فراخوان «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان»
به نقل از خبرگزاری ایلنا1400/2/15کد خبر 14002526633
(تصویر شماره 1)
فراخوان ارسال مقاله و یادداشت با موضوع «فهرستها و جوایز کتابهای کودک و نوجوان» برای شماره جدید «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» منتشر شد.
(تصویر شماره 2)
فراخوان ارسال مقاله و یادداشت با موضوع «فهرستها و جوایز کتابهای کودک و نوجوان» برای شماره جدید «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» منتشر شد.
فراخوان ارسال مقاله و یادداشت با موضوع «فهرستها و جوایز کتابهای کودک و نوجوان» برای شماره جدید «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» منتشر شد.
به گزارش ایلنا به نقل از رسانه ها، در بخشی از این فراخوان که مهلت آن تا 15 خرداد 1400 اعلام شده، آمده است: «نهادهای گوناگونی در دنیای کتاب کودک و نوجوان ایران و جهان با داوری، ارائه فهرست ها و اهدای جوایز فعالیت می کنند. این فهرست ها و جوایز بسته به اهدافی که برای شان تعریف شده است، نقش ها و تأثیرات متفاوتی در ادبیات کودک و نوجوان دارند. آن ها اغلب با رویکردهای متفاوتی شکل گرفته اند و از زوایای مختلفی می توان درباره شان بحث کرد.
یکی از رویکردها، رویکرد مخاطب محور است. فهرست ها بسته به این که برای چه مخاطبانی تدوین و معرفی می شوند، از نظر تأثیر و نقش در ادبیات کودک با هم متفاوتند.
کتاب های برگزیده ای که پیشنهاد می شوند بی شک در تسهیل کار والدین، معلمان، مربیان و کتابداران مدارس و کتابخانه های کودکان جهت انتخاب کتاب های مناسب از بین کتاب های منتشرشده موثرند. این انتخاب ها و جوایز در جهت بخشی به ناشران و رویکرد آنان نیز تاثیر دارند.
برخی دیگر از این جوایز و فهرست ها با نگاه موضوع محور و ارائه فهرست های موضوعی شکل گرفته اند. در چنین رویکردی در انتخاب کتاب فقط به موضوع توجه می شود و به نوعی در کنار کنش گری یا فعالیت های ترویجی و تبلیغی قرار می گیرد.
رویکرد برخی از جوایز و فهرست ها نیز صرفا ادبی است و برای ترویج و معرفی یک جریان و گرایش ادبی شکل گرفته است و احتمالا برآمده از مانیفستی ادبی است.
با این حال پرسش این است که چگونه باید درباره جوایز ادبی و فهرست ها سخن گفت و نقدشان کرد؟ معیارهای نقد و بررسی و ارزیابی این فهرست ها و جوایز چیست؟ چگونه می توان تاثیرشان را در ادبیات کودک و نوجوان سنجید؟
برای مطالعه کامل فراخوان، محورهای آن و شیوه نامه ارائه مقالات، کلیک کرده و فایل کامل را دانلود کنید.
یکی از رویکردها، رویکرد مخاطب محور است. فهرست ها بسته به این که برای چه مخاطبانی تدوین و معرفی می شوند، از نظر تأثیر و نقش در ادبیات کودک با هم متفاوتند.
کتاب های برگزیده ای که پیشنهاد می شوند بی شک در تسهیل کار والدین، معلمان، مربیان و کتابداران مدارس و کتابخانه های کودکان جهت انتخاب کتاب های مناسب از بین کتاب های منتشرشده موثرند. این انتخاب ها و جوایز در جهت بخشی به ناشران و رویکرد آنان نیز تاثیر دارند.
برخی دیگر از این جوایز و فهرست ها با نگاه موضوع محور و ارائه فهرست های موضوعی شکل گرفته اند. در چنین رویکردی در انتخاب کتاب فقط به موضوع توجه می شود و به نوعی در کنار کنش گری یا فعالیت های ترویجی و تبلیغی قرار می گیرد.
رویکرد برخی از جوایز و فهرست ها نیز صرفا ادبی است و برای ترویج و معرفی یک جریان و گرایش ادبی شکل گرفته است و احتمالا برآمده از مانیفستی ادبی است.
با این حال پرسش این است که چگونه باید درباره جوایز ادبی و فهرست ها سخن گفت و نقدشان کرد؟ معیارهای نقد و بررسی و ارزیابی این فهرست ها و جوایز چیست؟ چگونه می توان تاثیرشان را در ادبیات کودک و نوجوان سنجید؟
برای مطالعه کامل فراخوان، محورهای آن و شیوه نامه ارائه مقالات، کلیک کرده و فایل کامل را دانلود کنید.
واژه شناسی این خبر (ادبیات کودک): ▲
ادبیات کودک و نوجوان گونهای از ادبیات است که جداسازی آن از بخشهای دیگر ادبیات با سن مخاطبان آن انجام میشود. این گونهٔ ادبی هنگامی پدید آمد که بزرگسالان متوجه شدند کودکان و نوجوانان به سبب گنجایشهای شناختی و ویژگیهای رشدی خود آمادگی پذیرش متنهای بزرگسال را ندارند و به متنهایی نیاز دارند که پاسخگوی دورهٔ رشد و نیازهای آنها باشد.
(واژه ادبیات کودک از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)