.
در ایران ضوابط و حقوق دانشجو در منشور حقوق دانشجویی نوشته شده است.
(برگرفته از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
واژه شناسی این خبر (مرجع تقلید):
مرجع تقلید مجتهدی است که گروهی از شیعیان در مسایل فقهی بر اساس فتاوای او عمل می کنند و وجوهات شرعی را در اختیار او قرار می دهند. مرجعیت، بالاترین مقام مذهبی در بین شیعیان دوازده امامی است. این مقام، انتصابی نیست و معمولا شیعیان با پرس و جو از روحانیان و عالمان دینی، کسانی را که صاحب این صلاحیت باشند، شناسایی می کنند. مهم ترین شرط احراز این جایگاه، برتری علمی نسبت به سایر مجتهدان است. پیروان مرجع تقلید نیز مُقَلِّدان او خوانده می شوند. نظرات فقهی مراجع تقلید در کتابی با نام رساله توضیح المسایل منتشر می شود.
با توجه به گستره جغرافیایی تشیع ، در هر دوره معمولا چندین مجتهد عهده دار این منصب بوده اند و در موارد معدودی، فقط یک نفر در بین اکثریت شیعیان جهان به عنوان مرجع تقلید عام وجود داشته است. این افراد معمولا با عناوین احترام آمیزی همچون آیت الله العظمی و آیت الله نام برده می شوند. بیشترین مراجع تقلید ساکن عراق در شهرهای ( نجف ، کربلا و سامرا ) بوده اند و مراجع ساکن ایران در شهرهای ( قم ، مشهد ، اصفهان و تهران ) زیسته اند.
(برگرفته از ویکی شیعه)
واژه شناسی این خبر (تقلید):
نماز واجب • نمازهای یومیه • نماز مستحبی • نماز جمعه • نماز عید • نماز جماعت • نماز آیات • نماز میت • ارکان نماز • واجبات نماز
تقلید ، اصطلاحی فقهی به معنای پیروی شخص مکلَّف از مجتهد در احکام عملی دین است. تقلید در اصول دین جایز نیست و باید خود شخص با تحقیق و بررسی، به اصول دین ایمان آورد؛ ولی در احکام یا باید خودِ شخص مجتهد باشد، یا به احتیاط عمل کند و یا از شخص متخصص در فقه که به او مجتهد جامع الشرایط یا مرجع تقلید می گویند، تقلید نماید. به کسی که از مجتهد تقلید می کند، «مُقَلِّد» می گویند.
(برگرفته از ویکی شیعه)