روایت تجربیات الیسا گیلمور از سینما
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران: «الیسا گیلمور از جزیره کورسیکا تا پرده نقرهای تهران: روایت «آیدا هم نه»
کارگردان فرانسوی-کانادایی، الیسا گیلمور، در سخنانی از تجربیاتش در ساخت فیلم کوتاه «آیدا هم نه» پرده برداشت. گیلمور که در حال حاضر ساکن تورنتو است، با اشاره به چالشهای فیلمبرداری در یک جزیره دورافتاده، به ویژه استفاده از دوربین ۱۶ میلیمتری، تاکید کرد که سختیهای ناشی از این روند بهخاطر موضوع فیلم که بر انزوا و گوشهگیری متمرکز است، ارزشمند بوده و او انتخاب دیگری برای فیلمبرداری نداشت.
وی درباره منبع الهام خود، به سکوت و فضاسازی در آثار لوکرسیا مارتل اشاره کرد و بیان داشت: «فیلمهای او به اندازه دیالوگها بر سکوتها تاکید دارند و این امر به داستانگویی کمک میکند». گیلمور همچنین اشاره کرد که برای تولید این فیلم از منابع مالی مختلفی از جمله حمایتهای دولتی و خصوصی در فرانسه و کانادا بهرهمند شده است.
این کارگردان به مدیریت چالشهای تولید در شرایط دشوار جزیرهای پرداخت و تاکید کرد که مشکلات لجستیکی، از جمله جابجایی تجهیزات و فیلمهای کداک ۱۶ میلیمتری، به فرآیند کار افزوده بود. گیلمور با اشاره به ریشههای فرهنگی و خانوادگی خود در کورسیکا، توضیح داد که ایده اولیه این فیلم از تجربهای شخصی و گفتگو با عمویش درباره نگهداری مقابر منبعث شده است.
گیلمور در ادامه به مهمترین فیلمسازان تاثیرگذار بر کار خود اشاره کرد و از لوکرسیا مارتل، پیتر گرینوی، عباس کیارستمی و هیداکی انو نام برد. او همچنین از پروژههای آیندهاش صحبت کرد و به پیشتولید اولین فیلم بلندش اشاره کرد.
این رویداد در راستای تلاش جشنواره فیلم کوتاه تهران برای ارتقاء حضور فیلمسازان بینالمللی و ایجاد فضایی برای تبادل افکار و تجربیات جهانی صورت گرفته است. با این حال، سالنهای بخش بینالملل جشنواره هنوز با مخاطبان کمتری مواجه شدهاند، درحالیکه جشنواره به عنوان «تقویم سینمای کوتاه ایران» شناخته میشود و بیشتر به گردهمایی فیلمسازان ایرانی اختصاص دارد.
تولید فیلم به صورت مشترک با همکاری شرکتهای فرانسوی و کانادایی انجام شده و از نهادهای مختلف دولتی حمایتهای مالی دریافت کرده است، که تأکیدی بر اهمیت ارتباطات بینالمللی در صنعت سینما است.
در پایان، گیلمور ابراز امیدواری کرد که با آثار آیندهاش بتواند تجربیات بین دو فرهنگ را بیشتر به تصویر بکشد و بر غنای سینمای کوتاه بیفزاید.











