به نقل از پایگاه خبری ایران اکونومیست1402/3/4195کد خبر 1402312973 دقیقه برای مطالعه

سهم دهک های جامعه از بازار خودرو


وزارت صمت توان خرید 10 دهک جامعه برای خرید خودرو را از 120 میلیون تومان تا بالای یک میلیارد و 450 میلیون تومان اعلام کرد..


 وزارت صمت در گزارشی به سهم دهک های جامعه از بازار خودرو پرداخت..


در این گزارش توان خرید هر یک از 10دهک جامعه در بازه قیمتی با کف 120میلیون تومان تا بالای یک میلیارد و 450میلیون تومان سنجش شده است..


وزارت صمت در این گزارش، سه پیش بینی تقاضا شامل بدبینانه ، محتمل و خوش بینانه را برای دهک های اول تا دهم در نظر گرفته است..


طبق گزارش منتشره، دهک دوم جامعه دارای بیشترین سهم محتمل در بازار خودرو کشور است و کمترین سهم نیز به دهک نهم اختصاص دارد..


      آن طور که در گزارش وزارت صمت آمده، برای دهک نخست حد ریالی بین 120 تا 175میلیون تومان در نظر گرفته شده است..


این در شرایطی است که در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق خودروهای داخلی قیمتی بیشتر از 175میلیون تومان دارند و کف قیمت خودروهای صفر در بازار آزاد نیز بیش از 300میلیون تومان است..


بنابراین با توجه به بازه قیمتی درنظرگرفته شده برای دهک نخست، اعضای این دهک به عنوان ضعیف ترین قشر جامعه از نظر درآمد، دستشان به خودروی نو نمی رسد و ناچارند به سراغ دست دوم ها بروند..


این موضوع البته مطلق نیست، اما رشد قیمت خودرو گویای این واقعیت است که اکثریت اعضای دهک نخست توان خرید خودروی نو چه از بازار و چه از کارخانه را ندارند..


      به هر حال در حالت بدبینانه، تقاضا برای این دهک در بازار خودرو حدود 245هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه نیز حدودا 354هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه اما سهمی حدودا 287هزار دستگاهی برای دهک یکم در بازار خودرو برآورد شده است..


برای دهک دوم نیز حد ریالی بین 175 تا 209میلیون تومانی در نظر گرفته شده است..


اعضای این گروه با توجه به کف قیمت، می توانند نسبت به خرید خودرو از کارخانه اقدام کنند، هرچند انتخاب محدودی خواهند داشت..


برای خرید خودروی نو از بازار آزاد اما کار سختی پیش روی اعضای دهک دوم است، چه آنکه فاصله ای بیش از 100میلیون تومانی بین سقف توان مالی آنها تا کف قیمت در بازار وجود دارد..


بنابراین دهک دوم دارای بیشترین تقاضای محتمل در بازار خودروی کشور است..


این دهک می تواند انتخاب های بیشتری از سبد فروش خودروسازان (با قیمت کارخانه) داشته باشد، اما برای خرید از بازار همچنان مانند دهک های قبلی با محدودیت هایی مواجه است..


      صمتی ها برای دهک ششم نیز حد ریالی 495 تا 799میلیون تومانی را لحاظ کرده اند..


این محدوده قیمتی به اعضای دهک موردنظر اجازه می دهد خودروهای با کیفیت تر و مجهزتری در مقایسه با دهک های قبلی خریداری کنند..


با توجه به این بازه قیمتی، اعضای دهک هفتم می توانند علاوه بر خرید خودروهای داخلی از کارخانه و بازار، نیم نگاهی به خودروهای خارجی کارکرده نیز داشته باشند..


البته با توجه به قیمت نجومی خودروهای وارداتی، دهک هفتم گزینه های محدودی در این بازار خواهد داشت و باید به سراغ خودروهای با عمر طولانی برود..


      برای دهک هشتم نیز صمتی ها حد ریالی 941میلیون تومان تا یک میلیارد و 95میلیون تومان را در نظر گرفته اند..


اعضای دهک هشتم توانایی بیشتری برای خرید خودروهای کارکرده خارجی دارند، اما آنها نیز با سبد محدودی از این خودروها مواجه هستند..


      این در حالی است که دهک نهم دستش برای خرید خودروهای نسبتا کم کارکرد خارجی بازتر است..


برای این دهک حد ریالی یک میلیارد و 95میلیون تومان تا یک میلیارد و 450میلیون تومان لحاظ شده است..


این دهک به احتمال فراوان بیشتر مشتری خودروهای وارداتی یا نهایتا مونتاژی است..


برای مشاهده کد تصویری اینجا ضربه بزنید
ثبت نظر
خوانندگان و همراهان پایگاه خبری قدیری نیوز، علاوه بر ثبت نظر، پیشنهادات و یا سوالات خود می توانید با ورود به گفتگوی زنده خبری در پیام رسان پایگاه خبری، مستقیما با سایر مخاطبین که هم اکنون در پیام رسان آنلاین هستند درباره موضوعات خبری تبادل نظر کنید. برای استفاده نیازی به ثبت نام ندارید.