انفعال در آموزش را کنار بگذاریم
به نقل از خبرگزاری ایکنا1400/2/15کد خبر 140025155631
دارنده مدرک درجه یک حفظ تخصصی قرآن اظهار کرد: مربیان قرآنی حساسیت جنگ نرم دشمن را درک کرده و با دانشآموزان ارتباط برقرار کنند تا محصلان او را به عنوان سنگ صبور و انسانی رازدار در زندگی بپذیرند و این امر محقق نمیشود مگر در سایه دانستن مهارت ارتباط.
(تصویر شماره 1)
(تصویر شماره 2)
مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ تخصصی قرآن، در گفت و گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: ضرورت وجود معلمان و مربیان قرآن در مدارس غیرقابل انکارست، اما اعتقاد من بر این است که اگر قرارست در حوزه آموزش تغییری ایجاد شود این تغییر باید در گام اول در وجود انسان رخ دهد، اما متأسفانه مشکل اینجاست که برای تغییر وضعیت بیشترین نگاه ها معطوف به اطراف است و کمتر توجه داریم که آیا وظایف خود را به درستی انجام می دهیم یا خیر.
وی با اشاره به اینکه نوک پیکان انتقاد در نحوه آموزش قرآن به سمت ما جامعه قرآنی است، تصریح کرد: باید قبول کرد با فضای منفعلانه نمی توان تأثیرگذار بود و این انفعال در جامعه قرآنی و به تبع آن در بین معلمان قرآن به وضوح مشاهده می شود. متأسفانه برخی از معلمان قرآن منشأ اثر و وجود مؤثر نیستند و این امر مشکلی است که باید برطرف شود.
اکبری با بیان اینکه رسالت و تکالیف مربی قرآن فراتر از بیان نکات آموزشی صرف در حوزه قرآن است، اضافه کرد: اگر معلم قرآنی بدون اثرگذاری فعالیت داشته و منفعلانه عمل کند، این عملکرد به تمام معلمان تعمیم داده شده و همگی مورد قضاوت قرار می گیرند. فعالیت ها در حد قابل دفاع باید ارتقا پیدا کند.
وی تصریح کرد: در جواب اینکه آیا ضرورتی بر وجود معلم قرآن در مدارس هست یا خیر، باید گفت: دشمن با برنامه ریزی از جبهه جنگ نرم وارد و نوجوانان و جوانان ما را مورد هدف قرار داده است. کارشناسان و مربیان قرآنی باید با دقت بیشتر حساسیت موضوع را درک، هشداردهندگی را آغاز و با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند تا محصلان او را به عنوان سنگ صبور و انسانی رازدار در زندگی بپذیرند و این امر محقق نمی شود مگر در سایه دانستن مهارت ارتباط. اعتقادم بر این است که دانش آموز امروز مظلوم تر از نسل های قبل است و نیازست برخی دانستنی ها را بداند و با او ارتباط درست برقرار شود.
اکبری با بیان اینکه از کهن الگوهای قدیمی همچون خشن بودن معلم باید فاصله گرفت و رفتار دهه های گذشته را به دست فراموشی سپرد، ادامه داد: در تئوری روانشناسی جدید از 34 نوع هوش جدید صحبت می کند، (این هوش ها در کتاب «کشف توانمندی ها» ذکر شده است)، اما در مدارس تنها به دو هوش حسی و ریاضی توجه شده و به دانش آموز تلقین می شود، اگر این دو هوش را داشته باشید نفر اول هستید حتی اگر نتواند با این دروس ارتباطی برقرار کند و ما با بی انصافی دیگر هوش های دانش آموزان را سرکوب می کنیم.
وی تصریح کرد: مغز انسان از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده است که مباحث تحلیلی و ریاضی به نیمکره سمت چپ و مباحث شهودی، عاطفی، همدلی ومهربانی به نیمکره سمت راست تعلق دارد. در واقع وظیفه سیستم آموزشی فعلی آماده کردن دانش آموز از کلاس اول تا دیپلم برای چهار ساعت کنکورست. هویت انسان را در چارچوب عدد به دست او داده و برای رسیدن به این عدد همراهش هستند. در 34 نوع هوش هیچ فردی را سراغ نداریم که در 5 هوش نابغه نباشد. چرخه آموزش در سیستم آموزش و پرورش معیوب است و این چرخه معیوب می تواند توسط معلم قرآن و یا مشاور آگاه مدرسه اصلاح شود. حتی روحانیونی که در قالب طرح امین وارد مدارس می شوند باید آگاه و به روز باشند، نوجوانان امروز با نوجوانان 2 سال قبل متفاوت هستند و همواره متناسب با آنان و مطالباتشان پیش رفت.
