وابستگی به خارج از کشور در تامین قطعات کاهش چشمگیری داشته است
به نقل از خبرگزاری تسنیم1399/10/25کد خبر 1399a1122888
گروه استانها- مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه وابستگی به خارج از کشور در تامین قطعات کاهش چشمگیری داشته است گفت: خودروهای معوق از 200 هزار خودرو به 15 هزار دستگاه رسید.
(تصویر شماره 1)
بهگزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرشاد مقیمی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اقدامات ایران خودرو اظهار داشت: ایران خودرو در شرایط فعلی در سال جهش تولید یکی از برنامههای اساسی که دنبال میکند این است که در حوزههای مختلف تولیدی بتواند اهداف موردنظر مقام معظم رهبری و سیاستهای تدوین شده را تحقق یابد و در این راستا گامهای بلندی بردارد.
وی افزود: در حوزه سواری نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد رشد تولید داشتیم که به برکت همت، پشتکار و فعالیتهای شبکه ما است که با وجود همه مشکلات در سالی که تحریمها نسبت به سال گذشته توسعه بیشتری یافته و در شرایط سخت بیماری کرونا این اقدام انجام شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: در حوزه خودروهای سنگین بیش از 46 درصد نسبت به سال گذشته رشد تولید داریم که اقدام بزرگی است به طوری که از آن چیزی که بودیم فاصله گرفتیم و از آن چیزی که باید باشیم فاصله زیاد داریم بنابراین باید قدمها را برداریم و مشکلات را نمیتوان با حرف و شعار برطرف کرد و هر فردی بر اساس مسئولیت خود باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد که در نهایت توفیقات خوبی حاصل میشود.
مقیمی تصریح کرد: 24 شرکت در استان مرکزی به صورت مستقیم با شرکت ایران خودرو کار میکنند و از حدود 5 درصد از قطعات( از نظر تعداد شرکتها) این استان تامین میکند که این شاخص نشاندهنده صنعتی بودن استان مرکزی است و این آمادگی وجود دارد که در زمینه تعداد شرکتها، حجم کار، تعداد قطعات و غیره توسعه و رشد دهیم.
وی بیان کرد: میزان نیازمندیهایی که گاهی اوقات به خارج از کشور وابسته است همه موجود است و از این اقدام استقبال و کمک میکنیم که در جلسه امروز با تماس تلفنی با یکی از مدیرعاملهای بانکهای بزرگ کشور در زمینه تسهیلاتی که باید به شرکت موردنظر برای ساخت داخلی یکی از قطعات ما تخصیص میداد صحبتهایی شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بیان کرد: در زمینه خودروهای جدید استان درگیر است به طوری که امروز در مجموعه برخی از سازندهها بازدید داشتیم به سبب اینکه خودروی جدیدی برای نخستین بار در این بازه زمانی به بازار عرضه شد که از برکات و نعمات تحریم است به طوری که متوقف شده باید اما همه پای کار ایستادند و نشان دادیم که ما موشک نداریم به پایگاههای کسانی که چشم خوب به کشور ندارند بزنیم اما موشک ما همین اقدامات در حوزه تولید است و انتظار داشتند که این صنعت متوقف شود درصورتیکه اکنون رشد تولید و جهش تولید را دنبال میکند و به زودی خودروهای جدیدی ارائه میکند و از ظرفیت استان در این زمینه استفاده میشود.
انقلاب بزرگ در حوزه خودروسازی کشور
مقیمی با اشاره به اینکه رویداد مهمی در کشور ظرف هفته آینده رونمایی میشود و انقلاب بزرگ در حوزه خودروسازی است، گفت: اکنون گیربکس خودروها از فرانسه است به طوری که با وجود اینکه بیش از 95 درصد ساخت در داخل کشور است اما ژن این گیربکس خارجی است و با کمک سازندگان و حمایتهای وزیر و دستاندرکاران امروز شاهد این هستیم که گیربکس با ژن ایرانی 6 دنده دستی تولید کردیم که در خودرو راناپلاس انجام شده و در خودروهای سمند و دنا و غیره انجام میشود که حاصل زحمات مهندسان داخلی و این اقدام تحول بزرگ است.
