وکیل گستر
آهن جم سپاهان /قیمت روز آهن آلات
سیگنال هوشمند خرید و فروش طلای آب شده

سعید قدیری مقدمگروه اجتماعی19:41 1404/8/2011کد مقاله 140487516 دقیقه برای مطالعه

تأثیر محیط‌های آموزشی حمایتی بر تاب آوری دانش‌آموزان

محیط‌های آموزشی حمایتی و ارتقاء تاب‌آوری دانش‌آموزان
محیط‌های آموزشی حمایتی و ارتقاء تاب‌آوری دانش‌آموزان

در دنیای امروز، تاب‌آوری دانش‌آموزان به عنوان یک ویژگی کلیدی در مواجهه با چالش‌ها و بحران‌های مختلف زندگی شناخته می‌شود. تاب‌آوری نه تنها بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار است، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا با استرس‌ها و مشکلات اجتماعی و روانی مقابله کنند. بنابراین، ضرورت دارد که محیط‌های آموزشی به گونه‌ای طراحی شوند که از این ویژگی حیاتی حمایت کنند.

با ایجاد محیط‌های آموزشی حمایتی، تاب‌آوری دانش‌آموزان تقویت می‌شود. این محیط‌ها نه تنها عملکرد تحصیلی را بهبود می‌بخشند بلکه به دانش‌آموزان در مواجهه با چالش‌ها کمک می‌کنند.

تعریف تاب‌آوری و اهمیت آن در آموزش

تاب‌آوری به توانایی فرد در مواجهه با فشارها و چالش‌ها و بازگشت به حالت قبلی اشاره دارد. این مفهوم در روانشناسی به‌ویژه در حوزه‌های مرتبط با سلامت روان و ارتقاء کیفیت زندگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در زمینه آموزشی، تاب‌آوری شامل توانایی دانش‌آموزان در گذر از مشکلات تحصیلی و اجتماعی و حفظ انگیزه برای یادگیری است. تحقیقات نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که دارای تاب‌آوری بیشتری هستند، معمولاً عملکرد تحصیلی بهتری نیز دارند (Masten, 2001).

بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عوامل مختلفی در ایجاد و تقویت تاب‌آوری دانش‌آموزان مؤثر هستند. یکی از این عوامل، محیط‌های آموزشی حمایتی است. این محیط‌ها می‌توانند شامل ارتباط مثبت با معلمان، همکلاسی‌ها و حتی والدین باشند.

ویژگی‌های محیط‌های آموزشی حمایت‌کننده

محیط‌های آموزشی حمایتی شامل ویژگی‌های خاصی هستند که می‌توانند تأثیر عمیقی بر تاب‌آوری دانش‌آموزان داشته باشند. به طور کلی، این محیط‌ها باید تسهیل‌گر یادگیری، حمایت‌گر اجتماعی و عاطفی، و مهیا کننده فرصت‌های رشد باشند.

حمایت عاطفی و اجتماعی

حمایت عاطفی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در ایجاد یک محیط آموزشی حمایتی است. این نوع حمایت به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا احساس امنیت و خودباوری را تجربه کنند. مطالعات نشان می‌دهند که دانش‌آموزانی که از حمایت عاطفی و اجتماعی بیشتری برخوردارند، با چالش‌های تحصیلی بهتر مقابله می‌کنند و احساس تاب‌آوری بیشتری دارند.

تعامل مثبت با معلمان

تعامل مثبت با معلمان در محیط‌های آموزشی حمایتی می‌تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان و احساس تعلق به مدرسه شود. به عنوان مثال، پژوهشی در مدارس ابتدایی ایالات متحده نشان داده است که معلمان حمایتی باعث افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شوند (Hamre & Pianta, 2001).

فرصت‌های یادگیری

محیط‌های آموزشی باید فرصت‌های یادگیری متنوعی را برای دانش‌آموزان فراهم کنند. یادگیری از طریق فعالیت‌های گروهی، پروژه‌های مشترک و تعاملات اجتماعی، به تقویت تاب‌آوری دانش‌آموزان کمک می‌کند. این نوع یادگیری به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی خود را تقویت کنند.

تحلیل رابطه بین محیط‌های آموزشی و تاب‌آوری

برای درک بهتر تأثیر محیط‌های آموزشی بر تاب‌آوری، داده‌هایی را بررسی می‌کنیم که نشان‌دهنده ارتباط این دو متغیر هستند. در جدول زیر، اطلاعات مربوط به تأثیر محیط‌های آموزشی حمایتی بر تاب‌آوری دانش‌آموزان در یک تحقیق در مدارس نواحی مختلف کشور ارائه شده است.

منطقهتعداد دانش‌آموزاندرصد دانش‌آموزان با تاب‌آوری بالادرصد دانش‌آموزان با تاب‌آوری پایین
ناحیه ۱30075%25%
ناحیه ۲25060%40%
ناحیه ۳35080%20%
ناحیه ۴20070%30%

تأثیر محیط‌های آموزشی بر تاب‌آوری در نمونه‌های واقعی

نمونه‌های واقعی از مدارس مختلف در سراسر جهان نشان می‌دهند که محیط‌های آموزشی حمایتی منجر به افزایش تاب‌آوری دانش‌آموزان شوند. به عنوان مثال، مدرسه‌ای در فنلاند با برنامه‌های آموزشی و حمایتی ویژه، تاب‌آوری دانش‌آموزان خود را به طرز چشمگیری افزایش داده است. در این مدرسه، معلمان به دانش‌آموزان فرصت می‌دهند تا در فرآیند یادگیری خود مشارکت کنند و به موقع از حمایت‌های عاطفی برخوردار شوند.

