جشنواره چهلودوم؛ کشف استعدادهای نو در سینما
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران: داوران جشنواره چهلودوم در مسیر کشف استعدادها
جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از مهمترین و حساسترین رویدادهای سینمایی کشور، در سال جاری با توجه به ویژگیهای خاص خود، مورد توجه ویژهای قرار گرفت. داوری این جشنواره که به سادگی نمیتوان از آن گذشت، مشابه فیلم مشهور «دوازده مرد خشمگین» به شدت تحت نظارت و چالشها قرار داشت. انتخاب نامزدها و برندگان هر بخش، به دقت انجام شده و هر تصمیم داوران زیر ذرهبین قرار گرفت.
یکی از دلایل عمده اهمیت این داوری، مخاطبان خاص جشنواره است که عمدتاً از حرفهایهای سینما و سینماگران تشکیل شدهاند. بر خلاف جشنوارههای دیگر مانند جشنواره فیلم فجر، 70 تا 80 درصد شرکتکنندگان در این رویداد خود دستاندرکاران سینما هستند و لذا داوری در این شرایط نیازمند دقت و حساسیت بیشتری است. این موضوع به ویژه در انتخاب آثاری که اغلب مخاطبان آنها، با فرآیند تولید فیلم آشنا هستند، پررنگتر میشود.
داوران در این جشنواره یک سناریوی مشخص برای انتخاب آثار داشتند که به کشف استعدادهای نو در سینمای ایران معطوف بود. از آنجایی که تجربه ساخت فیلم نمیتواند به تنهایی ضامن کیفیت کار جدید فیلمساز باشد، داوران به آثار سازندگان پیشین نیز به عنوان فرصتهای مناسب برای کشف استعداد توجه کردند.
نکته دیگری که در داوری امسال قابل توجه بود، به استقلال فیلم کوتاه و ویژگیهای منحصربهفرد آن مربوط میشود. به وضوح در تصمیمات داوران، توجه به مدیوم فیلم کوتاه محسوس بود و این موضوع میتواند به فیلمسازان برای تولید آثار آتی کمک کند. همچنین، آثار کوتاهمدت (زیر ۲۰ دقیقه) مورد توجه ویژهای قرار گرفتند و فیلم «میام دنبالت» به کارگردانی محمد دهباشی به عنوان نمونهای از این اهمیت، موفق به کسب دو جایزه شد.
در نهایت، انتخابهای داوران جشنواره چهلودوم به خوبی نمایانگر تلاش برای کشف استعدادها، توجه به بستر سازندگان و شناخت عمیق از مدیوم سینمای کوتاه بود و با توجه به آثار برگزیده، میتوان نمره قبولی را به داوران این دوره اعطا کرد.









