الگوها را بايد به تابعيت خود درآوريم
به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد1399/7/27کد خبر 139979968017
مهدي سجادهچي با تاكيد بر اينكه نوشتن كار دشواري است گفت: « بهترين الگوهاي نوشتن را هم اگر در اختيار داشته باشيم كمك ميكند بيراهه نرويم اما دقيقا مشخص نميكند چگونه بايد كلمات را روي كاغذ بياوريم. براي نگارش فيلمنامهاي جذاب بايد الگوها را به تابعيت خود درآوريم.»
به گزارش ستاد اطلاع رسانیجشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، مهدی سجاده چی در کارگاه «سفرقهرمان در سینمای کودک» که امروز یکشنبه 27 مهرماه 99 به صورت آنلاین برگزار شد بهعناصر مورد نیاز برای نگارش فیلمنامه داستانی اشاره کرد و گفت: «فیلنامه داستانیباید شامل اجزایی باشد که اگر فاقد این اجزا باشد یعنی فاقد ساختار است. قهرمانعنصر اولی است که در هر نوع فیلمنامه داستانی به آن نیاز است و داستان بر اساس آنپیش می رود. قهرمان داستان باید داری یک مطالبه و هدف باشد که محقق شود و به نوعیبا فاصله گرفتن از وضعیت قبلی خود وارد وضعیتی جدید شود.»
او ابزارها و شرایطی کهبه محقق شدن مطالبه قهرمان کمک می کند را به عنوان عنصر سوم مطرح کرد و گفت: «اینابزارها به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم میشوند. مجموعه عواملی که در برابر خواستقهرمان مقاومت می کنند نیز عنصر چهارم مورد نیاز است که در برابر عنصر قبلی قرار می گیردو مانع رسیدن قهرمان به خواسته اش می شود. در صورتی که هر کدام از این ها وجودنداشته باشد دارم شکل نمی گیرد.»
این مدرس از انتخابقهرمان و پایان به عنوان عنصر پنجم نام برد و افزود: «قهرمان مطابق با خواسته اشباید دست به انتخاب بزند. هر چه میزان اراده قهرمان کوچک تر از نیروهای بیرنی باشدداستان به سمت پایان باز خواهد رفت. در نوشتن داستان باید به طور حتم این پنج عنصروجود داشته باشد.»
او پس از بیان این مقدمهدرباره سفر قهرمان در سینمای کودک توضیح داد: «قهرمانی که در روند سفر قرار می گیرداصولا کودک است و اگر هم بزرگسال باشد باید بازگشتی به موقعیت کودکی داشته باشد.سفر قهرمان واقعه ای است که در کودکی رخ می دهد، مانند پرندگان که پرواز را بایدبه طور حتم در کودکی یاد بگیرند.»
سجاده چی افزود: «هر نوعرفتاری که منجر به تردید قهرمان در مسیر شود تنها یک بار امکان دارد و زندگی اورا تغییر می دهد. ما در دنیای کودک نیاز به یک تغییر و پرده دری داریم که برمبنایآن کودک باید با اتفاقی بزرگ و خاص مواجه شود که نسبت او با دنیا را تغییر دهد.»
او با بیان اینکه با ورودکودک به ماجرا داستان آغاز می شودا ادامه داد: «داستان زمانی جدی می شود که اجتناب ناپذیرباشد و قهرمان تصمیم می گیرد کاری را انجام دهد. این موضوع شاه پیرنگ اصلی داستانرا شکل می دهد و زمانی که این شاه پیرنگ شکل نگیرد مخاطب فیلم را پس می زند. بامحکم شدن شاه پیرنگ داستان مخاطب داستان را باو می کند.»
سجاده چی با بیان اینکهبرای خروج از وضع اول به وضع دوم به یک دوره آمادگی نیاز است افزود: «پس از این مسیرقهرمان به موجودی جدید با هویتی جدید تبدیل می شود. یافتن ابزار برای مواجه باجهان یک مسیر محتوم دارد که آن مواجهه با جهان است و این جهان یا دارای صورتی زیبا و یا اهریمنی است.»