اکبری اضافه کرد: نوجوان امروز، نوجوان اینترنت و فضای مجازی است و نمی توان این فضا را از او گرفت، اما باید دقت کرد که از این فضا درست و اصولی و در پی اهداف متعالی انسانیت استفاده کند. از معلمان می خواهم به شدت برای مطالعه روزانه خود برنامه ریزی داشته باشند تا منشأ اثر باشند. همه علم ها، اصلی به نام قرآن دارند و رسالت ما معلمان قرآن اثبات همین موضوع است.
این استاد قرآن منشأ خیر و اثرگذار بودن مربیان قرآن در مدارس را مورد توجه قرار داد و افزود: مربی اگر قصد اثرگذاری دارد باید در گام اول منشأ و عوامل اثرگذاری همچون علوم ارتباطات و روانشناسی همچون علم و مهارت ارتباط را بشناسد. در واقع علم ومهارت محصول مطالعه و تفکر در احوال جهانیان، مشورت و هم فکری است.
اکبری با بیان این نکته که دانستن مهارت و فن بیان زمینه دفاع از عقاید را فراهم می کند، اظهار کرد: اگر مربی و یا معلمی فن بیان نمی داند باید این مهارت را بیاموزد تا الگوهای علمی ومهارتی به الگوهای کارآمدی همچون عزت نفس منتج شود. معلم قرآن بایستی الگوهای ناکارآمدی همچون انفعالی، پرخاش گرانه و انفعالی - پرخاشگرانه را بشناسد و به واسطه علم و مهارت ارتباط این الگوها را اصلاح کند.
وی در پایان مطالعه کتاب «تحلیل رفتار متقابل» نوشته اریک برن را پیشنهاد داد و افزود: رسالت معلم قرآن این است که بتواند آگاهی و ارتباط را بین خود و دانش آموزان ایجاد کند، قطعاً با بیانی شیرین و جذاب می توان این ارتباط را برقرار و علاوه بر جلوگیری از ورودش به سمت آسیب های اجتماعی و فرهنگی او را به سمت قرآن هدایت کرد.انتهای پیام
(تصویر شماره 2)
مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ تخصصی قرآن، در گفت و گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: ضرورت وجود معلمان و مربیان قرآن در مدارس غیرقابل انکارست، اما اعتقاد من بر این است که اگر قرارست در حوزه آموزش تغییری ایجاد شود این تغییر باید در گام اول در وجود انسان رخ دهد، اما متأسفانه مشکل اینجاست که برای تغییر وضعیت بیشترین نگاه ها معطوف به اطراف است و کمتر توجه داریم که آیا وظایف خود را به درستی انجام می دهیم یا خیر.
وی با اشاره به اینکه نوک پیکان انتقاد در نحوه آموزش قرآن به سمت ما جامعه قرآنی است، تصریح کرد: باید قبول کرد با فضای منفعلانه نمی توان تأثیرگذار بود و این انفعال در جامعه قرآنی و به تبع آن در بین معلمان قرآن به وضوح مشاهده می شود. متأسفانه برخی از معلمان قرآن منشأ اثر و وجود مؤثر نیستند و این امر مشکلی است که باید برطرف شود.
اکبری با بیان اینکه رسالت و تکالیف مربی قرآن فراتر از بیان نکات آموزشی صرف در حوزه قرآن است، اضافه کرد: اگر معلم قرآنی بدون اثرگذاری فعالیت داشته و منفعلانه عمل کند، این عملکرد به تمام معلمان تعمیم داده شده و همگی مورد قضاوت قرار می گیرند. فعالیت ها در حد قابل دفاع باید ارتقا پیدا کند.
وی تصریح کرد: در جواب اینکه آیا ضرورتی بر وجود معلم قرآن در مدارس هست یا خیر، باید گفت: دشمن با برنامه ریزی از جبهه جنگ نرم وارد و نوجوانان و جوانان ما را مورد هدف قرار داده است. کارشناسان و مربیان قرآنی باید با دقت بیشتر حساسیت موضوع را درک، هشداردهندگی را آغاز و با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند تا محصلان او را به عنوان سنگ صبور و انسانی رازدار در زندگی بپذیرند و این امر محقق نمی شود مگر در سایه دانستن مهارت ارتباط. اعتقادم بر این است که دانش آموز امروز مظلوم تر از نسل های قبل است و نیازست برخی دانستنی ها را بداند و با او ارتباط درست برقرار شود.
