نقش مشاوره در تقویت تابآوری دانشآموزان
تابآوری به عنوان توانایی فرد در مواجهه با چالشها و مشکلات زندگی تعریف میشود. این ویژگی در دانشآموزان، نه تنها در فرآیند یادگیری بلکه در رشد عاطفی و اجتماعی آنها نیز تأثیرگذار است. با توجه به تغییرات سریع در محیطهای آموزشی و اجتماعی و چالشهایی که دانشآموزان با آن مواجه هستند، مشاوره به عنوان یک ابزار کلیدی در بهبود تابآوری افراد تبدیل شده است. در این مقاله، به بررسی ابعاد مختلف نقش مشاوره در تقویت تابآوری دانشآموزان خواهیم پرداخت و با ارائه مثالهای واقعی و دادههایی در قالب جدول، تأثیر این مشاوره را روشن خواهیم کرد.
اهمیت تابآوری در دانشآموزان
تابآوری به عنوان یک مؤلفه حیاتی در سیستم آموزشی، توانایی دانشآموزان را برای مواجهه با مشکلات و چالشها تحت فشارهای روحی و اجتماعی تقویت میکند. پژوهشها نشان میدهند که دانشآموزانی که دارای تابآوری بالایی هستند، بهطور قابل توجهی در مقایسه با دیگران در تحصیلات و زندگی شخصی خود موفقتر هستند. به عنوان مثال، مطالعهای نشان میدهد که دانشآموزانی با تابآوری بالا ۵۰٪ بیشتر احتمال دارد که در دورههای آموزشی بهتر و باکیفیتتری موفق شوند (Masten, 2014).
عوامل مؤثر بر تابآوری
عوامل متعددی میتوانند بر تابآوری تأثیر گذار باشند. این عوامل شامل ویژگیهای فردی، محیط اجتماعی و ادراکات شخصی از تجربههای مختلف هستند. به طور خاص، وجود حمایت عاطفی و اجتماعی در خانواده و مدرسه به تقویت تابآوری کمک میکند. بهعلاوه، آموزش مهارتهای اجتماعی و عاطفی نیز میتواند پایهگذار تابآوری در دانشآموزان باشد.
الگوی حمایت اجتماعی و تأثیر آن
حمایت اجتماعی نقش کلیدی در تقویت تابآوری در زمانهای چالشساز دارد. در تحقیقی که به بررسی دانشآموزان دبیرستانی پرداخته است، نتایج نشاندهنده ارتباط مثبت بین حمایت اجتماعی و توسعه تابآوری در دانشآموزان بود. جدول زیر به تفکیک درصد دانشآموزانی که از انواع مختلف حمایتهای اجتماعی بهرهمند بودند، اشاره دارد:
| نوع حمایت اجتماعی | درصد دانشآموزان (%) |
| حمایت خانواده | 65 |
| حمایت آموزشی | 70 |
| حمایت همسالان | 55 |
| حمایت اجتماعی دیگر | 50 |

نقش مشاوره در تقویت تابآوری
مشاوره میتواند ابزاری مؤثر برای تقویت تابآوری در دانشآموزان باشد. مشاوران میتوانند به دانشآموزان کمک کنند تا مهارتهای مورد نیاز برای مواجهه با چالشها را بیاموزند و احساس امنیت و پشتیبانی را در آنها تقویت کنند. بهعنوان نمونه، یک مشاور مدرسه میتواند از طریق جلسات گروهی، آموزشهایی درباره نحوه مدیریت استرس و اضطراب ارائه دهد.
برنامههای مشاورهای موفق
برخی از برنامههای مشاورهای موفق در مدارس توانستهاند بهطور چشمگیری تابآوری دانشآموزان را تقویت کنند. یکی از این برنامهها، ‘’برنامه تابآوری در مدارس‘’ است که در مدارس ابتدایی و متوسطه پیادهسازی شده و تأثیرات مثبت آن در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان قابل مشاهده است. طبق گزارشی از سازمان بهداشت جهانی، ۸۰٪ شرکتکنندگان در این برنامه افزایش تابآوری را تجربه کردهاند (WHO, 2020).
مثالهای واقعی از مشاوره در مدارس
در یکی از پژوهشها که در یکی از مدارس توکیو انجام شد، دانشآموزان با مشکلات اجتماعی و اضطرابهای مربوط به امتحانات مواجه بودند. پس از ارائه مشاوره فردی و گروهی، ۷۵٪ از دانشآموزان گزارش دادند که توانایی مدیریت استرسهای خود را بهطور مؤثری بهبود بخشیدهاند و توانایی بیشتری در مواجهه با چالشها پیدا کردهاند. این نوع مشاورههای هدفمند میتوانند به توجه به نیازهای خاص دانشآموزان کمک کنند و احساس توانمندی و تابآوری را در آنها تقویت کنند.
