«فَرِّ فرهنگستان هنر» به کارگردان «غریب» تعلق گرفت
به نقل از خبرگزاری پانا1402/3/8کد خبر 14023364577
به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر فرهنگستان هنر فیلم سینمایی غریب را با حضور خانواده شهید محمد بروجردی اکران و چهارمین و لوح ویژه فَرِّ را به محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی غریب اهدا شد.
این فرهنگستان همچنین طی مراسمی که در تالار ایرانِ فرهنگستان هنر برگزار شد با اهدای لوح تقدیر، از سمیه بروجردی، دختر شهید محمد بروجردی، و همچنین نصرت الله محمودزاده، نویسنده کتاب محمد؛ مسیح کردستان که فیلم «غریب» بر مبنای آن ساخته شده، قدردانی کرد.
رئیس این فرهنگستان، با قدردانی از حضور خانواده شهید بروجردی، محمدحسین لطیفی (کارگردان فیلم غریب) و نصرت الله محمودزاده، نویسنده کتاب محمد؛ مسیح کردستان، سخن آغاز کرد و گفت: احساسات شدیدی با دیدن این چنین فیلم هایی در ما شکل می گیرد و آقای لطیفی لحظات نابی بازآفرینی کرده که با دیدن آن ها به یاد خاطرات نیمه فراموش شده در سال های جنگ و جبهه و به ویژه در این منطقه می افتیم. بهمن نامورمطلق خاطرنشان کرد: این فیلم می تواند با رویکردهای متفاوتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و کار فرهنگستان بررسی این رویکردهاست و جلسه ای برای نقد و بررسی آن در آینده توسط معاونت پژوهشی گذاشته خواهد شد.
وی افزود: از نظر عنوان شناسی گفتمانی، عنوان «غریب»، به خصوص با توجه به تعبیری که از «محمد بروجردی» (مسیح کردستان) صورت گرفته، شایان توجه و معنادار است.
عضو پیوسته فرهنگستان هنر در همین زمینه یادآور شد: نیازی نیست این عنوان با قصدمندی توسط فیلم نامه نویس یا کارگردان انتخاب شده باشد.
ما به متن و گفتمان رجوع می کنیم. این را هم همه می دانند که هر بازآفرینی و بازتولید خوانش و تفسیری تازه محسوب می شود؛ یعنی گریزی از گفتمان حاکم بر تکوین اثر نیست؛ ولی حضور گفتمان مقصد می تواند گسترده و آگاهانه باشد یا محدود و ناآگاهانه. نامورمطلق به مفهوم «غریب» پرداخت و توضیح داد: «غریب» یعنی انسانی تنها و بدون گروه و باند. حال باید دید این مفهوم «غریب» به چه چیزی ارجاع می دهد؛ از آن جهت که این ارجاع غیرمستقیم و ضمنی است، می تواند چندین مصداق احتمالی داشته باشد.
آیا موضوع شخصیت نیست، بلکه مکان است و این مکان یعنی کردستان «غریب» است؟
رئیس فرهنگستان هنر به تشریح بیشتر این مفاهیم درباره «غریب» و ارتباطش با «زمان» پرداخت و اضافه کرد: از آنجایی که مفاهیم اصلیِ متن های گذشته بیشتر بر عبارت «مسیح کردستان» تأکید کرده است و مفهوم «غریب» برای نخستین بار به مثابه «عنوان» مورد استفاده قرار می گیرد، مسئله «زمان» مهم می شود. به عبارت دیگر، میان مفهوم «غریب» و «زمان» در این موضوع ارتباطی تنگاتنگ برقرار می شود؛ به همین دلیل، می توان گفت این شخصیت «غریب» شده است و اگر در زمان حیات نیز «غریب» بوده، امروز «غریب»تر است.
وی گذر زمان و تغییرات گفتمانی را دلیلی بر فقدان ارتباط نسل حاضر و گذشته دانست و در این زمینه تصریح کرد: گذر زمان و تغییرات گفتمانی موجب شده است تا کسانی که روزگاری همه هستی و جوانی خود را برای صیانت از این مرزوبوم گذارده اند به غریبانی برای نسل های بعدی تبدیل شوند.
آن هایی که با رفتنشان داغی فراموش ناشدنی برای خانواده خویش به جای گذاردند و بر این موضوع نیز آگاهی کامل داشتند به غریب تبدیل شده اند. نه تنها اسم آن ها غریب است و دیگر بسیاری از افراد آن ها را نمی شناسند، بلکه بیشتر از آن ها منش و کردار آن ها غریب مانده است.
خندیدن به هنگام خطر، باورکردن مردم و در کنار آن ها بودن و مواردی از این دست را در نظر بگیرید.
عضو پیوسته فرهنگستان هنر، در پایان سخنان خود، بر تکثیر اسطوره های هشت سال دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: در پایان، دوباره برمی گردم به پرسش اصلی و اولیه: چگونه مسیح «غریب» شد؟
کسانی که در سخت ترین و خشن ترین دوره تاریخ معاصر بر خودشان مسلط بودند و همواره لبخند بر لب داشتند.