وی ادامه داد: گیربکس AMT نیمه اتوماتیک و اتوماتیک هم در قله بعدی در دستورکار داریم و به زودی به چرخه خدمات ایران خودرو به مردم ارائه میشود بنابراین باید با برنامهریزی موضوعات را هدفگذاری و توانمندیها را متمرکز کنیم که توفیقات خوبی به همراه دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عنوان کرد: در زمینه داخلیسازی اکنون تعداد قابل توجهی از قطعات که از خارج از کشور تامین میشد به حدود 100 قطعه رسیده است که این کار کاهش وابستگی به خارج از کشور را به دنبال دارد، در سال 97 بیش از 60 هزار دستگاه سی کی دی و در سال 98به 15 هزار دستگاه تولید کردیم و در سال 99 به 6 هزار دستگاه نرسید به عبارتی تولیدها اشتغال بیشتر فراهم کرده است.
خودرو را با زیان تولید میکنیم
مقیمی تصریح کرد: نیاز به سرمایه در گردش بیشتر داریم به طوری که با توجه به تفاوت قیمت مواد اولیه نسبت به سالهای گذشته باید سرمایه در گردش بیشتری در اختیار داشته باشیم که با پیگیریهای وزیر صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع در شورای پول و اعتبار مصوبه خوبی صادر شده که با ابلاغ این مصوبه بخشی از نگرانیها برطرف میشود.
وی ادامه داد: خودرو را با زیان تولید میکنیم که دلایل مختلفی دارد به طوری که بر اساس اختیارات موجود باید در درون بنگاه اقداماتی انجام شود تا قیمت خودرو کاهش یابد، از سال گذشته تاکنون بیش از 5 هزار میلیارد تومان از داراییهای غیرمولد ایران خودرو را واگذار کردیم و به داراییهای مولد از جمله گیربکس، عرضه خودرو جدید به بازار و غیره تبدیل کردیم و قیمت تمام شده خودرو 71 درصد اجزا، قطعات و مواد اولیه است که خریداری میشود که برای کاهش قیمت خودرو قطعهسازان نیز باید همکاری کنند.
اختلاف قیمتها دو سر بازنده از جمله مصرفکننده و تولیدکننده دارد
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: اختلاف قیمتها دو سر بازنده از جمله مصرفکننده و تولیدکننده دارد که این دو گروه بازنده بازار هستند بنابراین اقداماتی انجام میشود تا شکاف قیمتی برطرف شود، جذب نیرو در ایران خودرو از سال 98 تا امروز افزایش یا کاهش نداشتیم به عبارتی جلوی ورود نیروهای اضافی را بستیم و آهنگ اینکه اصلاح کنیم را در پیش گرفتیم.
مقیمی ادامه داد: بدهی 40 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو به شرکتها درست نیست به طوری که مطالبات 650 شرکت قطعهساز همکار با ایران خودرو 15 هزار میلیارد تومان است که 5 هزار میلیارد تومان آن بدهی 120 روزه است که در برنامه زمانبندی و منابعی که تا یک ماه آینده تزریق میشود مطالبات پرداخت میشود.
وی با اشاره به اینکه پراکندگی بالای قطعهسازان در کشور هزینه تولید را افزایش میدهد بنابراین میتوان این موضوع را مدیریت کرد به طوری که مجموعه قطعهسازان در یک شهرک مستقر شوند، گفت: برنامه تولید ایران خودرو برای سال آینده این است که در 6 ماهه نخست سال آینده 360 هزار خودرو و در 6 ماهه دوم 380 هزار خودرو است که در سال 97 حدود 420 هزار خودرو و در سال 98 تولید خودرو به 371 هزار خودرو و سال 99 از 370 هزار خودرو عبور کردیم و رکورد تولید خودرو در سال 98 شکسته شد که با برنامهریزیهای انجام شده در ایام دهه فجر از همه تولید سال 97 عبور میکنیم و به 500 هزار دستگاه میرسیم که نشان میدهد ظرفیت و توانمندی در داخل کشور در طراحی و تولید وجود دارد و ایران خوردو سالی یک محصول جدید به بازار عرضه میکند.
200 هزار خودرو معوق سال 98 به 15 هزار خودرو رسید
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: حدود 200 هزار خودرو معوق سال گذشته امسال به 15 هزار خودرو رسیده است و تا پایان سال همه خودروهای معوق به دست مردم میرسد اما برای خودروهای فروش فوری معوقه وجود ندارد، با توجه به تفاوت قیمت کارخانه با بازار با تقاضاها مواجه هستیم اما برای هیچ فردی تغییر زمان تحویل درنظر گرفته نشده و باید حقوق شهروندی رعایت شود.
