حضور پررنگ زنان فیلمساز در جشنواره تهران
گزارش جامع خبری: حضور چشمگیر زنان فیلمساز در جشنواره فیلم کوتاه تهران
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران، در آستانه برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، توجه ویژهای به حضور زنان فیلمساز در هیأتهای انتخاب و داوری جلب شده است. در میان داوران بخشهای مختلف این دوره، نامهای برجستهای همچون مرضیه برومند، مهین جواهریان، پریوش نظریه و مریم اسمیخانی به چشم میخورد که هر یک با فعالیتهای خود در سینما به ویژه در زمینه ساخت آثار کوتاه اعتبار یافتهاند.
این جشنواره که به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی در سطح ملی و بینالمللی محسوب میشود، به دلیل چندین سال تجربه و کارنامه درخشان، اکنون به نقطه عطفی در ارائه استعدادهای نوظهور تبدیل شده است. دبیر جشنواره در نشست خبری اخیر خود بر احتمال معرفی چهرههای تازه در این رویداد تأکید کرده و این بهروزرسانی را نشانهای از تسهیل فرآیند ورود به دنیای سینما برای نسل جدید فیلمسازان زن توصیف کرده است.
در این دور از جشنواره، زنان فیلمساز نه تنها در هیأت داوری بلکه در ساخت آثار هنری نیز حضوری پررنگ دارند؛ بیش از ۲۰ درصد از فیلمهای منتخب این دوره، توسط کارگردانان زن تولید شده است. این واقعیت به وضوح نشاندهنده اقبال و پیشرفت زنان در هنر سینما به ویژه در عرصه فیلم کوتاه است.
حضور زنان در هیأت داوری این جشنواره همچنین از حیث بازتعریف هنجارها و تنوع دیدگاهها اهمیت ویژهای دارد. با توجه به اینکه سینما به عنوان یک فضای فرهنگی میتواند منجر به شکلگیری گفتمانهای نوین شود، به نظر میرسد که این رویکرد نه تنها به ارتقای سطح نقد و تحلیل عمیقتر مضامین انسانی و اجتماعی کمک میکند، بلکه به عنوان الهامبخشی برای نسل جوان فیلمسازان زن عمل خواهد کرد.
از سوی دیگر، این رویداد فرهنگی به معنای تابآوری و بلوغ هنری جامعه نیز تعبیر میشود. حضور زنان فیلمساز در این گردهمایی، تجلیگر عزم جمعی برای دستیابی به «عدالت فرهنگی» در عرصه سینما است. این جشنواره، همچنان که مایهای برای ارزیابی و نمایش آثار سینمایی کوتاه است، از قابلیتهای بالقوه برای بازنویسی گفتمانهای مرسوم بهرهبرداری میکند.
در نهایت، به نظر میرسد که حضور فعال و مؤثر زنان در این رویداد، تنها به یک فراخوان برای دیدهشدن محدود نمیشود، بلکه برنامهای است که میتواند به تولید نسلهای جدیدی از فیلمسازان که تنوع روایتی و تکنیکی را به عنوان یک اصل اساسی در نظر میگیرند، منجر شود. این روند در صورت تداوم، میتواند بر فضای سینمای داستانگوی ایران تحولی مثبت بیفزاید و به گستردهتر شدن دامنه این جریان در سینمای بلند کمک کند.
منبع: سینما اعتماد – محمدعرفان صدیقیان