نشست تخصصی رنگ در سینما برگزار شد
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران، چهارمین نشست تخصصی چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تحت عنوان «رنگ در سینما» با تدریس مازیار اسلامی و اجرای حمیدرضا مدقق برگزار شد. این نشست به بررسی کارکرد رنگ در سینمای معاصر پرداخت و تأکید کرد که رنگ نه تنها به عنوان یک ابزار زیباییشناسانه، بلکه به عنوان ابزاری روانشناختی و داستانپردازانه در سینما نقش ایفا میکند.
مازیار اسلامی، منتقد سینما، در این نشست به نمونههای برجستهای از کارکرد رنگ اشاره کرد و به نقش برجسته داریوش خنجی، فیلمبردار معروف ایرانی، در همکاریهایش با کارگردانان بزرگ همچون دیوید فینچر و ژان پیر ژونه پرداخت. اسلامی بیان کرد که خنجی به عنوان یک استادکار میتواند رنگ را به اشکال مختلف در آثار به کار گیرد و با نورپردازی صحیح از آن مولفهها بسازد.
وی به فیلم «هفت» ساخته فینچر اشاره کرد و توضیح داد که در این فیلم، رنگ به یک مولفه و شخصیت تبدیل میشود. اسلامی تأکید کرد که استفاده خنجی از رنگ و نور در ایجاد اتمسفری تیره و ناامیدکننده برای این فیلم بسیار حائز اهمیت است. او گفت: «رنگ سبز بیمارگونه و قهوهای گلالآلود در خانه شخصیتها نشاندهنده پوسیدگی و خستگی آنهاست و به خوبی بیانگر فضای گورستانی فیلم است.»
در ادامه، اسلامی بر تکنیکهای جالب خنجی در تاریکی و کنتراست بالا اشاره کرد و افزود که این تکنیکها به ایجاد یک منطق رنگی در کلانشهر روایت کمک کرده و حتی در صحنههای روشن نیز حس تاریکی را منتقل میکنند. این امر در نهایت باعث میشود تا کلانشهر به نوعی ضدقهرمان اصلی فیلم «هفت» تبدیل شود.
اسلامی همچنین به تعامل داریوش خنجی با ژان پیر ژونه پرداخت و به تفاوتهای بارز در جهانبینی و اتمسفر سینمای این دو کارگردان اشاره کرد. او توضیح داد که گرمایش و صمیمیت سینمای ژونه نقطه مقابل فضای تیره و ناامیدانه سینمای فینچر است.
این نشست به خوبی نشان داد که رنگ در سینما فراتر از یک ابزار زیباییشناختی عمل میکند و میتواند به عمق و غنای روایت سینمایی کمک کند.











