عکس ' این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش ترین محصول سایپاست!
به نقل از خبرگزاری تحلیلی ایران1401/12/27کد خبر 1401c1300224
امیر مسعود عابدینی: بر اساس آمار فروش سایپا در کدال پرفروش ترین محصولات این کارخانه ، گروه خودروهای ایکس ۲۰۰ هستند که شامل تیبا ها ، ساینا و کوییک می شوند که قیمت شان در بازار آزاد برای مدل های اتومات به بالای ۴۰۰ میلیون رسیده اند. خودروهایی که جایگزین های پراید برای اقشار کم درآمد هستند اما حالا حتی با محاسبه کیلویی هم گران می افتند!
بازار خودرو در هر کشوری خودروهای جمع و جور شهری با ابعاد کمتر از ۴.۳ متر است که به عنوان خودروهای ورودی به کلاس C شناخته می شوند و در عمده بازار های خودرو جهان، پرفروش ترین محصولات به شمار می آیند.بازار این خودرو ها در ایران تا پیش از خداحافظی پراید در اختیار این خودرو بود اما با خروج این خودرو از خط تولید در حال حاضر در اختیار تنوع گسترده خانواده پلت فرم X۲۰۰ است.
در سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا در راستای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی اصلاحاتی را در پلتفرم پراید اعمال کرد و موفق شد پلتفرمی ایمن تر به نام X۱۰۰ را طراحی کرده و محصولات جدید خود را (۱۱۱ و ۱۳۲) بر پایه آن تولید و به بازار عرضه کند. پس از به سرانجام رسیدن پروژه ساخت محصولات خانواده X۱۰۰ ، شرکت سایپا برای محصولات جدید خود پلتفرم جدیدی را طراحی کرد که بر اساس ادعای مسئولان این شرکت، نسبت به مدل پایه کاملا مورد بازنگری قرارگرفته و اصلاحات بسیاری در بخش پیشرانه، گیربکس و سیستم ترمز آن انجام شد و این پلتفرم جدید X۲۰۰ نام داشت و خودروهایی همچون تیبا، ساینا و کوییک نیز بر پایه همین پلتفرم شکل گرفتند.
پلت فرم X۲۰۰ با معرفی تیبا استارت خورد. X۲۰۰ برنامه جایگزین سایپا برای پراید بود و تیبا برای سال های طولانی بدون عضو جدیدی در این خانواده به تولید رسید. در چند سال اخیر اما با حذف پراید و جهش بی رویه قیمت خودرو و نیاز به خودروهای اقتصادی شهری با توجه به مشکلات مالی خانوارهای دهک های پایین تر ، خانواده X۲۰۰ بیش از پیش گسترش پیدا کرد . تیبا که در آستانه معرفی، امکانات چندان متفاوتی در مقایسه با پراید نداشت این روزها با نام ساینا توسعه یافته است . در کنار مدل های هاچ بک و معمولی این پلتفرم ، کوییک هم به در کلاس کراس اوور هاچ بک به پلت فرم X۲۰۰ افزوده شده است. خودروهایی که همگی ارزان ترین خودروهای تولید داخل را تشکیل می دهند و همیشه انتقادهای زیادی به کیفیت شان وارد می شود اما به دلیل مقایسه قیمت ، پرفروشهای بازار در بازار دسته اقتصادی هستند و همین امسال ۲۰۰ هزار خودرو از این محصولات فروش رفته است.
خانواده ایکس ۲۰۰
اولین محصول ملی سایپا،یعنی تیبا،براساس پلتفرم X۲۰۰ ساخته شد.خودرویی که لقب جانشین پراید را یدک می کشید،در صورتی که هنوز پراید روی خط تولید حضور داشت!
بعد از گذشت ۴ سال،جای خالی پراید هاچ بک با تیبا ۲ ساخته شد.نسخه هاچ بک تیبا صندوق دار،این بار برای رقابت با پژو ۲۰۶ به میدان آمده بود.
بعد از این خودرو،ساینا معرفی شد؛پلتفرم و پیشرانه قدیمی که با فیس لیفتی مشتریان را به سمت خود جذب کرد.
سیاست سایپا در معرفی محصولات جدیدی که براساس پلتفرمی قدیمی بوده،دقیقا برعکس سیاستی است که خودروسازان بزرگ جهان به کار می برند.به جای اینکه اصلاحاتی انجام شود تا قدیمی بودن پلتفرم و مشکلات ایمنی آن برطرف شود،فقط به ظاهر قضیه نگاه می کنند و چهره خودرو عوض می شود.
