برگزاری همایش یکصد سالگی احیای حوزه علمیه قم
به نقل از خبرگزاری مهر1402/3/6کد خبر 1402320742
زنجان-مدیر حوزه های علمیه کشور، از برگزاری همایش یکصد سالگی احیای حوزه علمیه قم در روز 11 آبان ماه امسال خبر داد..
وی از آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه علمیه به عنوان سه ضلع یک مثلث یاد کرد و گفت: به هر میزان که این مثلث در تعالی و جایگاه ارزنده قرار گیرد، به همان میزان شاهد قرار گرفتن جامعه در مسیر سعادت و رفع مشکلات خواهیم بود..
مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه، دوره امامت امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) را نقطه اوج شکوفایی مذهب و اسلام دانست و خاطرنشان کرد: بی تردید اگر این دوران نبود، نیمی از میراث فکری و معرفتی از دست می رفت؛ چرا که از این دوران باید به عنوان عصری که دنیا از معارف دینی بهره مند شد، یاد کنیم..
آیت الله اعرافی همچنین با یادآوری اینکه در دوران امامت امام رضا (ع) نیز شاهد گسترش اسلام و مذهب تشیع بودیم و باید از این دوران به عنوان مرحله بی نظیر یاد کنیم، ابراز کرد: امام رضا (ع) را باید برای ایرانیان یک برکت ویژه قلمداد کنیم؛ چرا که به برکت وجود ایشان حوزه هایی چون حوزه علمیه قم شکل گرفت که در تاریخ بی نظیر است..
وی با تاکید بر اینکه علی رغم اینکه معتقدیم همه حوزه های علمیه جلوه ای از نور هستند اما حوزه علمیه قم در یک قرن اخیر توانست شکل محوری به خود گیرد، ادامه داد: تاریخ بیانگر آن است که حوزه علمیه قم در سخت ترین شرایط و دوران تاریخی شکل گرفت و به همین خاطر معتقدیم ایران و جهان اسلام مدیون بزرگان علم و دانش در فقه، تفسیر، اصول، فلسفه و غیره است..
این مسئول با اشاره به اینکه حوزه های علمیه در همه زمینه ها به ویژه عرصه فرهنگ و علم خدمات ارزنده ای را در همه مقاطع تاریخی ارائه کرده است، یادآور شد: آنچه که بر همگان مسلم است، این است که ایران را باید کشوری قلمداد کنیم که در استقبال از دین اسلام و مذهب تشیع پیشگام بود و توانست با عقلانیت این دین را پذیرا شده و حتی زبان و ادبیات عرب را نیز به اوج برساند..
وی از انقلاب اسلامی به عنوان میراث اسلام و مذهب تشیع که در قم جلوه گری کرد، یاد کرد و افزود: همه این اتفاقات بیانگر ظرفیت عظیم حوزه های علمیه است و این خود بیانگر آن است که به هر میزان که به حوزه های علمیه برای حضور در عرصه های مختلف میدان داده شد، به همان میزان نیز ایران اسلامی جایگاه رفیع خود را بازشناخت و آنجایی که از ورود حوزه های علمیه خبری نبود، شاهد ضربه خوردن کشور بودیم..
مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه های علمیه را باید پشتیبان عزت، اقتدار علمی و معنوی ایران اسلامی و جهان اسلام بدانیم، عنوان کرد: با توجه به همه این ظرفیت ها بنا داریم اسناد کلان و راهبردی برای حوزه های علمیه طراحی کنیم که در این راستا نیازسنجی های لازم نیز انجام شده است..
واژه شناسی این خبر (حوزه علمیه):
حوزه علمیه ، نهاد مذهبی-آموزشی شیعیان برای آموزش و تربیت طلاب علوم دینی است. این مراکز از دوره بعد از امامان شیعه و در طول زمان ایجاد و گسترش یافته است. قم ، بغداد ، نجف ، حله ، اصفهان از مهم ترین حوزه های علمیه شیعیان بوده است. حوزه های علمیه زیر نظر مراجع تقلید اداره می شود. علوم حوزوی در راستای فهم و استنباط آموزه های دینی از قرآن و حدیث طراحی شده است. فقه و اصول اصلی ترین دروس حوزوی است. هزینه های حوزه های از طریق خمس و موقوفات تامین می شود. برخی از کسانی که در حوزه درس می خوانند لباس روحانیت به تن می کنند. کلاس های دروس حوزه علمیه در مدارس، مساجد، مراقد مقدسه و در خانه های روحانیان تشکیل می شود. در سال های بعد از انقلاب اسلامی ایران مدیریت حوزه های ایران متمرکز شد، حوزه های خواهران در سراسر کشور تاسیس شد، مراکز تخصصی حوزوی شکل گرفت.
مراکز آموزشی علوم دینی در میان شیعیان حوزه علمیه نامیده می شود این مراکز دارای کارکردهای آموزشی و تربیتی است که از قرون اول اسلامی ایجاد شده است. در مکان هایی مانند مدرسه و مسجد دروس مربوط به اسلام تدریس می شود، به کسانی که در این مراکز درس می خوانند طلبه می گویند و برخی از طلاب بعد از طی مراحل تحصیلی لباس روحانیت بر تن می کنند. تربیت اخلاقی در کنار امور آموزشی، بخش مهمی از هویت طلبگی را تشکیل می دهد. فقه و اصول مهم ترین محور دروس حوزوی است. حوزه های علمیه زیر نظر مراجع تقلید اداره می شود. وجوهات شرعی و موقوفات از منابع مالی این مراکز است.