بی تردید، حضورشان و حتی یادشان می تواند موثر باشد؛ از این جهت، تکثیر اسطوره هایی مانند بروجردی ها و باکری ها خوب است؛ زیرا اسطوره های تازه یا دست کم آواتارهایی از آن ها بازتولید می شود؛ همچنین است برای سربازان گمنام و رزمندگان گمنام؛ به همین دلیل، ضمن احترامی عمیق به خانواده این عزیز شهید، باید از آقایان محمودزاده و عنقا و لطفی و همه دست اندرکاران این فیلم و فیلم هایی از این دست سپاس گزاری کرد.
نصرت الله محمودزاده، نویسنده کتاب محمد؛ مسیح کردستان، نیز در این مراسم، با ذکر اینکه در جریان تحقیقاتش درباره شخصیت های مطرح جنگ به دو مکتب «جنوبی ها» و «غرب و شمال غربی ها» رسیده است، گفت: در مکتب جنوبی ها، جنگی رودررو با دشمن جریان داشت و در غرب خرمشهر با آن ها می جنگیدند. در مکتب غرب و شمال غربی ها، ما در سنگر و دشمن هم در همان سنگر، در جنگی کاملاً خاکستری، به نبردی سنگین با دشمنِ مسلح به تزویری از جنس عمروعاص می پرداختیم و در این مکتب فقط یک راه باقی می ماند و آن فرماندهی بر قلب ها بود.
محمدحسین لطیفی، کارگردان فیلم سینمایی «غریب»، نیز در این مراسم گفت: زمانی که حرف از اصالت و شجاعت و مردانگی می شود، احساس افتخار می کنم که اثر سینمایی ام خوب درآمده است.
با تمام سختی هایی که فیلم سینمایی غریب برای گروه سازنده داشت، وقتی خانواده شهید بروجردی با دیدن فیلم از آن ابراز رضایت کردند، خستگی ما درآمد.
خیلی از جوان ها و نوجوان ها نیز بعد از دیدن فیلم ابراز رضایت کردند.
اینکه آن ها با این فیلم با شهید بروجردی که قهرمان ملی معاصر ماست آشنا شده اند برای من جای شعف و خوش حالی داشت.
لوح فر پیش از محمدحسین لطیفی به مجید مجیدی و هادی حجازی فر و بهروز شعیبی اهدا شده بود.
واژه شناسی این خبر (مسیح کردستان): ▲
محمّد بروجردی (1333 – 1 خرداد 1362) نظامی ایرانی بود که در سالهای نخست جنگ ایران و عراق، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب میشد. وی به همراه محسن رضایی، مسئولیت حفاظت از سید روحالله خمینی را در زمان بازگشت به ایران در 12 بهمن 1357 برعهده داشت. بروجردی در خلال جنگ ایران و عراق در سال 1362 بر اثر برخورد خودرو حامل وی با مین، در جاده مهاباد به نقده، کشته شد.
(واژه مسیح کردستان از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
واژه شناسی این خبر (فرهنگستان هنر): ▲
فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با مصوبه جلسه 439ام شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند سال 1377 به منظور پاسداری از میراث فرهنگی و هنری اسلامی، ملی و پیشنهاد سیاستها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافتهها و نوآوریها و نیز ارتقای فرهنگ اسلامی برای مقابله با تهدیدهای فرهنگ مهاجم شکل گرفت.فرهنگستان هنر مؤسسهای است با شخصیت حقوقی مستقل که به نهاد ریاست جمهوری وابستهاست.
ریاست آن از آغاز تأسیس بر عهدهٔ میرحسین موسوی بود تا اینکه در دی ماه 1388، میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد و محمدعلی معلم دامغانی به ریاست آن برگزیده شد. با پایان یافتن دورهٔ ریاست محمدعلی معلمدامغانی در شهریور 1397 با نامهٔ حسن روحانی، معاون امور هنری فرهنگستان هنر علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر شد، سپس در 19 بهمن 1399 با تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی بهمن نامورمطلق به ریاست این فرهنگستان انتخاب شد.در تاریخ 30 خرداد 1402 ابراهیم رییسی حکم به برکناری بهمن نامور مطلق کرد و مجید شاه حسینی را رییس فرهنگستان هنر کرد.
(واژه فرهنگستان هنر از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
واژه شناسی این خبر (فیلم سینمایی): ▲
فیلم بلند (به انگلیسی: Feature film) یا فیلم سینمایی (به انگلیسی: Theatrical film) به فیلمی با مدت زمان معمول و دارای داستان گفته میشود که بازیگران حرفهای در آن حضور دارند و معمولاً در سینماها پخش میشود. بنا به تعریف آکادمی علوم و هنرهای سینما، بنیاد فیلم آمریکا و بنیاد فیلم بریتانیا، فیلم بلند باید حداقل 40 دقیقه باشد، در صورتیکه اتحادیه بازیگران (به انگلیسی: Screen Actors Guild) این زمان را 75 دقیقه میداند.
(واژه فیلم سینمایی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)