افزایش 100 درصدی فروش نمایشگاه کتاب در مقایسه با دوره قبل
به نقل از خبرگزاری کتاب ایران1402/3/3کد خبر 1402394611
به گزارش ایبنا ؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مجموع فروش سی وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران بیش از ۴۰۱ میلیارد تومان بود که در تمامی بخش ها ۱۰۰ درصد افزایش نشان می دهد، عنوان کرد: همچنین برخی روزها نمایشگاه روزانه میزبان بیش از یک میلیون بازدیدکننده و در مجموع نمایشگاه امسال بیش از ۷ میلیون بازدیدکننده داشته است.
واژه شناسی این خبر (نمایشگاه):
نمایشگاه جایگاهی است که در آن ارایه کنندگان و بازدیدکنندگان می توانند با کنش های سازمان یافته و هماهنگ به داد و ستد کالاها ، خدمات و اطلاعات بپردازند. نمایشگاه جایی است که عرضه کنندگان و بازدیدکنندگان با هم روبرو می شوند. نمایشگاه جایگاه شناساندن یک ایده نوین یا جای داد و ستد اطلاعات، نوآوریها، نوآفرینی ها و اختراع هاست.
تاریخ نمایشگاه ها با تاریخ بازرگانی و داد و ستد بشر در پیوند است. بازارهای مکاره از ۶۰۰۰ سال پیش وجود داشته است. فنیقیها به عنوان بزرگترین بازرگانان زمان خود نخستین نمایشگاه ها را در ۲۸۰۰ سال پیش از میلاد برپا کردند. فنیقی ها کالاهای جورواجور خود را با کشتی به سرزمین های دیگر می برند و در آنجا به نمایش می گذاشتند. با دگرگونی های دوران نوزایی و انقلاب صنعتی نیز رفته رفته نمایشگاه ها بهتر و بهتر برگزار شدند و به گونه رویدادهای فصلی، محلی، منطقه ای و جهانی خودنمایی کرد. در سال ۱۸۳۰ نمایشگاه جهانی در شهر پاریس برگزار شد که از کشورهای مختلف چهار گوشه جهان در آن شرکت کردند و در این نمایشگاه مهندس ایفل باپرچ ( برج ایفل ) را در میانه نمایشگاه برای نمایش قدرت و پیشرفت صنعتی فرانسه به جهانیان معرفی کرد. در سال ۱۸۷۹ میلادی در شهر سیدنی استرالیا و در سال ۱۸۸۰ میلادی در شهر ملبورن نمایشگاه جهانی برپا شد. در آن زمان از عمر شهر ملبورن فقط پنجاه سال گذشته بود. از این دو نمایشگاه ۴ میلیون نفر دیدن کردند که برای کشور جوانی مانند استرالیا رقمی بسیار موفقیت آمیز بود. در سال های دیگر نمایشگاه های متعدد دیگری نیز بر پا شدند که از جمله آنان می توان به نمایشگاه جهانی در کشور آمریکا، انگلیس، ژاپن و غیره … اشاره کرد.
(برگرفته از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)