به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛محمدعلی غفاری تصریح کرد:هر فعال اقتصادی در صورتیکه در یک محل، بیش از یک فعالیت شغلی دارد، صرفا می باید برای تمام فعالیت های شغلی محل مذکور، یکبار در نظام مالیاتی ثبت نام نمایید.


وی اظهارکرد: مشاغلی که به صورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می شوند، به عنوان یک مودی در نظام مالیاتی ثبت نام می شوند و صاحبان مشاغل مذکور مکلفند در زمان ثبت نام در نظام مالیاتی، اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکا و نسبت سهم هر شریک را اعلام نمایند.


مدیرکل امور مالیاتی یادآورشد :در صورتیکه به استناد مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح، در بیش از یک محل فعالیت دارید، برای تمامی این محل ها صرفا می باید یک بار در نظام مالیاتی ثبت نام نموده و ضمن اعلام مشخصات کامل تمام محل های فعالیت، یکی از این محل ها را بعنوان محل اصلی فعالیت خود مشخص نمایید .


غفاری تصریح کرد:هر گونه تغییرات از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت( دائم یا موقت)، تغییر نام، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس، تغییر شرکا (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایید.


وی اظهارداشت :در مورد اشخاص حقوقی ( به استثنای اشخاص موضوع ماده 2 قانون مالیات های مستقیم)، شناسه ملی به عنوان شماره اقتصادی در نظام مالیاتی کشور محسوب می شود. برای اشخاص موضوع ماده ( 2 ) قانون مذکور و صاحبان مشاغل، سازمان امور مالیاتی کشور، پس از ثبت نام مودی در نظام مالیاتی، شماره اقتصادی بر مبنای شناسه یا شماره ملی شخص صادر و ابلاغ می نماید.


مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمدافزود: مادامی که برای اشخاص موضوع ماده (2) قانون مالیات های مستقیم و صاحبان مشاغل، شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شناسه ملی، شماره ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی در نظام مالیاتی استفاده می شود.


وی گفت: براساس دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور، ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، کفایت داشته و نیازی به صدور گواهینامه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد و ثبت نام های قبلی به عنوان ثبت نام قطعی تلقی می گردد.


به گفته وی، مشمولین ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، اعم از کارفرمایان، خریداران کالا و خدمات و فعالان اقتصادی می توانند با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir ، با انتخاب گزینه «بررسی ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده»، از ثبت نام در این سامانه کسب اطلاع نمایند.


غفاری افزود: طبق قانون در صورت عدم ثبت نام مشمولین نظام مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مربوط، ادارات امور مالیاتی با توجه به نوع فعالیت و سابقه فعالیت مودی در پرونده عملکرد، نسبت به ثبت نام مودی اقدام نموده و مراتب را به مودی اطلاع رسانی می نمایند.