(برگرفته از ویکی شیعه)
واژه شناسی این خبر (حوزه های علمیه):
حوزه علمیه ، نهاد مذهبی-آموزشی شیعیان برای آموزش و تربیت طلاب علوم دینی است. این مراکز از دوره بعد از امامان شیعه و در طول زمان ایجاد و گسترش یافته است. قم ، بغداد ، نجف ، حله ، اصفهان از مهم ترین حوزه های علمیه شیعیان بوده است. حوزه های علمیه زیر نظر مراجع تقلید اداره می شود. علوم حوزوی در راستای فهم و استنباط آموزه های دینی از قرآن و حدیث طراحی شده است. فقه و اصول اصلی ترین دروس حوزوی است. هزینه های حوزه های از طریق خمس و موقوفات تامین می شود. برخی از کسانی که در حوزه درس می خوانند لباس روحانیت به تن می کنند. کلاس های دروس حوزه علمیه در مدارس، مساجد، مراقد مقدسه و در خانه های روحانیان تشکیل می شود. در سال های بعد از انقلاب اسلامی ایران مدیریت حوزه های ایران متمرکز شد، حوزه های خواهران در سراسر کشور تاسیس شد، مراکز تخصصی حوزوی شکل گرفت.
مراکز آموزشی علوم دینی در میان شیعیان حوزه علمیه نامیده می شود این مراکز دارای کارکردهای آموزشی و تربیتی است که از قرون اول اسلامی ایجاد شده است. در مکان هایی مانند مدرسه و مسجد دروس مربوط به اسلام تدریس می شود، به کسانی که در این مراکز درس می خوانند طلبه می گویند و برخی از طلاب بعد از طی مراحل تحصیلی لباس روحانیت بر تن می کنند. تربیت اخلاقی در کنار امور آموزشی، بخش مهمی از هویت طلبگی را تشکیل می دهد. فقه و اصول مهم ترین محور دروس حوزوی است. حوزه های علمیه زیر نظر مراجع تقلید اداره می شود. وجوهات شرعی و موقوفات از منابع مالی این مراکز است.
(برگرفته از ویکی شیعه)
واژه شناسی این خبر (آیت الله اعرافی):
علیرضا اعرافی (زاده ۱۳۳۸ش) فقیه شیعه و مدیر حوزه های علمیه ایران و عضو فقهای شورای نگهبان ، مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. وی رئیس سابق جامعه المصطفی العالمیه و هم اکنون امام جمعه شهر قم و عضو شورای عالی حوزه های علمیه نیز است.
اعرافی در فقه و اصول ، شاگرد اساتیدی همچون محمد فاضل لنکرانی و حسین وحید خراسانی و در فلسفه و عرفان نیز از شاگردان عبدالله جوادی آملی بوده است. وی همچنین تفسیر را نزد علی مشکینی و درس هیئت را نزد حسن حسن زاده آملی آموخت و سپس خود به تدریس این علوم و دروس تربیت اسلامی در حوزه و دانشگاه پرداخت.
(برگرفته از ویکی شیعه)
اعلام جزئیات ثبت نام در آزمون ورودی اختصاصی دکتری دانشگاه معارف
1402/3/9
شرایط و ضوابط، تاریخ و نحوه ثبت نام در آزمون ورودی اختصاصی دکتری سال 1402 دانشگاه معارف اسلامی اعلام شد.شرایط متقاضیانالف) عمومی 1. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران. 2. حداکثر سن40 سال؛ متولدین بعد از 1 بهمن 1362 (مدت زمان خدمت سربازی (معافیت، محاسبه نمی گردد) و حضور در جبهه به سقف سنی افزوده می شود).تبصره: اعضاء رسمی هیأت علمی گروه های معارف اسلامی و اساتید حق التدریس گروه های معارف اسلامی به شرط داشتن گواهینامه تدریس 3 ساله از معاونت آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی (مشروط بر اینکه در 2 ترم گذشته تدریس مجاز داشته باشند) از داشتن شرط سنی، مستثنی می باشند. 3. التزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. 4. نداشتن سوء پیشینه کیفری، سوابق سوء اخلاقی، سیاسی ...
آنچه در سند ملی مسجد درباره امام جماعت گفته شده است/ تربیت 4000 طلبه برای امامت مساجد در سال1402/3/9
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، بحث درباره سند ملی مسجد از سال 99 در مجامع کشور مطرح است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی موظف به تدوین آن شده است.در این سند درباره امام جماعت مساجد مفصل صحبت شده است.طلبه ای که فعال بودن و تلاش او به عنوان مدیر می تواند مسجد را احیا کند.حوزه علمیه وظیفه تربیت امام جماعت را دارددر پیش نویس این سند در خصوص امام جماعت آمده است که محور مسجد امام جماعت است.امام جماعت شایسته، روح و مایه حیات و مدیر طبیعی مسجد است.امام جماعت یک شغل مهم و اساسی است و به عنوان یک کار حاشیه ای نباید به آن نگاه کرد.پیش نماز مسجد تنها وظیفه اش امام جماعت نیست و اقامه نماز، اقامه حق و عدل، اقامه دین، ابلاغ احکام دینی از جمله وظایف امام جماعت است.حوزه ...
«علی سپهری» مدیر حوزه علمیه استان زنجان شد1402/3/3
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با پیشنهاد آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور و تصویب شورای عالی حوزه در جلسه یکصد و هفتاد و چهارمین این شورا، حجت الاسلام علی سپهری به مدت ۳ سال به عنوان مدیر حوزه علمیه استان زنجان انتخاب شد. حجت الاسلام علی سپهری استاد سطح عالی حوزه است و نمایندگی طلاب و فضلای زنجان در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را در کارنامه خود دارد. پیش از این حجت الاسلام جواد جعفری مدیریت حوزه علمیه استان زنجان را بر عهده داشت. پایان پیام/73002