سینما و شعر: فراتر از لطافت و نرمی
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران: سینمای شاعرانه صرفا لطیف نیست!
چهارمین نشست تخصصی چهلودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران با عنوان «شعر و سینما» به میزبانی پردیس سینمایی ایرانمال و با حضور رشید کاکاوند، شاعر و استاد ادبیات فارسی، برگزار شد. این نشست به بررسی روابط تنگاتنگ بین شعر و سینما و تاثیر متقابل آنها بر یکدیگر اختصاص داشت.
کاکاوند در آغاز این نشست با اشاره به ویژگیهای سینمایی اشعار کلاسیک ایران، توضیح داد که در برخی اشعار میتوان به وضوح دکوپاژ سینمایی را مشاهده کرد، با اینکه در گذشته سینما وجود نداشته است. او بر این نکته تاکید کرد که شعر میتواند هنرهای مختلفی مانند نقاشی، موسیقی و سینما را در بر بگیرد و نقاط قوت آن در سینما و دیگر هنرها نمایان شود.
وی افزود: «سینمای شاعرانه علاوه بر لطافت، میتواند به موضوعات دشوار و خشونتآمیز نیز بپردازد» و نمونههایی از آثار کارگردانان مانند سام پکین پا و تارانتینو را در این زمینه مطرح کرد. در ادامه، کاکاوند با اشاره به دنیای شاعرانه در سینمای ایران، فیلم ‘’هامون‘’ داریوش مهرجویی را مثال زد و نوعی از پیوند بین اشعار و سینما را تشریح کرد.
کاکاوند همچنین از ارتباط شعر با مخاطب در سینما گفت و به تاثیرات آثار ادبی در نگاهی هوشمندانه و جذب مخاطب اشاره کرد. او به کارهای دیگر کارگردانانی مانند کمال تبریزی و فارسک فرخزاد پرداخت و توضیح داد که شعر در آثار آنها به معنای عمیقتری دارد.
سخنران نشست، سینما را صرفا محدود به لطافت و نرمی ندانسته و به این نتیجه رسید که نگاه فیلمساز به موضوع و محتوای درد و رنج نیز قابلیت ایجاد مشاهدات شاعرانه را در فیلمها به ارمغان میآورد. کاکاوند به فعالیتهای کارگردانانی چون ناصر تقوایی، علی حاتمی و بهرام بیضایی اشاره کرد و شرح داد که چطور آنها در آثار خود از مضامین شاعرانه و ظرافتهای ادبی بهره گرفتهاند.
در انتهای نشست، وی با اخلاقی بیان کرد که با پیشرفت علم و تکنولوژی فرصتهای جدیدی برای آفرینش هنری به ویژه در زمینه شعر و سینما به وجود آمده است و به این نکته مهم پرداخت که هر مدیوم هنری میتواند داستان گفتن را به شیوه خود منعکس کند. به باور کاکاوند، دیگر نمیتوان یک قالب شعری خاص را به سینما تعمیم داد و تنها میتوان از ظرفیتهای داستانگویی در قالب شعر بهره برد.