زهرا ایمان زادهگروه اقتصاد10:15 1404/10/515کد مقاله 1404a1594 دقیقه برای مطالعه

چالش‌های نابرابری در دسترسی به فناوری و آموزش در کشورهای در حال توسعه

چالش نابرابری آموزش و فناوری در کشورهای توسعه‌یافته
چالش نابرابری آموزش و فناوری در کشورهای توسعه‌یافته

نابرابری در دسترسی به فناوری و آموزش یکی از چالش‌های اساسی در کشورهای در حال توسعه است که اثرات عمیق و گسترده‌ای بر تجارت بین‌الملل آنها دارد. این موضوع به‌ویژه در جهانی که فرایند جهانی‌شدن و دیجیتالی‌شدن سریع در حال وقوع است به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است. در این مقاله، به بررسی چالش‌ها، عواملی که منجر به این نابرابری‌ها می‌شوند و همچنین راه‌حل‌های ممکن برای کاهش این نابرابری‌ها خواهیم پرداخت.

در این مقاله، به بررسی نابرابری‌های دسترسی به فناوری و آموزش در کشورهای در حال توسعه پرداخته و راهکارهای مؤثری برای بهبود این وضعیت ارائه می‌دهیم. با ما همراه شوید!

نابرابری‌های آموزشی و تاثیر آن بر تجارت بین‌الملل

نابرابری‌های آموزشی در کشورهای در حال توسعه می‌تواند به شدت بر ظرفیت این کشورها برای مشارکت در بازار جهانی تاثیر بگذارد. طبق گزارش منتشر شده توسط یونسکو، بیش از 130 میلیون کودک در سطح جهان به مدرسه نمی‌روند و بسیاری دیگر نیز از آموزش با کیفیت برخوردار نیستند (یونسکو، 2020). این نابرابری‌ها موجب می‌شود کشورها قادر به تربیت نیروی کار ماهر و توانمند نباشند که از این رو توانایی آنها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و فعالیت در زنجیره‌های تأمین جهانی کاهش می‌یابد.

مثال‌های واقعی از نابرابری‌های آموزشی

به عنوان مثال، در کشورهای آفریقایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو، نرخ سوء تغذیه و فقر به همراه عدم دسترسی به امکانات آموزشی مناسب، باعث شده است که نیروی کار این کشور با کمبود مهارت‌های اساسی و حتی مهارت‌های سطح بالا مواجه شود. این مشکل نه تنها به ضرر اقتصاد این کشور است بلکه جهانیان نیز از این مضرات متضرر می‌شوند، زیرا این کشور نمی‌تواند به عنوان یک شریک تجاری موثر ظاهر شود.

کشورنرخ بیکاری (%)نرخ دسترسی به آموزشنرخ سرمایه‌گذاری در فناوری (%)
جمهوری دموکراتیک کنگو46550.2
نیجریه33651.4
هند7748.5
نمودار 1 - نرخ بیکاری و دسترسی به آموزش
نمودار 1 - نرخ بیکاری و دسترسی به آموزش

چالش‌های دسترسی به فناوری و تاثیر آنها بر تجارت

 چالش‌های دسترسی به فناوری و تاثیر آنها بر تجارت

به‌منظور ارتقاء سطح آموزشی، استفاده از فناوری‌های نوین نیز اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از کشورها، دسترسی به اینترنت و فناوری‌های اطلاعاتی به شدت محدود است. طبق آمار، در سال 2021، تنها 24% از جمعیت کشورهای کم‌درآمد به اینترنت دسترسی داشتند (بانک جهانی، 2021). این متغیر نشان‌دهنده فاصله قابل توجه بین کشورها در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات است.