مقیمی عنوان کرد: فروش به صورت اینترنتی انجام میشود و سبد فروشی در شرکت نداریم بنابراین در زمینه فروش قطعات آمادگی داریم تا شرکت ایساکو همه شبکه فروش قطعات را به کار گیرد تا قطعات به خردهفروش برسد و در زمینه آموزش نمایندگیها و مکانیکها این موضوع مورد توجه قرار گرفته و با تزریق منابع مالی کمیسیون نمایندگیها پرداخت میشود و مشکلی در این زمینه نیست.
بررسی استقرار خط تولید ایران خودرو در استان و تولید خودروهای سنگین در هپکو
وی تصریح کرد: در زمینه استقرار خط تولید ایران خودرو در استان و تولید خودروهای سنگین در هپکو باید موضوع در جلسات کارشناسی بررسی شود و در زمینه داخلیسازی نیز تولید اتوبوس را با 85 هزار یورو ارزبری آغاز کردیم و ارزبری آن به 42 هزار یورو رسیده است که در سال آینده به 33 هزار یورو میرسد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بیان کرد: موضوع داخلیسازی در اولویت اهداف ما است و در لایحه بودجه 1400 نیز درنظر گرفته شده که با سیاستگذاری درست قطعهسازان انگیزه بیشتری پیدا میکنند همچنین در حوزه الکترونیک به خارج از کشور وابستگی داریم که با توجه به ظرفیتهای استان باید به این عرصه ورود پیدا کرد و از برنامههای 5 ساله برای برطرف شدن مشکلات کاهش تعداد شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو است که بخشی به مزایده گذاشته شده و 17 شرکت نیز فهرست شده است.
713/ ت
گروه استانها- مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه وابستگی به خارج از کشور در تامین قطعات کاهش چشمگیری داشته است گفت: خودروهای معوق از 200 هزار خودرو به 15 هزار دستگاه رسید.
- اخبار استانها -
بهگزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرشاد مقیمی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اقدامات ایران خودرو اظهار داشت: ایران خودرو در شرایط فعلی در سال جهش تولید یکی از برنامههای اساسی که دنبال میکند این است که در حوزههای مختلف تولیدی بتواند اهداف موردنظر مقام معظم رهبری و سیاستهای تدوین شده را تحقق یابد و در این راستا گامهای بلندی بردارد.
وی افزود: در حوزه سواری نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد رشد تولید داشتیم که به برکت همت، پشتکار و فعالیتهای شبکه ما است که با وجود همه مشکلات در سالی که تحریمها نسبت به سال گذشته توسعه بیشتری یافته و در شرایط سخت بیماری کرونا این اقدام انجام شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: در حوزه خودروهای سنگین بیش از 46 درصد نسبت به سال گذشته رشد تولید داریم که اقدام بزرگی است به طوری که از آن چیزی که بودیم فاصله گرفتیم و از آن چیزی که باید باشیم فاصله زیاد داریم بنابراین باید قدمها را برداریم و مشکلات را نمیتوان با حرف و شعار برطرف کرد و هر فردی بر اساس مسئولیت خود باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد که در نهایت توفیقات خوبی حاصل میشود.
مقیمی تصریح کرد: 24 شرکت در استان مرکزی به صورت مستقیم با شرکت ایران خودرو کار میکنند و از حدود 5 درصد از قطعات( از نظر تعداد شرکتها) این استان تامین میکند که این شاخص نشاندهنده صنعتی بودن استان مرکزی است و این آمادگی وجود دارد که در زمینه تعداد شرکتها، حجم کار، تعداد قطعات و غیره توسعه و رشد دهیم.