اولین خودرویی از پلتفرم X۲۰۰ که گیربکس اتوماتیک داشت،ساینا بود.گیربکس اتوماتیک CVT که ساخت کمپانی پانچ بلژیک بود و در خودروی بعدی سایپا یعنی کوییک هم حضور داشت.در سال ۹۹،دوباره فیس لیفتی جزئی روی این خودرو اعمال شد.
بعد از کش و قوس های فراوان،کوییک به میدان آمد.خودرویی براساس همان پلتفرم که با تغییراتی در ظاهر و امکانات همراه بود و به عنوان فیس لیفت تیبا ۲ شناخته می شد.تغییرات بسیار نامحسوس در کنار بی کیفیت بودن متریال و پیشرانه و گیربکس،ترکیب همیشگی سایپا که اصلا با لقب خودروی اقتصادی سازگاری نداشت.
نسخه های مختلف دنده ای و اتوماتیک، دو رنگ با کد R، پلاس و... از این مدل عرضه شد؛بازی با اعداد و حروف و رنگ ها برای حفظ کردن مشتریان!
آیا فیس لیفتی دیگر روی کوییک خواهیم دید؟بله!
اطلس در راه است.نمای جلویی ترکیبی از کیا و فورد و نمای عقبی هم ترکیبی از طراحی محصولات جدید رنو!وقتی هیچ چیز به هم نمی خورد!
تاکنون عکس هایی از ظاهر بیرونی این خودرو به طور رسمی منتشر شده است.اما انتظار داریم که کابین خودرو با مدل بعدی که سهند نام دارد، یکسان باشد.طراحی جدیدی که ما را یاد محصولات رنو می اندازد.
پیشرانه جدید(برای ساپیا!) به نام M۱۵GSI که فناوری VVT مجهز شده، ۹۰ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۱۳۷ نیوتون متری تولید می کند.فناوری VVT باعث می شود تا مصرف سوخت کمتری نسبت به پیشرانه قبلی یعنی M۱۵ صورت بگیرد.
و در نهایت،رسیدیم به آخرین خودروی سایپا که سهند نام دارد.خودرویی که با نامش،زیبایی واقعی یکی از مهم ترین کوه های آتشفشانی ایران را به یاد نمی آورد.
تغییرات ظاهری و آپشنی فراوان و بالاخره تغییر در پیشرانه،اتفاقاتی بودند که در سهند رخ داد.در نمای جلویی شاهد طراحی هستیم که بهتر از تیبا و ساینا است.در نمای کناری،هنوز هم یاد تیبا در دل ها زنده می شود!
در نمای عقب،با طراحی مدرنی روبه رو هستیم که اصلا به سهند نمی آید!در واقع بهتر است اینگونه بگوییم که اگر این طراحی در نمای عقب روی شاهین اجرا می شد،خیلی جذاب تر بود تا ساینا!
سهند انگار می خواهد به همگان بفهماند که آنچنان اقتصادی نیست.فرض کنید در این خودرو که به احتمال زیاد در خارج از کشور زیر ۱۵ هزار دلار قیمت بخورد،شاهد استفاده از آپشنی مثل دوربین ۳۶۰ درجه و یا رادار نقطه کور هستیم و این یعنی یک پارادوکس بزرگ!
خودروسازان بزرگی مثل هیوندای،رنو،کیا و... وقتی خودرویی اقتصادی معرفی می کنند،بیشترین تمرکزشان بر این است که برای قشر ضعیف جامعه،خودرویی با کیفیت که چندین سال دوام بیاورد بسازند نه اینکه امکاناتی بیش از حد نیاز برایش در نظر بگیرند!
همان پیشرانه به کار رفته در اطلس،در سهند هم حضور خواهد داشت.دو نوع گیربکس ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک(CVT) برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
معلوم نیست که این آخرین محصولی باشد که از این پلتفرم استفاده می کند.ممکن است سایپا دوباره فیس لیفتی روی فیس لیفت های دیگر بزند و با نام سبلان و دماوند و... به بازار عرضه کند!
