بررسی آثار برجسته در یازدهمین پاتوق فیلم کوتاه
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران، یازدهمین جلسه از فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه به بررسی سه اثر برجسته با نامهای «قوتار»، «تکان» و «مورچه» پرداخته شد که هر یک به نحوی لطیف و هنرمندانه با مفاهیم تعمق و عصیان سروکار دارند. این نشست با حضور شاهین شجری کهن، منتقد سینما و سامان بیات، مجری و میزبان برنامه برگزار گردید.
در آغاز نشست، فیلم کوتاه «قوتار» ساخته علی علیزاده به نمایش درآمد که با ارتباطی عمیق به اسطورهها و هنرهای تجسمی، روایت خود را به تصویر کشیده است. بیات در توضیحاتش اظهار داشت که این فیلم از نظر فرمی شبیه به قابهای نقاشی کلاسیک است و به بررسی پیشزمینههای شخصی و هنری کارگردان پرداخته و از او خواسته تا درباره روند تولید اثر و الهاماتش بگوید. علی علیزاده اشاره کرد که ایده فیلم با تأثیراتی از اسطورهها شکل گرفته، گرچه او بهطور مستقیم به آنها ارجاع نداده است. این فیلم موفق به کسب جوایز متعددی از جمله جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه تهران و معرفی به آکادمی اسکار شده است.
در ادامه، شاهین شجری کهن درباره زیباییشناسی «قوتار» حرف زد و آن را اثری با رویکردی بصری و حسی توصیف کرد که تماشاگر را به درک تدریجی مفاهیم دعوت میکند. او تأکید کرد که تماشای این فیلم در فضای سینما، تجربهای ویژه است و قابها و میزانسنهای آن بهخوبی هدایت نگاه مخاطب را صورت میدهند.
پس از نقد «قوتار»، فیلم کوتاه «تکان» به کارگردانی شاهین حق شعار مورد بررسی قرار گرفت. بیات بیان کرد که تصاویر و نمادها فقط برای بازآفرینی سینمای پیش از انقلاب نیست، بلکه ارتباطی عمیق به مفهوم بلوغ و مواجهه نسلها دارد. حق شعار در توضیحاتش به تأثیر ناخودآگاه آثار پیشین بر فیلمش اشاره کرد و گفت که محور اصلی فیلم «بلوغ» است. او همچنین تأیید کرد که شخصیت پدر فیلم نمایانگر نسل قبلی بهدنبال سازش است، در مقابل پسر که نماد نسل جدید است.
در بخش سوم، فیلم «آدلاید» ساخته فرهاد غریبی به بحث گذاشته شد. شاهین شجری کهن گفت که این فیلم نمونهای از استفاده درست از عناصر ژانر وحشت در فضایی ایرانی بوده و با وجود پیشبینی شدن داستان، به خوبی ترس و توهم شخصیت را منتقل کرده است.
نهایتاً فیلم «مورچه» که از کشور هلند آمده، با ساختاری مینیمالیستی و فضایی با حس عاطفی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. شجریکهن به عناصر داستانی و بصری این فیلم تأکید کرد و آن را به هنری تجربی نزدیک دانست که حس و حال صحنهها مخاطب را جذب میکند.
گزارشها نشان دهندهی تعمق و نگاههای متفاوت به سینمای کوتاه و تأثیرات عمیق آن بر فرهنگ و جامعه است که در این نشست بهخوبی به آن پرداخته شده است.