جشنواره فیلم کوتاه تهران، سند استعدادهای نوین
به گزارش قدیری نیوز به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران:
جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، به عنوان یک رویداد معتبر سینمایی، در سالهای اخیر به پلی برای شناسایی و عرضاندام استعدادهای نو تبدیل شده است. این جشنواره اکنون توانسته است جایگاه حرفهای خود را در میان علاقهمندان به سینما و منتقدان کسب کند و به بستری برای نمایش آثار متفاوت و بحثبرانگیز تبدیل گردد.
در چهلودومین دوره این جشنواره، فیلمهای مختلفی نمایش داده شدهاند که هر یک نظرها و بحثهای فراوانی را به همراه داشتهاند. در ادامه به بررسی برخی از آثار مطرح این دوره پرداخته میشود:
فیلم «داروگ» به کارگردانی اصغر لائی، یکی از آثاری است که با روایت جذاب و پیوستگی داستانی خود، توجهات را جلب کرده است. داستان فیلم که در فضایی به دقت مهندسیشده و متعلق به جغرافیای کرمانشاه روایت میشود، از مکالمهای بین دو مرد آغاز شده و با پیشرفت قصه، ابعاد بیشتری از سوژه فیلم نمایان میشود. این فیلم به دلیل استفاده هوشمندانه از فیلمنامه و ایدههای روایی، به مخاطب ضربه نهایی را با پایانی فوقالعاده میزند.
«فروپاشی» دیگر فیلم این جشنواره، بر مبنای یک پیچش داستانی بنا شده و از ویژگیهای متقارن در رویکرد روایت بهره میبرد. این اثر با یک جامپکات، داستان را به دو بخش مستقل تقسیم میکند که یکی در ذهن شخصیت اصلی و دیگری بهصورت عینی روایت میشود. پیچشهای داستانی و رویکرد ساختارمند فیلم، سبب جذب مخاطب میشود و تجربهای چالشبرانگیز را برای آنها رقم میزند.
در نهایت، «بیگودی» اثر مصطفی اکبرزاده به بررسی موقعیتهای کمدی میپردازد. با خلق خردهروایتهای اطراف یک هسته مرکزی، این فیلم تلاش دارد تا تواناییاش در ایجاد خنده را به چالش بکشد. «بیگودی» با تلفیق رئالیسم و فانتزی، ترکیبی جذاب از شوخیهای مبتنی بر کلیشهها ارائه میدهد و پیشنهاد جدیدی برای علاقهمندان سینمای کمدی به شمار میآید.
خلاصهای از اظهارنظرها و بررسیهای انجام شده در مورد این آثار، نشاندهندهی تنوع و عمق سینمای کوتاه معاصر و تلاقی جدید ایدهها و روایتها در این عرصه است. این جشنواره نه تنها محل ظهور استعدادهای جوان، بلکه فرصتی برای تبادل نظر و گفتگو درباره مفاهیم جدید در سینمای کوتاه ایرانی است.