وی بیان کرد: میزان نیازمندیهایی که گاهی اوقات به خارج از کشور وابسته است همه موجود است و از این اقدام استقبال و کمک میکنیم که در جلسه امروز با تماس تلفنی با یکی از مدیرعاملهای بانکهای بزرگ کشور در زمینه تسهیلاتی که باید به شرکت موردنظر برای ساخت داخلی یکی از قطعات ما تخصیص میداد صحبتهایی شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بیان کرد: در زمینه خودروهای جدید استان درگیر است به طوری که امروز در مجموعه برخی از سازندهها بازدید داشتیم به سبب اینکه خودروی جدیدی برای نخستین بار در این بازه زمانی به بازار عرضه شد که از برکات و نعمات تحریم است به طوری که متوقف شده باید اما همه پای کار ایستادند و نشان دادیم که ما موشک نداریم به پایگاههای کسانی که چشم خوب به کشور ندارند بزنیم اما موشک ما همین اقدامات در حوزه تولید است و انتظار داشتند که این صنعت متوقف شود درصورتیکه اکنون رشد تولید و جهش تولید را دنبال میکند و به زودی خودروهای جدیدی ارائه میکند و از ظرفیت استان در این زمینه استفاده میشود.
انقلاب بزرگ در حوزه خودروسازی کشور
مقیمی با اشاره به اینکه رویداد مهمی در کشور ظرف هفته آینده رونمایی میشود و انقلاب بزرگ در حوزه خودروسازی است، گفت: اکنون گیربکس خودروها از فرانسه است به طوری که با وجود اینکه بیش از 95 درصد ساخت در داخل کشور است اما ژن این گیربکس خارجی است و با کمک سازندگان و حمایتهای وزیر و دستاندرکاران امروز شاهد این هستیم که گیربکس با ژن ایرانی 6 دنده دستی تولید کردیم که در خودرو راناپلاس انجام شده و در خودروهای سمند و دنا و غیره انجام میشود که حاصل زحمات مهندسان داخلی و این اقدام تحول بزرگ است.
وی ادامه داد: گیربکس AMT نیمه اتوماتیک و اتوماتیک هم در قله بعدی در دستورکار داریم و به زودی به چرخه خدمات ایران خودرو به مردم ارائه میشود بنابراین باید با برنامهریزی موضوعات را هدفگذاری و توانمندیها را متمرکز کنیم که توفیقات خوبی به همراه دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عنوان کرد: در زمینه داخلیسازی اکنون تعداد قابل توجهی از قطعات که از خارج از کشور تامین میشد به حدود 100 قطعه رسیده است که این کار کاهش وابستگی به خارج از کشور را به دنبال دارد، در سال 97 بیش از 60 هزار دستگاه سی کی دی و در سال 98به 15 هزار دستگاه تولید کردیم و در سال 99 به 6 هزار دستگاه نرسید به عبارتی تولیدها اشتغال بیشتر فراهم کرده است.
خودرو را با زیان تولید میکنیم
مقیمی تصریح کرد: نیاز به سرمایه در گردش بیشتر داریم به طوری که با توجه به تفاوت قیمت مواد اولیه نسبت به سالهای گذشته باید سرمایه در گردش بیشتری در اختیار داشته باشیم که با پیگیریهای وزیر صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع در شورای پول و اعتبار مصوبه خوبی صادر شده که با ابلاغ این مصوبه بخشی از نگرانیها برطرف میشود.
وی ادامه داد: خودرو را با زیان تولید میکنیم که دلایل مختلفی دارد به طوری که بر اساس اختیارات موجود باید در درون بنگاه اقداماتی انجام شود تا قیمت خودرو کاهش یابد، از سال گذشته تاکنون بیش از 5 هزار میلیارد تومان از داراییهای غیرمولد ایران خودرو را واگذار کردیم و به داراییهای مولد از جمله گیربکس، عرضه خودرو جدید به بازار و غیره تبدیل کردیم و قیمت تمام شده خودرو 71 درصد اجزا، قطعات و مواد اولیه است که خریداری میشود که برای کاهش قیمت خودرو قطعهسازان نیز باید همکاری کنند.
طرح جدید فروش فوری 3 محصول ایران خودرو از امروز
جزئیات تولید خودروی "تارا برقی" با همکاری ایران خودرو
جزئیات طرح تبدیل حوالههای 22 محصول ایران خودرو اعلام شد+ جدول
اختلاف قیمتها دو سر بازنده از جمله مصرفکننده و تولیدکننده دارد
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: اختلاف قیمتها دو سر بازنده از جمله مصرفکننده و تولیدکننده دارد که این دو گروه بازنده بازار هستند بنابراین اقداماتی انجام میشود تا شکاف قیمتی برطرف شود، جذب نیرو در ایران خودرو از سال 98 تا امروز افزایش یا کاهش نداشتیم به عبارتی جلوی ورود نیروهای اضافی را بستیم و آهنگ اینکه اصلاح کنیم را در پیش گرفتیم.