۴۱۴۱ کد خبر 1744577
واژه شناسی این خبر (سایپا):
سایپا ، ( سرنام : شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل (به فرانسوی : Société anonyme iranienne de production des automobile )) شرکت خودروسازی ایرانی است که مقر آن در تهران قرار دارد و در سال ۱۳۴۴ بنیان نهاده شد. نخستین خودروهای این شرکت، محصولات شریک فرانسوی آن، سیتروین بودند و در سال ۱۳۴۷، سایپا بسیاری از مدل های ژیان را می ساخت. در سال ۱۳۵۲ با توافقی با شرکت خودروسازی فرانسوی رنو ، رنو ۵ در مدل های ۲ و ۴ در توسط سایپا به بازار عرضه شد.
با رخ دادن انقلاب ۱۳۵۷ ، دولت ایران، شرکت سایپا را در ۱۶ تیر ۱۳۵۸ به مالکیت خود درآورد و سایپا، از آذر ۱۳۶۰ زیرنظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۷۲، یکی از پرفروش ترین خودروهای تاریخ ایران، پراید ، برای نخستین بار توسط سایپا در ایران تولید شد.
(برگرفته از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
یک کارخانه خودروسازی در شاهرود کلنگ زنی شد/ ایجاد ۳۳۰۰ فرصت شغلی
1402/1/10
شاهرود- نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس از کلنگ زنی یک واحد تولید خودرو در شاهرود خبر داد و گفت: این کارخانه سه هزار و ۳۰۰ شغل ایجاد می کند. علی اصغرخانیدر گفتگو باخبرنگار مهر ، از کلنگ زنی کارخانه تولید خودرو و ون در شهرستان شاهرود خبر داد و بیان کرد: راه اندازی کارخانه زامیاد در شاهرود مصوب و کلنگ زنی آن دقایقی قبل انجام شد. وی با بیان اینکه ۷۰ شهر در کشور درخواست این مجموعه را داشتند که با پیگیری های انجام شده و همچنین رایزنی لازم، به شهرستان شاهرود واگذار شد، افزود: سه هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال زایی خواهد شد. نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: کارخانه زامیاد شاهرود، بزرگترین کارخانه استان سمنان است که ۲۵ هزار خودرو در سال تولید می کند.خانیبا بیان اینکه توسعه متوازن ...
اشتباه بانک ها را به حساب مشتریان خودرو نگذارید1402/1/7
به گزارش ایران اکونومیست، اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که برای اولین بار مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز طرح فروش خودروهای داخلیخارج از فرآیند قرعه کشیبرای همه خودروها خبر داد و تاکید کرد که در این طرح همه متقاضیان حائز شرایط خودرو دریافت می کنند.این موضوع نشان می داد که بالاخره وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از یکسال بالاخره می خواهد بساط قرعه کشی خودروها را جمع و وعده اتمام قرعه کشی خودروها تا پایان سال ۱۴۰۱ را محقق کند.البته که همچنان قرعه کشی برگزار می شود و دلواپسی مردم از چرخش گردونه آرام نمی گیرد، اما حداقل اش این است که دیگر برنده نشده ای که حائزهمهشرایط اعلامی باشد نداریم و همه افرادی که می توانند ثبت نام خودروی مورد نظر خود را انجام دهند، براساس الویتی که از همین ...
گرانی شدید انواع خودرو در تعطیلات نوروزی1402/1/10
بازار خودرو در هفته دوم فروردین ۱۴۰۲ با وجود نیمه تعطیل بودن شاهد افزایش قیمت خودرو و تقاضا برای انواع خودرو به دلیل گرانی دلار بود.بازار خودرو برخلاف سیاست های اشتباه وزارت صمت در تعطیلات نوروزی موتور گرانی را روشن کرده است، شایعات افزایش قیمت خودرو از ۳۰ تا ۷۰ درصد در کارخانه منجربه افزایش «رفتار هیجانی» سودجویان در بازار شده است. باتوجه به اینکه خودرو یک کالای سرمایه ای با سود دهی آنی است، شیوه های فروش آزمون و خطای وزارت صمت فقط «حباب» قیمتی در بازار ایجاد کرده است.طرح یکپارچه عرضه خودرو بازار فروردین ماه را بر خلاف هر سال به سمت رشد قیمت ها سوق داده است، اگر این شرایط بعداز تعطیلات نوروزی ادامه یابد، می توان انتظار داشت کنترل قیمت یا کنترل بازار خودرو دیگر امکان پذیر نباشد. سیدرضا فاطمی ...