خلاقیت سینمای کوتاه در جشنواره تهران
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران: جایی که خلاقیت هنوز نفس میکشد!
جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در دوره چهل و دوم خود به کار خود پایان داد و در این دوره، بسیاری از ابعاد و ویژگیهای سینمای کوتاه کشور به نمایش گذاشته شد. این جشنواره، بهویژه به لحاظ محتوایی، مضمونی و ساختاری، تفاوتهای بارزی با سایر رویدادهای سینمایی کشور دارد و به لحاظ جذب فیلمسازان جوان، فرصتی مناسب برای به نمایش گذاشتن خلاقیت و استعداد این هنرمندان فراهم آورده است.
در مقایسه با سینمای محافظهکار که تحت تاثیر معادلات اقتصادی و بازگشت سرمایه قرار دارد، سینمای کوتاه به فیلمسازان این امکان را میدهد تا با دستاوردهای خلاقانه و رویکردهای آزمایشی، آثار خاص خود را به نمایش بگذارند. این جشنواره به دلیل وجود مخاطبان خاص خود، عمدتاً از فعالان صنعت سینما و اهالی رسانه، فضایی متفاوت از جشنوارههای دیگر را ایجاد کرده است.
در بخش فیلمهای اقتباسی، با حضور ۲۵ اثر، فیلم «آغ باش» به نویسندگی و کارگردانی صمد قربانزاده موفق به کسب برگ زرین شد. این فیلم با نگاهی مدرن به داستان «زال و ماجرای سیمرغ» در شاهنامه فردوسی، مورد توجه قرار گرفت. همچنین جوایزی به «رادیون» و «های کپی» به ترتیب به محسن جهانی و محمد رحمتی اعطا شد.
بخش پویانمایی نیز در این دوره با آثار خلاقانهای نظیر «بیامو ۲۰۰۲» که توسط میرعلی حسینی اصلی کارگردانی شده بود، پر رونق بود. جوایز مستند نیز به «روضهای برای دفاع» و «روبارو» اهدا شد که به موضوعات مرتبط با مشکلات اجتماعی و محیط زیستی پرداختهاند.
دیگر آثار مهم این دوره شامل «خداحافظ آشغال» به کارگردانی برادران ارک بود که موفق به دریافت جوایز متعددی از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. در این بخش، همچنین کارگردانی فیلم «تایپیست» به هادی نوری و «انار» به مهرداد جلالی جوایز قابل توجهی کسب کردند.
نهایتاً، در این جشنواره بدون حاشیه و با معیارهای روشن هنری و سینمایی، جوایز به برگزیدگان اهدا شد و جشنواره به عنوان محلی برای معرفی خلاقیتهای نوین سینمایی در ایران شناخته شد.