مقیمی ادامه داد: بدهی 40 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو به شرکتها درست نیست به طوری که مطالبات 650 شرکت قطعهساز همکار با ایران خودرو 15 هزار میلیارد تومان است که 5 هزار میلیارد تومان آن بدهی 120 روزه است که در برنامه زمانبندی و منابعی که تا یک ماه آینده تزریق میشود مطالبات پرداخت میشود.
وی با اشاره به اینکه پراکندگی بالای قطعهسازان در کشور هزینه تولید را افزایش میدهد بنابراین میتوان این موضوع را مدیریت کرد به طوری که مجموعه قطعهسازان در یک شهرک مستقر شوند، گفت: برنامه تولید ایران خودرو برای سال آینده این است که در 6 ماهه نخست سال آینده 360 هزار خودرو و در 6 ماهه دوم 380 هزار خودرو است که در سال 97 حدود 420 هزار خودرو و در سال 98 تولید خودرو به 371 هزار خودرو و سال 99 از 370 هزار خودرو عبور کردیم و رکورد تولید خودرو در سال 98 شکسته شد که با برنامهریزیهای انجام شده در ایام دهه فجر از همه تولید سال 97 عبور میکنیم و به 500 هزار دستگاه میرسیم که نشان میدهد ظرفیت و توانمندی در داخل کشور در طراحی و تولید وجود دارد و ایران خوردو سالی یک محصول جدید به بازار عرضه میکند.
200 هزار خودرو معوق سال 98 به 15 هزار خودرو رسید
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: حدود 200 هزار خودرو معوق سال گذشته امسال به 15 هزار خودرو رسیده است و تا پایان سال همه خودروهای معوق به دست مردم میرسد اما برای خودروهای فروش فوری معوقه وجود ندارد، با توجه به تفاوت قیمت کارخانه با بازار با تقاضاها مواجه هستیم اما برای هیچ فردی تغییر زمان تحویل درنظر گرفته نشده و باید حقوق شهروندی رعایت شود.
مقیمی عنوان کرد: فروش به صورت اینترنتی انجام میشود و سبد فروشی در شرکت نداریم بنابراین در زمینه فروش قطعات آمادگی داریم تا شرکت ایساکو همه شبکه فروش قطعات را به کار گیرد تا قطعات به خردهفروش برسد و در زمینه آموزش نمایندگیها و مکانیکها این موضوع مورد توجه قرار گرفته و با تزریق منابع مالی کمیسیون نمایندگیها پرداخت میشود و مشکلی در این زمینه نیست.
بررسی استقرار خط تولید ایران خودرو در استان و تولید خودروهای سنگین در هپکو
وی تصریح کرد: در زمینه استقرار خط تولید ایران خودرو در استان و تولید خودروهای سنگین در هپکو باید موضوع در جلسات کارشناسی بررسی شود و در زمینه داخلیسازی نیز تولید اتوبوس را با 85 هزار یورو ارزبری آغاز کردیم و ارزبری آن به 42 هزار یورو رسیده است که در سال آینده به 33 هزار یورو میرسد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بیان کرد: موضوع داخلیسازی در اولویت اهداف ما است و در لایحه بودجه 1400 نیز درنظر گرفته شده که با سیاستگذاری درست قطعهسازان انگیزه بیشتری پیدا میکنند همچنین در حوزه الکترونیک به خارج از کشور وابستگی داریم که با توجه به ظرفیتهای استان باید به این عرصه ورود پیدا کرد و از برنامههای 5 ساله برای برطرف شدن مشکلات کاهش تعداد شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو است که بخشی به مزایده گذاشته شده و 17 شرکت نیز فهرست شده است.
713/ ت
- قیمت طلای 18 عیار امروز پنجشنبه 9 فروردین 1403، 0.254 درصد افزایش داشت
- قیمت سکه گرمی امروز پنجشنبه 9 فروردین 1403، 1.429 درصد افزایش داشت
- قیمت یورو (مرکز مبادلات ارزی) امروز پنجشنبه 9 فروردین 1403، 0.069 درصد کاهش داشت
- شاخص USDINR امروز -0.01 درصد کاهش را تجربه کرد - چهارشنبه 8 فروردین 1403
- امروز چهارشنبه 8 فروردین 1403 تغییرات نرخ تبادلات دلار با پوند بدون تغییر ماند