مهارتهای مورد نیاز برای تابآوری
پیدا کردن و توسعه مهارتهای مختلف میتواند به تقویت تابآوری در میان دانشآموزان کمک کند. مهارتهایی مانند حل مسئله، خلاقیت، و تفکر انتقادی از جمله قابلیتهایی هستند که میتوانند تابآوری را در نوجوانان تقویت کنند. بر اساس یک مطالعه در دانشگاه هاروارد، توانایی حل مسئله به دانشآموزان کمک میکند تا بهتر با چالشهای روزمره کنار بیایند و بر پیچیدگیهای زندگی فائق آیند (Duckworth et al., 2007).
مهارتهای اجتماعی و عاطفی
آموزش مهارتهای اجتماعی و عاطفی یکی از رویکردهای کلیدی مشاوره در مدارس است. برنامههای آموزشی که بر روی این مهارتها تمرکز میکنند، متقابلاً بر تابآوری دانشآموزان تأثیر مثبت دارند. به طور خاص، آموزش نحوه بیان احساسات و ارتباط مؤثر با دیگران میتواند به افزایش تابآوری کمک کند. در جدول زیر، تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر تابآوری دانشآموزان به نمایش درآمده است:
| نوع مهارت | درصد تأثیر بر تابآوری (%) |
| حل مسئله | 60 |
| ارتباط مؤثر | 70 |
| مدیریت استرس | 65 |
| کار گروهی | 55 |

تأثیر بحرانها بر تابآوری
بحرانهایی نظیر بحرانهای خانوادگی، مسائل اجتماعی، و حتی پاندمیها میتوانند بهطرز قابل توجهی بر تابآوری دانشآموزان تأثیر بگذارند. در زمان بحران، دانشآموزان ممکن است احساس انزوا کنند و به همین دلیل به حمایتهای بیشتری نیاز دارند. پژوهشها نشان میدهند که در زمان بحران، وجود مشاوران در مدارس میتواند به کاهش فشار و اضطراب نوجوانان کمک کند و تابآوری آنها را افزایش دهد (Ginsburg et al., 2014).
مثالهایی از بحران و تابآوری
یک نمونه عینی از تأثیر بحران میتواند پاندمی COVID-19 باشد که تأثیرات عمیقای بر زندگی دانشآموزان گذاشت. براساس تحقیقات، دانشآموزانی که در این دوران از مشاورههای فعال مدرسه بهرهمند شدند، توانستند تابآوری بیشتری نشان دهند و با این چالش به بهترین نحو ممکن کنار بیایند. این مشاورهها شامل جلسات آنلاین و فعالیتهای گروهی بودند که به دانشآموزان کمک کردند تا احساس امنیت و اتصال اجتماعی را حفظ کنند.
پیشبینی تابآوری در دوران بحران
تحقیقاتی نشان میدهد که تابآوری میتواند بهطور پیشبینیپذیری در میان دانشآموزان در برابر بحرانها متفاوت باشد. عوامل شخصیتی نظیر مثبتنگری و مهارتهای اجتماعی به شکلگیری تابآوری کمک میکنند. بهعنوان مثال، دانشآموزانی که از نظر اجتماعی فعالتر هستند و از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردارند، معمولاً در زمان بحران تابآوری بیشتری از خود نشان میدهند (Reivich & Shatte, 2002).
نتیجهگیری
نقش مشاوره در تقویت تابآوری دانشآموزان نهتنها بهعنوان یک استراتژی مؤثر تلقی میشود، بلکه بهعنوان یک ضرورت در روند آموزشی در دنیای امروز، مورد توجه قرار میگیرد. با فراهم آوردن مهارتها و منابع لازم، مشاوران میتوانند به دانشآموزان کمک کنند تا به افراد قوی، مستقل و تابآور تبدیل شوند. با درک و بهکارگیری ابزارهای مشاورهای صحیح، مدارس میتوانند محیطهایی را ایجاد کنند که در آنها دانشآموزان به بهترین شکل میتوانند با چالشهای زندگی روبرو شوند. با توجه به شواهد و مطالعات انجامشده، واضح است که تقویت تابآوری نه تنها به آینده فردی دانشآموزان کمک میکند، بلکه بر ساخت جامعهای قوی و هوشمند نیز تأثیر خواهد گذاشت.
منابع
1. Duckworth, A. L., Kirby, T. A., Gallo, E. A., & Taxer, J. L. (2007). *Determinants of academic success: Correlates of the growth mindset.* University of Pennsylvania.
2. Ginsburg, K. R., & Jablow, M. M. (2014). *Building resilience in children and teens: Giving kids roots and wings*. American Academy of Pediatrics.
3. Masten, A. S. (2014). *Global perspectives on resilience in children and youth.* Academic Press.
4. Reivich, K., & Shatte, A. (2002). *The resilience factor: 7 keys to finding your inner strengths*. Broadway Books.
5. WHO (2020). *Mental health in schools: A guide for the promotion of mental health in schools*. World Health Organization.











