چالشهای خودسانسوری در سینمای کوتاه چین
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران: فیلمسازان دچار خودسانسوری هستند/ سینماگران فیلم کوتاه چین در حوزه فرم و ساختار به تکامل نرسیدند
در نشست تخصصی «سینمای نوظهور چین»، که به تاریخ ۲۸ مهر در پردیس سینمایی ایرانمال به میزبانی تام پالمن و تینگ وانگ، دو کارگردان مطرح برگزار شد، مسائلی نظیر سانسور در سینمای کوتاه چین و چالشهای آن مورد بررسی قرار گرفت.
تام پالمن با تأکید بر اینکه سانسور ذهنی در میان دانشجویان فیلم کوتاه چینی از دوران تحصیل آغاز میشود، بیان کرد که این نوع سانسور ریشه در سیستم آموزشی چین دارد. او تصریح کرد که علیرغم اینکه ممکن است کنترل مستقیم بر آثار فیلمسازان وجود نداشته باشد، اما این خودسانسوری به نوعی مانع از خلاقیت و نوآوری در آثار آنها میشود. پالمن همچنین اشاره کرد که هرچند فیلمهای فستیوالی تحت نظارت ارگانهای دولتی قرار میگیرند، در طی دو سال برگزاری فستیوالهای فیلم در چین، هیچ فیلمی به دلیل مسائل سانسوری از اکران حذف نشده است.
وی در ادامه به محدودیتهای سینماگران چینی در حوزه فرم و ساختار اشاره کرد و عنوان کرد که در حال حاضر سینماگران فیلم کوتاه چین هنوز به مرحلهای نرسیدهاند که آورده جدیدی به سینما اضافه کنند. همچنین پالمن به مقایسه سینمای کوتاه در ایران و چین پرداخت و گفت که به دلیل مسائل اقتصادی، فیلمهای کوتاه در هر دو کشور نتوانستهاند به شکل مطلوبی مورد استقبال عمومی قرار گیرند.
تینگ وانگ نیز در بخش دیگری از نشست به تجربه خود در مدیریت یک فستیوال فیلم در چین اشاره کرد و اظهار داشت که تلاش آنها برای ارتقای سینمای کوتاه همواره در حال انجام است.
در مورد بودجه ساخت فیلمها، پالمن توضیح داد که برخلاف ایران که نهادهای حمایتی مانند انجمن سینمای جوان وجود دارد، در چین تنها دانشگاهها از فیلمسازان پشتیبانی میکنند. او همچنین از وجود مدارس فیلمسازی در چین و شرایط دریافت بودجه از دولت به واسطه مالیاتهای دریافتی از شهرها سخن گفت.
در پایان، چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، به دبیری بهروز شعیبی، از ۲۷ مهر تا ۲ آبان الجاری در پردیس سینمایی ایرانمال در حال برگزاری است. این رویداد فرصت مناسبی برای تبادل نظر و بررسی چالشهای سینمای کوتاه در کشورهای مختلف به شمار میرود.