به عنوان مثال دیگر، در یک تحقیق در کنیا، نشان داده شده است که مدارس با برنامه‌های حمایتی و تعامل نزدیک با والدین، موجب افزایش تاب‌آوری و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف شده‌اند (World Bank, 2018).

جدول اطلاعات مربوط به تاب‌آوری دانش‌آموزان در فنلاند

این جدول داده‌های مربوط به تأثیر محیط‌های آموزشی حمایتی در افزایش تاب‌آوری دانش‌آموزان در فنلاند را نشان می‌دهد.

سالدرصد بچه‌های با تاب‌آوری بالادرصد بچه‌های با تاب‌آوری پایین
201582%18%
201685%15%
201788%12%
201890%10%
نمودار 1 - تاب‌آوری دانش‌آموزان در فنلاند
نمودار 1 - تاب‌آوری دانش‌آموزان در فنلاند

متغیرهای مدنظر در تأثیرگذاری بر تاب‌آوری

تأثیر محیط‌های آموزشی بر تاب‌آوری دانش‌آموزان ممکن است تحت تأثیر مجموعه‌ای از متغیرها قرار گیرد. این متغیرها شامل عوامل فردی، اجتماعی و فرهنگی هستند که باید در تحلیل‌ها مدنظر قرار گیرند.

عوامل فردی

عوامل فردی نظیر سن، جنسیت و وضعیت اجتماعی – اقتصادی می‌توانند بر تجربه تعدادی از دانش‌آموزان از حمایت‌های آموزشی تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده‌اند که دانش‌آموزان از خانواده‌هایی با وضعیت اجتماعی – اقتصادی پایین می‌توانند نفع بیشتری از محیط‌های آموزشی حمایتی ببرند، زیرا ممکن است در دیگر جنبه‌های زندگی خود حمایت کمتری دریافت کنند (Ungar, 2012).

عوامل اجتماعی – فرهنگی

عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز می‌توانند بر تاب‌آوری دانش‌آموزان تأثیر بگذارند. مدارس در فرهنگ‌های مختلف ممکن است به شیوه‌های متفاوتی به تأمین حمایت‌های آموزشی بپردازند. برای مثال، در برخی فرهنگ‌ها، ارزش‌های خانوادگی و اجتماعی می‌توانند نقش مهمی در تشکیل تاب‌آوری دانش‌آموزان داشته باشند.

نقش والدین

والدین نیز نقش کلیدی در ایجاد محیط‌های آموزشی حمایتی دارند. حمایت‌های عاطفی و اجتماعی والدین می‌توانند بر تاب‌آوری دانش‌آموزان تأثیرگذار باشند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دانش‌آموزانی که از طرف والدین خود حمایت می‌شوند، معمولاً در مواجهه با چالش‌های تحصیلی و اجتماعی تاب‌آورتر هستند (Bowlby, 1982).

نتیجه‌گیری

بحث درباره تأثیر محیط‌های آموزشی حمایتی بر تاب‌آوری دانش‌آموزان نشان می‌دهد که این دو عامل رابطه‌ای پیچیده و متقابل دارند. محیط‌های آموزشی حمایتی می‌توانند با فراهم کردن فرصت‌ها و حمایت‌های لازم، به تقویت تاب‌آوری و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کنند. بدین ترتیب، تأکید بر ایجاد چنین محیط‌هایی در نظام‌های آموزشی امری ضروری است.

تحقیقات نشان می‌دهند که ایجاد تغییرات لازم در محیط‌های آموزشی می‌تواند تأثیرات مثبتی در افزایش تاب‌آوری دانش‌آموزان داشته باشد و آن‌ها را برای مواجهه با چالش‌های آینده آماده‌تر کند. در نهایت، با توجه به چالش‌ها و فشارهای روزافزون زندگی مدرن، توجه به تاب‌آوری دانش‌آموزان و ایجاد محیط‌های آموزشی حمایتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منابع معتبر

1. Bowlby, J. (1982). Attachment and Loss: Volume 1. Attachment. Basic Books.
2. Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children"s school outcomes through eighth grade. Child Development, 72(2), 625-638.
3. Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238.
4. Ungar, M. (2012). The social ecology of resilience: A conceptual frame. *In* J. W. R. F. p. L. K. (Eds.), *Resilience in children, families, and communities* (pp. 3-12). Springer.
5. World Bank. (2018). Learning to Realize Education"s Promise. Global Education Facility.

×
chart_1,

برای مشاهده کد تصویری اینجا ضربه بزنید
ثبت نظر
خوانندگان و همراهان پایگاه خبری قدیری نیوز، علاوه بر ثبت نظر، پیشنهادات و یا سوالات خود می توانید با ورود به گفتگوی زنده خبری در پیام رسان پایگاه خبری، مستقیما با سایر مخاطبین که هم اکنون در پیام رسان آنلاین هستند درباره موضوعات خبری تبادل نظر کنید. برای استفاده نیازی به ثبت نام ندارید.

×