این مدرس ادامه داد: «درنهایت ماهیت جدید قهرمان داستان به ارامشی و تعادلی می رسد و دوگانگی ها و تکثر ازبین می رود. نهایتا آخرین مرحله سفر آغاز می شود و آن بازگشت همراه با آرامش به دنیایقبل است که شباهتی با دنیای قبل از سفر ندارد به این دلیل که نگاه و ذهنیت او تغییرکرده است. قهرمان با نگاه جدیدش دنیا را جای زیباتر و امن تر می کند و از پوسیدگیتدریجی نجات می دهد.»
او به سه مرحله سفرقهرمان اشاره کرد و گفت: «در کل این سفر قهرمان یک بار باید از موقعیت امن خود جداشود، به حقیقت تشرف پیدا کند و از سفری که رفته برگردد. سه گانه ای که بشر برایدرکش از سفر نیاز دارد.»
او متذکر شد: «فیلمنامه ای باید نوشت که خلاقیتداشته باشد و در مقایسه با سایر فیلمنامه ها جذاب تر باشد. شما باید فیلمنامه تانرا به الگو تحمیل کنید.»
سجاده چی گفت: «نوشتن همیشهکار دشواری است. بهترین الگوهای نوشتن را هم اگر در اختیار داشته باشیم کمک می کندبیراهه نرویم اما دقیقا مشخص نمی کند چگونه باید کلمات را روی کاغذ بیاوریم.الگوها را باید به تابعیت خود درآورد.»
او در توضیح نگارش فیلمنامهسه پرده ای گفت: «حادثه محرک در پرده اول اتفاق می افتد که ما را به چشم انداز جدیدمی برد. واقعه ای رخ می هد که حرکت قهرمان را اجتناب ناپذیر می کند و شاهپیرنگ شکلمی گیرد. در پرده دوم موانعی به وجود می آید که از پیشرفت قهرمان جلوگیری می کند.سعی طولانی قهرمان برای تحقق خواسته اش علی رغم موانع ما را به نقطه میانی می رساند.در این نقطه اراده قهرمان تخریب و خواست او را تضعیف می کند.در میانه پرده دومبراساس خواست نویسنده قرار می گیرد.»
او تصریح کرد: «مرحله بعدیدر این پرده این است که هدف قهرمان یادآوری شود که برای چه هدف والاتری این سفر راشروع کرده است. پس از کنارگذاشتن همه تردیدها به پایان پرده دوم وآغازپرده سوم وگره گشایی می رسیم. در پرده سوم به انتخاب می رسیم که در سینمای کودک نهایت فضیلترا انتخاب می کنیم. انگار پایان پرده سوم آغاز یک ماجراجویی جدید است و سینما بهشکل یک چرخه مداوم ادامه پیدا می کند.»
این کارگاه پس از پایان،با پرسش و پاسخ به صورت برخط همراه شد.
سی و سومین جشنواره بین المللیفیلم های کودکان و نوجوانان از 27 مهر تا 2 آبان به صورت مجازی و به دبیری «علیرضاتابش» برگزار می شود.
واژه شناسی این خبر (سفر قهرمان): ▲
سفر قهرمان یک الگوی کلی است که ادعا میشود بیشتر اسطورههای جهان بر اساس آن پی ریزی شدهاند. این الگو نخستین بار، توسط جوزف کمبل در کتاب «قهرمان هزار چهره» (1949) معرفی شد و پس از آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در بعضی از آثار سینمایی استفاده شد.
(واژه سفر قهرمان از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
- قیمت طلای 18 عیار امروز پنجشنبه 9 فروردین 1403، 0.254 درصد افزایش داشت
- قیمت سکه گرمی امروز پنجشنبه 9 فروردین 1403، 1.429 درصد افزایش داشت
- قیمت یورو (مرکز مبادلات ارزی) امروز پنجشنبه 9 فروردین 1403، 0.069 درصد کاهش داشت
- شاخص USDINR امروز -0.01 درصد کاهش را تجربه کرد - چهارشنبه 8 فروردین 1403
- امروز چهارشنبه 8 فروردین 1403 تغییرات نرخ تبادلات دلار با پوند بدون تغییر ماند