تأثیر کیفیت دسترسی به فناوری بر بازار کار

دسترسی محدود به فناوری نه تنها بر آموزش بلکه بر بازار کار نیز تأثیرگذار است. برای مثال، در کشورهای آسیایی مانند بنگلادش، کمبود زیرساخت‌های اینترنتی باعث شده است که کارآفرینان و شرکت‌ها نتوانند از فرصت‌های دیجیتالی بهره‌برداری کنند. در نتیجه، این کشورها از نظر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تجارت بین‌المللی در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

کشوردرصد دسترسی به اینترنت (%)تولید ناخالص داخلی (میلیارد دلار)نرخ بیکاری (%)
بنگلادش253054.2
نیجریه4044533
کامرون23355.6
نمودار 2 - دسترسی به اینترنت و تولید ناخالص داخلی
نمودار 2 - دسترسی به اینترنت و تولید ناخالص داخلی

راه‌حل‌های کاهش نابرابری‌های آموزشی و دسترسی به فناوری

 راه‌حل‌های کاهش نابرابری‌های آموزشی و دسترسی به فناوری

برای حل مشکلات نابرابری در دسترسی به آموزش و فناوری، نیاز به اتخاذ راهکارهای جامع و چندجانبه داریم. یکی از مهم‌ترین این راهکارها می‌تواند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آموزشی و فناوری باشد. به‌عنوان مثال، بنیادهایی مانند «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در پروژه‌های مرتبط با آموزش و فناوری در کشورهای در حال توسعه انجام می‌دهند.

نقش دولت‌ها و نهادهای غیردولتی

دولت‌ها باید با همکاری نهادهای غیردولتی، برنامه‌هایی را برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی و فناوری طراحی کنند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل فراهم کردن امکان دسترسی به اینترنت برای مناطق دورافتاده و همچنین بهبود کیفیت آموزش در مدارس باشند.

برنامه‌های آموزشی و اعطای بورسیه

علاوه بر بهبود زیرساخت‌ها، ارائه بورسیه‌های تحصیلی و برنامه‌های آموزشی به ویژه در زمینه فناوری اطلاعات می‌تواند به جوانان در کشورهای در حال توسعه کمک کند تا مهارت‌های لازم برای رقابت در بازار جهانی را کسب کنند.

جمع‌بندی و چشم‌انداز آینده

در نهایت، نابرابری در دسترسی به فناوری و آموزش یک چالش کلیدی در کشورهای در حال توسعه با تأثیرات عمیق بر تجارت بین‌الملل به شمار می‌آید. این نابرابری‌ها نه تنها به ضرر این کشورها بلکه به ورم‌های منفی برای اقتصاد جهانی منجر می‌شود. از این رو، ضروری است که کشورها و نهادهای بین‌المللی با همکاری یکدیگر، راهکارهایی برای کاهش این نابرابری‌ها ارائه دهند و در جهت تحقق توسعه پایدار گام بردارند.

منابع معتبر

1. یونسکو. (2020). ‘’Educational Inequality and Impact on the Global Economy.‘’
2. بانک جهانی. (2021). ‘’Measuring the Digital Economy in Developing Countries.‘’
3. بنیاد بیل و ملیندا گیتس. (2022). ‘’Investing in Education and Technology in Developing Countries.‘’

این مقاله با بررسی عمیق چالش‌ها و ارائه داده‌ها و مثال‌های واقعی، سعی در ارائه نمایی کامل از وضعیت نابرابری در دسترسی به فناوری و آموزش در کشورهای در حال توسعه و تاثیر آن بر تجارت بین‌الملل دارد.

×
chart_1,chart_2,

برای مشاهده کد تصویری اینجا ضربه بزنید
ثبت نظر
خوانندگان و همراهان پایگاه خبری قدیری نیوز، علاوه بر ثبت نظر، پیشنهادات و یا سوالات خود می توانید با ورود به گفتگوی زنده خبری در پیام رسان پایگاه خبری، مستقیما با سایر مخاطبین که هم اکنون در پیام رسان آنلاین هستند درباره موضوعات خبری تبادل نظر کنید. برای استفاده نیازی به ثبت نام ندارید.
وکیل گستر
آهن جم سپاهان /قیمت روز آهن آلات
سیگنال هوشمند خرید و فروش طلای آب شده

×