الگوهای کهن آموزش را فراموش کنیم
اکبری با بیان اینکه از کهن الگوهای قدیمی همچون خشن بودن معلم باید فاصله گرفت و رفتار دهه های گذشته را به دست فراموشی سپرد، ادامه داد: در تئوری روانشناسی جدید از 34 نوع هوش جدید صحبت می کند، (این هوش ها در کتاب «کشف توانمندی ها» ذکر شده است)، اما در مدارس تنها به دو هوش حسی و ریاضی توجه شده و به دانش آموز تلقین می شود، اگر این دو هوش را داشته باشید نفر اول هستید حتی اگر نتواند با این دروس ارتباطی برقرار کند و ما با بی انصافی دیگر هوش های دانش آموزان را سرکوب می کنیم.
وی تصریح کرد: مغز انسان از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده است که مباحث تحلیلی و ریاضی به نیمکره سمت چپ و مباحث شهودی، عاطفی، همدلی ومهربانی به نیمکره سمت راست تعلق دارد. در واقع وظیفه سیستم آموزشی فعلی آماده کردن دانش آموز از کلاس اول تا دیپلم برای چهار ساعت کنکورست. هویت انسان را در چارچوب عدد به دست او داده و برای رسیدن به این عدد همراهش هستند. در 34 نوع هوش هیچ فردی را سراغ نداریم که در 5 هوش نابغه نباشد. چرخه آموزش در سیستم آموزش و پرورش معیوب است و این چرخه معیوب می تواند توسط معلم قرآن و یا مشاور آگاه مدرسه اصلاح شود. حتی روحانیونی که در قالب طرح امین وارد مدارس می شوند باید آگاه و به روز باشند، نوجوانان امروز با نوجوانان 2 سال قبل متفاوت هستند و همواره متناسب با آنان و مطالباتشان پیش رفت.
اکبری اضافه کرد: نوجوان امروز، نوجوان اینترنت و فضای مجازی است و نمی توان این فضا را از او گرفت، اما باید دقت کرد که از این فضا درست و اصولی و در پی اهداف متعالی انسانیت استفاده کند. از معلمان می خواهم به شدت برای مطالعه روزانه خود برنامه ریزی داشته باشند تا منشأ اثر باشند. همه علم ها، اصلی به نام قرآن دارند و رسالت ما معلمان قرآن اثبات همین موضوع است.
ضرورت شناخت علم و مهارت ارتباط
این استاد قرآن منشأ خیر و اثرگذار بودن مربیان قرآن در مدارس را مورد توجه قرار داد و افزود: مربی اگر قصد اثرگذاری دارد باید در گام اول منشأ و عوامل اثرگذاری همچون علوم ارتباطات و روانشناسی همچون علم و مهارت ارتباط را بشناسد. در واقع علم ومهارت محصول مطالعه و تفکر در احوال جهانیان، مشورت و هم فکری است.
اکبری با بیان این نکته که دانستن مهارت و فن بیان زمینه دفاع از عقاید را فراهم می کند، اظهار کرد: اگر مربی و یا معلمی فن بیان نمی داند باید این مهارت را بیاموزد تا الگوهای علمی ومهارتی به الگوهای کارآمدی همچون عزت نفس منتج شود. معلم قرآن بایستی الگوهای ناکارآمدی همچون انفعالی، پرخاش گرانه و انفعالی - پرخاشگرانه را بشناسد و به واسطه علم و مهارت ارتباط این الگوها را اصلاح کند.
وی در پایان مطالعه کتاب «تحلیل رفتار متقابل» نوشته اریک برن را پیشنهاد داد و افزود: رسالت معلم قرآن این است که بتواند آگاهی و ارتباط را بین خود و دانش آموزان ایجاد کند، قطعاً با بیانی شیرین و جذاب می توان این ارتباط را برقرار و علاوه بر جلوگیری از ورودش به سمت آسیب های اجتماعی و فرهنگی او را به سمت قرآن هدایت کرد.انتهای پیام
- قیمت طلای 18 عیار امروز جمعه 10 فروردین 1403، 1.090 درصد افزایش داشت
- نگاهی به زمین لرزه ها در 4 استان در پنجشنبه 9 فروردین 1403
- نرخ تبادل دلار آمریکا و روپیه هند امروز 0.07 درصد افزایش را تجربه کرد - پنجشنبه 9 فروردین 1403
- تغییرات نرخ تبادلات دلار آمریکا با ارزهای مطرح قاره اروپا - 1403/01/09
- خط روند تغییرات ارزش جهانی دلار آمریکا به سمت سطح مقاومت بالا متمایل شد – پنجشنبه 9 فروردین 1403