تأثیر و مسئولیت مدارس در تاب آوری و سلامت روان دانشآموزان
تأثیر و مسئولیت مدارس در سلامت روان دانشآموزان موضوعی بسیار مهم است که توجه به آن میتواند نقش مؤثری در پیشگیری، و ارتقای سلامت روان نسل آینده داشته باشد. مدارس به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی نقش تعیینکنندهای در شکلدهی به شخصیت، رفتار و سلامت روان کودکان و نوجوانان ایفا میکنند.
اولین و اساسیترین تأثیر مدارس بر سلامت روان، مرتبط با محیط آموزشی و فضای مدرسه است. فضای مدرسه باید به گونهای طراحی شود که امنیت روانی را تضمین کند، فضایی بدون تبعیض، آزار و خشونت باشد و امکان حمایت اجتماعی و تعامل مثبت میان دانشآموزان و معلمان فراهم آید. پژوهشها نشان دادهاند که فضای باز، رنگبندی مناسب کلاسهای درس و امکاناتی مانند فضای سبز میتوانند باعث کاهش اضطراب و افسردگی در دانشآموزان شوند و به ارتقای سلامت روان آنها کمک کند. بنابراین، مدارس باید بیشتر به جنبههای روانی طراحی ومعماری محیط توجه داشته باشند و از ظرفیتهای تایید شده در ارتقای سلامت روان استفاده کنند.
دومین مسئولیت مدارس، آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی است که به دانشآموزان کمک میکند تا توانمندیهای مقابلهای با استرسها، اضطرابها و فشارهای روانی را یاد بگیرند. آموزش مهارتهایی مانند تابآوری، مدیریت استرس، ارتباط مؤثر و حل مسئله، نقش کلیدی در کاهش مشکلات روانی کودکان و نوجوانان دارد. به طور مثال، آموزش تابآوری به خانوادهها و دانشآموزان، باعث کاهش استرس و افزایش سلامت روان میشود. افزون بر این، ارائه برنامههای مشاورهای و روانشناسی در مدارس میتواند به عنوان یک اقدام درمانی و حمایتی برای دانشآموزان آسیبپذیر عمل کند.
سومین نکته اهمیت نقش کارکنان مدرسه، به ویژه معلمان، در شناسایی و کمک به کودکان نیازمند مراقبتهای روانی است. معلمان به عنوان افرادی که بیشترین تعامل را با دانشآموزان دارند، میتوانند نشانههای اولیه اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی یا نقص توجه را تشخیص دهند و به موقع اقدام کنند. آموزش معلمان برای آگاهیبخشی نسبت به مسائل سلامت روان و شیوههای ارجاع دانشآموزان به مشاوران و متخصصان روانشناسی، یکی از گامهای مهم در مسئولیت مدارس محسوب میشود.
چهارمین مسئولیت مدارس، همکاری با خانوادهها و جامعه برای ارتقای سلامت روان دانشآموزان است. تحقیقات نشان دادهاند که آموزش والدین و بهبود مهارتهای ارتباطی آنها با فرزندان، به کاهش اضطراب و بهبود سلامت روان دانشآموزان کمک میکند.
مدارس میتوانند با برگزاری کارگاههای آموزشی برای والدین و تسهیل ارتباط بین خانواده و مدرسه، محیط حمایتی مناسبی ایجاد کنند تا فرزندانشان در خانه و مدرسه در کنار هم از مراقبت روانی برخوردار شوند.
پنجم، استفاده و کارآیی برنامههای مداخلاتی و کوچینگ شناختی رفتاری برای دانشآموزان خاص و خانوادههای آنها است، به ویژه در مورد کودکان دارای نیازهای ویژه مانند کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی یا فلج مغزی. مطالعات متعددی نشان دادهاند که مداخلات تخصصی مانند کوچینگ عملکرد کاری و آموزش تابآوری میتوانند به طور چشمگیری سلامت روان مادران و خانوادههای دانشآموزان خاص را بهبود بخشند و در نتیجه کیفیت زندگی این کودکان را ارتقا دهند.
دکتر محمدرضا مقدسی بنیانگذار رسانه تاب آوری در ادامه آورده است مدارس مسئولیت فرهنگی و اجتماعی مهمی در زمینه تقویت باورهای مثبت دانشآموزان دارند. باورها و نگرشهای انسان نسبت به زندگی تأثیر عمیقی بر سلامت روان دارند و مدارس با آموزش ارزشهای اخلاقی، معنوی و اجتماعی میتوانند به شکلگیری نگرشهای سالم کمک کنند. پژوهشها نشان دادهاست که اعتقاد به باورهای معنوی مثبت میتواند سلامت روان را به طور قابل توجهی ارتقا دهد.
آموزشهای گروهی مانند رویکرد راهحلمحور که بر افزایش سرزندگی و تحمل عواطف منفی تأکید دارند، میتوانند به طور معنیداری تابآوری و سلامت روان دانشآموزان، بهویژه دانشآموزان معلول جسمی-حرکتی، را افزایش دهند. همچنین برنامههای معنا درمانی گروهی و آموزش مهارتهای زندگی از جمله روشهایی هستند که تأثیر قابل توجهی بر کاهش اضطراب، افزایش عملکرد اجتماعی و سلامت کلی روان دانشآموزان دارند
علاوه بر این، محیط مدرسه با ایجاد فضای امن و حمایتگر میتواند نقش مهمی در پیشگیری و کاهش مشکلات روانی ایفا کند. توجه به آموزش خانوادهمحور نیز در کنار مدرسه میتواند به افزایش تابآوری و سلامت روان دانشآموزان کمک کند، زیرا خانواده و مدرسه باید به صورت هماهنگ در حمایت از دانشآموزان عمل کنند
بنظر میرسد مدارس باید علاوه بر آموزش دروس علمی، به تقویت مهارتهای روانی، اجتماعی و عاطفی دانشآموزان توجه ویژه داشته باشند تا آنان را برای مواجهه با فشارها و چالشهای زندگی آماده کنند و در نتیجه سلامت روان و تابآوری آنان ارتقاء یابد. این مسئولیت از طریق برنامههای آموزشی، پشتیبانی مشاورهای و ایجاد فضای روانشناختی مثبت محقق میشود.
مدارس با ایجاد محیط آموزشی امن و حمایتگر، آموزش مهارتهای زندگی، همکاری با خانوادهها، و ارائه برنامههای مشاورهای، نقش کلیدی در پیشگیری و ارتقای سلامت روان دانشآموزان ایفا میکنند.
معلمان به دلیل تعامل مستقیم با دانشآموزان میتوانند نشانههای اولیه اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی را شناسایی کرده و از طریق آموزشهای اختصاصی، به موقع به مشاوران و متخصصان روانشناسی ارجاع دهند.
برنامههای مداخلاتی و آموزشهای خانوادگی میتوانند بهبود قابل توجهی در سلامت روان دانشآموزان، به ویژه در کودکان دارای نیازهای ویژه، ایجاد کرده و احساس حمایت و تابآوری را در آنها افزایش دهند.