نقش بینظیر صدا در روایتگری سینما
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران: صدا چگونه میتواند روایتگر باشد؟
دومین نشست تخصصی چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «صدای روایتگر»، ظهر روز چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال برگزار شد. این نشست با تدریس زهره علی اکبری، طراح صدا، و اجرای وحید رونقی، مجری و فیلمساز، به بررسی نقش و اهمیت صدا در روایتگری سینما اختصاص داشت.
وحید رونقی در معرفی مفهوم نشست به نیاز به درک عمیقی از صدا در فیلمسازی اشاره کرد و تصریح نمود که برخی از ریزترین مفاهیم میتوانند تنها با یک صدای کوچک در فیلم به مخاطب منتقل شوند. وی بر ضرورت بررسی این سوال تاکید کرد که صدا چگونه میتواند نقش روایتگر را ایفا کند.
زهره علی اکبری نیز در آغاز سخنانش به استقلال صدا در فیلمها پرداخت و عنوان کرد که صدا میتواند روایت مستقلی داشته باشد و یا با تصویر هماهنگ یا در تضاد باشد. او به بیان آسیبهایی پرداخت که ممکن است از استفاده نادرست از صدا به آثار هنری وارد شود و در ادامه به تفاوت بین شنیدن و گوش دادن پرداخت. او گفت: «شنیدن یک عمل فیزیولوژیک است و در حالی که گوش دادن یک عمل ارادی و تحلیلی است، مهم است که filmmakers به دقت به صداها گوش دهند و جزئیات آنها را تحلیل کنند.»
علی اکبری در پایان به دو نکتهی کلیدی برای تمرین بهتر گوش دادن اشاره کرد. نخست «محلی سازی» که هر صدایی در مکان متفاوت، شخصیت خاصی خواهد داشت و دوم «آکوستیک» که به نحوهی انعکاس صداها در مکانهای مختلف مربوط میشود. او مثالی از فیلمی درباره جنگل آورده و تشریح کرد که اگر انعکاس صدای نعره در جنگل شبیه صدای نعره در حمام باشد، این امر غیرقابل باور خواهد بود.
چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال در حال برگزاری است و برگزاری نشستهای تخصصی مانند «صدای روایتگر» نشاندهنده تمرکز این جشنواره بر ابعاد مختلف هنر سینما و تجزیه و تحلیل آن است.









